LEGE nr.477 din 12 noiembrie 2003
privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare
EMITENT:
PARLAMENTUL;
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 824 din
20 noiembrie 2003;
Parlamentul Romaniei
adopta prezenta lege.
Dispozitii generale
(1) Pregatirea economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare este parte componenta a securitatii
nationale si are la baza prevederile Constitutiei, ale legilor tarii si ale
documentelor privind planificarea apararii nationale, precum si obligatiile
asumate de Romania prin tratate si alte intelegeri internationale.
(2) Pregatirea economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare cuprinde ansamblul de masuri si de
actiuni care se stabilesc si se realizeaza din timp de pace, in vederea
utilizarii potentialului economic si uman al tarii, pentru satisfacerea
nevoilor de aparare si asigurarea continuitatii activitatilor economico-sociale
in caz de mobilizare sau de razboi.
(3) Resursele materiale,
umane si financiare prevazute a fi utilizate in caz de mobilizare sau de razboi
pot fi folosite si la instituirea starii de urgenta si a starii de asediu,
conform legii.
Pregatirea economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare se asigura de catre autoritatile
publice, conform competentelor stabilite prin lege.
Guvernul raspunde de
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si asigura
aplicarea masurilor referitoare la aceste domenii, potrivit legii, hotararilor
Parlamentului si ale Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, scop in care:
a) organizeaza,
coordoneaza si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte autoritati
ale administratiei publice;
b) stabileste sistemul de
prioritati si de alocare a resurselor pentru aparare;
c) inainteaza spre
aprobare Consiliului Suprem de Aparare a Tarii proiectul planului de mobilizare
a economiei nationale pentru aparare, proiectul programului cu obiectivele de
pregatire operativa a teritoriului pentru aparare si proiectul bugetului de stat
pentru razboi;
d) aproba planul de
pregatire a economiei nationale pentru aparare si stabileste masuri pentru
aplicarea acestuia;
e) asigura resursele
materiale, umane si financiare necesare pregatirii economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare;
f) asigura aplicarea
planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare.
(1) Pentru indeplinirea
atributiilor care revin Guvernului privind pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare, in subordinea acestuia functioneaza Oficiul
Central de Stat pentru Probleme Speciale, denumit in continuare Oficiu.
(2) Oficiul este incadrat
cu personal militar si cu specialisti civili.
(3) Organizarea,
functionarea si atributiile Oficiului, in timp de pace si razboi, se stabilesc
prin hotarare a Guvernului.
Pregatirea economiei
nationale pentru aparare
SECTIUNEA 1
Sistemul de prioritati si
alocare a resurselor pentru aparare
Sistemul de prioritati si
alocare a resurselor pentru aparare reprezinta ansamblul de reglementari prin
care se stabilesc responsabilitatile ce revin autoritatilor publice,
institutiilor publice si agentilor economici, criteriile pentru stabilirea
produselor si a serviciilor cuprinse in contractele prioritare, modul de
constituire a resurselor si de esalonare a alocarii acestora, precum si
drepturile si obligatiile agentilor economici furnizori, in vederea
satisfacerii in regim de urgenta a nevoilor de aparare.
In caz de mobilizare sau
de razboi, Guvernul stabileste prioritatile pentru contracte/comenzi si aloca
resursele in vederea realizarii cerintelor urgente, necesare sustinerii
efortului de aparare.
Sistemul de prioritati si
alocare a resurselor pentru aparare cuprinde reglementari si actiuni
referitoare la:
a) modul de stabilire a
contractelor/comenzilor prioritare;
b) esalonarea asigurarii
cererilor de produse si servicii necesare sustinerii efortului de aparare in
caz de mobilizare sau de razboi, in regim de urgenta, cu minimum de perturbari
ale pietei;
c) repartitia resurselor
in functie de prioritatile stabilite de Guvern;
d) modul de alocare a
resurselor pentru contractele prioritare;
e) controlul stocurilor
publice si particulare destinate indeplinirii contractelor prioritare;
f) activitatile de import
si export pentru realizarea prioritatilor;
g) sistemul de finantare
a activitatilor prioritare.
Sistemul de prioritati si
alocare a resurselor pentru aparare este gestionat de catre Oficiu si
functioneaza pe baza regulamentului aprobat prin hotarare a Guvernului.
La punerea in aplicare a
sistemului de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare, obligatiile ce
revin agentilor economici implicati in realizarea contractelor/comenzilor
aflate in derulare se decaleaza sau se anuleaza, dupa caz.
SECTIUNEA a 2-a
Planul de mobilizare a
economiei nationale pentru aparare
(1) Pentru satisfacerea
cererilor de produse si servicii necesare fortelor sistemului national de
aparare, functionarii institutiilor publice si a agentilor economici, precum si
asigurarii consumului rationalizat al populatiei, in caz de mobilizare sau de
razboi, Oficiul, impreuna cu ministerele si celelalte autoritati ale
administratiei publice, elaboreaza proiectul planului de mobilizare a economiei
nationale pentru aparare.
(2) Planul de mobilizare
a economiei nationale pentru aparare, denumit in continuare plan de mobilizare,
reprezinta ansamblul de masuri si actiuni privind trecerea economiei de la
starea de pace la starea de razboi si functionarea acesteia in vederea
asigurarii resurselor necesare sustinerii efortului de aparare.
(3) Planul de mobilizare
cuprinde responsabilitati si sarcini obligatorii pentru ministere si celelalte
autoritati ale administratiei publice centrale si locale, alte institutii si
agenti economici.
(4) Produsele si
serviciile ce se cuprind in planul de mobilizare se stabilesc prin
nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare, elaborat de Oficiu, pe
baza propunerilor ministerelor, ale celorlalte autoritati ale administratiei
publice si institutii.
(5) Potrivit prevederilor
planului de mobilizare aprobat, Ministerul Finantelor Publice elaboreaza
proiectul bugetului de stat pentru razboi, pe baza propunerilor ministerelor si
ale celorlalte institutii cu atributii in caz de mobilizare sau de razboi,
avizate de Oficiu.
(1) Proiectul planului de
mobilizare si proiectul bugetului de stat pