HOTARARE nr.111 din 5 februarie 2004
privind organizarea, functionarea si atributiile
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale
EMITENT:
GUVERNUL;
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 132 din
13 februarie 2004;
In temeiul art.108 din Constitutia Romaniei,
republicata, si al art.4 alin.(3) din Legea nr.477/2003 privind pregatirea
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare,
Guvernul Romaniei adopta
prezenta hotarare.
(1) Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale se organizeaza si functioneaza ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Guvernului, finantat integral de la bugetul de stat.
(2) Oficiul Central de
Stat pentru Probleme Speciale, denumit in continuare Oficiu, asigura aplicarea
strategiei si politicii Guvernului in domeniul pregatirii economiei nationale
si a teritoriului pentru aparare.
(3) Sediul Oficiului este
in municipiul Bucuresti, str. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1.
Pentru indeplinirea
atributiilor privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare, prevazute in actele normative in vigoare, Oficiul exercita urmatoarele
functii:
a) de strategie, prin
care elaboreaza strategia de pregatire a economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare, in conformitate cu politica economica a Guvernului si cu
tendintele pe plan mondial, precum si orientarea generala pentru indeplinirea
obligatiilor asumate de statul roman in domeniul controlului armamentelor,
cresterea increderii si securitatii;
b) de reglementare, prin
care se asigura elaborarea cadrului normativ pentru realizarea obiectivelor din
domeniul sau de activitate;
c) de administrare, prin
care se asigura administrarea rezervelor de mobilizare si a patrimoniului
propriu;
d) de reprezentare, prin
care se asigura, in numele statului sau al Guvernului, reprezentarea pe plan
intern si extern in domeniul sau de activitate;
e) de autoritate de stat,
prin care se asigura organizarea, coordonarea si controlul aplicarii
reglementarilor din domeniul sau de activitate.
(1) In exercitarea
functiilor prevazute la art. 2, Oficiul indeplineste urmatoarele atributii
principale:
1. elaboreaza strategia
privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si
asigura implementarea acesteia;
2. indeplineste
atributiile ce ii revin Guvernului in domeniul pregatirii economiei nationale
si a teritoriului pentru aparare;
3. organizeaza,
coordoneaza si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte autoritati
ale administratiei publice, institutiilor si agentilor economici privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
4. elaboreaza, pe baza
cererilor institutiilor publice cu atributii in domeniul apararii, sigurantei
nationale si ordinii publice si a propunerilor autoritatilor administratiei
publice, institutiilor si agentilor economici, proiectele planului de mobilizare
a economiei nationale pentru aparare, planului de pregatire a economiei
nationale pentru aparare si programului cuprinzand obiectivele de pregatire
operativa a teritoriului pentru aparare, pe care le supune aprobarii conform
legii;
5. initiaza, elaboreaza
si promoveaza sau avizeaza, dupa caz, proiecte de acte normative privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, industria de
aparare, rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii in interes public, protectia
civila sau cele care au implicatii asupra acestor domenii;
6. organizeaza,
coordoneaza si administreaza masurile si actiunile referitoare la sistemul de
prioritati si alocare a resurselor pentru aparare si exercita controlul asupra
indeplinirii acestora;
7. analizeaza si
avizeaza, din punct de vedere al sarcinilor la mobilizare, propunerile
autoritatilor administratiei publice centrale si locale, precum si ale
celorlalte institutii referitoare la elaborarea proiectului bugetului de stat
pentru razboi;
8. administreaza
rezervele de mobilizare;
9. cuprinde in planul de
pregatire a economiei nationale pentru aparare masuri de pastrare a
capacitatilor de aparare identificate de ministerele de resort si tine evidenta
acestor capacitati;
10. transmite autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, institutiilor si agentilor
economici, dupa caz, sarcinile rezultate din planul de mobilizare a economiei
nationale, planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare, programul
cuprinzand obiectivele de pregatire operativa a teritoriului pentru aparare si
din precizarile metodologice referitoare la masurile ce urmeaza a fi
intreprinse in vederea indeplinirii acestora;
11. cuprinde in bugetul
propriu fondurile necesare pentru indeplinirea masurilor stabilite prin planul
de pregatire a economiei nationale pentru aparare;
12. solicita, in
conditiile legii, date si informatii privind potentialul economic si uman al
autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice si agentilor
economici;
13. elaboreaza
instructiuni, regulamente, nomenclatoare si norme metodologice in domeniul sau
de activitate, pe care le supune aprobarii, conform legii;
14. indeplineste
atributiile autoritatii de specialitate, stabilite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/2002
privind industria de aparare, aprobata cu modificari prin Legea
nr. 44/2003;
15. aproba inventarul
capacitatilor de productie pentru aparare, precum si actualizarea acestuia;
16. coordoneaza
asigurarea resurselor materiale necesare sustinerii efortului de aparare prin
planul de mobilizare a economiei nationale;
17. asigura desfasurarea
lucrarilor de secretariat pentru Comisia Centrala de Rechizitii, la nivel
national, si comisiilor mixte de rechizitii, in unitatile
administrativ-teritoriale, conform prevederilor legale;
18. controleaza, impreuna
cu institutiile publice beneficiare, evidenta, intretinerea si starea tehnica a
bunurilor supuse rechizitiei si verifica exactitatea datelor comunicate de
institutii si agentii economici;
19. elaboreaza, impreuna
cu Ministerul Apararii Nationale, instructiunile privind intocmirea si
actualizarea monografiilor economico-militare ale unitatilor
administrativteritoriale;
20. avizeaza solicitarile
privind concesionarea bunurilor si serviciilor, conform legii;
21. organizeaza,
coordoneaza si controleaza la autoritatile administratiei publice centrale si
locale activitatile privind consumul rationalizat al populatiei in situatii de
mobilizare si razboi;
22. intocmeste,
coordoneaza, analizeaza si avizeaza documentele de mobilizare la locul de
munca, pe unitati administrativ-teritoriale, in vederea aprobarii acestora,
conform legii;
23. indruma si
controleaza activitatea comisiilor pentru probleme de aparare, constituite in
cadrul autoritatilor administratiei publice, institutiilor publice si agentilor
economici carora le revin sarcini in domeniul pregatirii economiei nationale si
a teritoriului pentru aparare;
24. coordoneaza in
unitatile administrativ-teritoriale, prin oficiile judetene, modul de intocmire
a lucrarilor privind asigurarea cererilor unitatilor militare pe timpul
mobilizarii, existentul si starea calitativa a bunurilor prevazute a fi
asigurate;
25. analizeaza, la
instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta, precum si pentru
inlaturarea urmarilor unor dezastre, cererile de intrebuintare a unor rezerve
materiale, umane si financiare prevazute a fi utilizate in caz de mobilizare
sau razboi si face propuneri, conform legii;
26. verifica, impreuna cu
Ministerul Apararii Nationale si cu Administratia Nationala a Rezervelor de
Stat sau separat, prin exercitii si antrenamente de mobilizare, stadiul
pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, conform
planului aprobat de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii;
27. asigura pe plan
intern managementul tuturor activitatilor pentru implementarea prevederilor
documentelor internationale la care tara noastra este parte, pe linia
controlului armamentelor, cresterii increderii si securitatii;
28. planifica sau/si
coordoneaza pregatirea centralizata a personalului destinat executarii
activitatilor specifice de verificare a armamentelor conform actelor internationale
in domeniu, organizata in tara sau strainatate;
29. editeaza buletine
informative si alte publicatii de specialitate.
(2) Oficiul indeplineste
orice alte atributii stabilite prin lege sau prin alte acte normative.
Oficiul colaboreaza cu ministerele
si cu celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu
autoritatile administratiei publice locale, agenti economici, precum si cu
persoane juridice si fizice, avand dreptul de a solicita date si informatii
necesare in vederea realizarii atributiilor sale.
(1) Oficiul este condus
de un sef, functie asimilata cu functia de secretar de stat, ajutat de un
adjunct, functie asimilata cu functia de subsecretar de stat.
(2) Seful Oficiului si
adjunctul sau se numesc prin decizie a primului-ministru.
(3) Seful Oficiului are
calitatea de ordonator principal de credite.
(4) Seful Oficiului
conduce intreaga activitate a institutiei, numeste si elibereaza din functie
personalul acesteia, in conditiile legii.
(5) Seful Oficiului reprezinta
institutia in raporturile cu celelalte autoritati publice, cu persoanele
juridice si fizice din tara si din strainatate, precum si in justitie.
(6) In exercitarea
atributiilor sale, seful Oficiului emite ordine si instructiuni in conditiile
legii.
(7) Adjunctul sefului
Oficiului indeplineste atributiile delegate prin ordin de seful Oficiului.
(1) Oficiul are un
secretar general care este numit in conditiile legii.
(2) Secretarul general
indeplineste atributiile prevazute in regulamentul de organizare si functionare
a Oficiului, precum si alte insarcinari stabilite de seful Oficiului.
(1) Pe langa seful
Oficiului functioneaza Colegiul Oficiului, ca organ consultativ.
(2) Componenta si
regulamentul de functionare ale Colegiului Oficiului se aproba prin ordin al
sefului Oficiului.
(1) Structura
organizatorica a Oficiului este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) In cadrul structurii
organizatorice a Oficiului, prin ordin al sefului Oficiului, se pot organiza servicii,
birouri, compartimente sau alte colective specializate si se pot stabili
posturile de conducere ale acestora, in conditiile legii.
(3) Atributiile si
sarcinile directiilor, serviciilor, birourilor si compartimentelor se stabilesc
prin regulamentul de organizare si functionare, aprobat prin ordin al sefului
Oficiului.
(4) Atributiile,
sarcinile si raspunderile individuale ale personalului Oficiului se stabilesc,
potrivit legii, pe baza regulamentului de organizare si functionare si a
fiselor posturilor.
In structura Oficiului,
la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti, functioneaza oficii de
mobilizare a economiei si pregatirea teritoriului pentru aparare, fara
personalitate juridica, denumite in continuare oficii judetene.
(1) Numarul maxim de
posturi din structura organizatorica a Oficiului este de 300, exclusiv
demnitarii.
(2) Statul de functii al
Oficiului se aproba prin ordin al sefului Oficiului, in limita numarului de
posturi prevazut la alin. (1).
(3) Modificarile in
structura organizatorica se vor efectua cu incadrarea in numarul maxim de
posturi si in structura acestora, precum si in creditele alocate, potrivit
legii bugetului de stat.
(4) Incadrarea Oficiului
se face cu cadre militare detasate de la institutiile publice cu atributii in
domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii publice, precum si cu
personalul civil de specialitate.
Salarizarea personalului
din structura Oficiului se face potrivit legii.
(1) Pentru activitatile
proprii, inclusiv pentru controlul armamentelor, cresterea increderii si
securitatii, Oficiul are in dotare un parc de mijloace de transport. Numarul
maxim al mijloacelor de transport si normele privind consumul lunar de
carburanti sunt stabilite in anexa nr. 2.
(2) Pentru deplasarea in
zonele calamitate, precum si pentru interventii, exercitii si alte activitati
specifice, personalului oficiilor judetene si al municipiului Bucuresti i se
asigura mijloace de transport din parcul prefecturilor si al consiliilor
judetene, in limita a 40 de litri carburant lunar, contravaloarea acestuia
fiind decontata de Oficiu.
Prefecturile, impreuna cu
consiliile judetene/Consiliul General al Municipiului Bucuresti, asigura
oficiilor judetene spatiile corespunzatoare necesare pentru desfasurarea
activitatilor.
(1) Actualul Oficiu se
reorganizeaza in conformitate cu prevederile prezentei hotarari, in termen de
30 de zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.
(2) Reincadrarea
personalului se face conform legii si pe baza conditiilor de incadrare
stabilite prin ordin al sefului Oficiului.
(1) In caz de mobilizare
sau razboi, Oficiul se organizeaza si functioneaza conform anexei nr. 3.
(2) La declararea starii
de asediu sau a starii de urgenta Oficiul isi desfasoara activitatea conform
programelor elaborate pentru astfel de situatii.
Anexele nr. 1, 2 si 3*)
fac parte integranta din prezenta hotarare.
*) Anexa nr. 3 se
comunica institutiilor interesate.
Pe data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 897/1997
privind organizarea si functionarea Oficiului Central de Stat pentru Probleme
Speciale, nepublicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul apararii
nationale, Sorin Encutescu,
secretar de stat
Ministrul administratiei
si internelor,
Ioan Rus
p. Ministrul afacerilor
externe, Cristian Diaconescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor
publice, Mihai Nicolae Tanasescu
Seful Oficiului Central
de Stat
pentru Probleme Speciale,
Petru Pana
Bucuresti, 5 februarie
2004.
Nr. 111.
Numarul maxim de posturi = 300,
exclusiv demnitarii
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale
|
Colegiul
|
|
| |
|
| Oficiului Central de Stat |-| Seful Oficiului |--|Cabinet sef
Oficiu |
| pentru Probleme Speciale |
|
| |
|
| Adjunctul |
|sefului Oficiului |
|-----------| Secretar general |
| ---------------------
|
|
|
|
| Directia organizarea | |
Directia alocare| | Directia controlul |
|mobilizarii si pregatirii | | resurse
pentru | | armamentelor si |
|economiei nationale si a |
| aparare in | |
verificare |
|teritoriului pentru aparare| |
teritoriu |
|
|
|Oficii de mobilizare a |--
|
economiei si | |--
|pregatirea teritoriului| | |
| pentru aparare | | |
NUMARUL MAXIM
al mijloacelor de transport si normele privind consumul
lunar de carburanti pentru autoturismele si microbuzele
din parcul propriu al Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale, necesar desfasurarii activitatilor
specifice, inclusiv pentru controlul armamentelor si verificari
I.
Autoturisme
Norme privind consumul
lunar de carburanti*)
Nr.
Numarul maxim
Limita maxima
crt.
litru/luna/vehicul
1
6
300
II.
Microbuze
Norme privind consumul
lunar de carburanti*)
Nr.
Numarul maxim
Limita maxima
crt.
litru/luna/vehicul
1
1
300
*) Consumul lunar de carburanti poate fi majorat pe parcursul unei luni, cu
aprobarea sefului Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, fara a
depasi cantitatea anuala alocata.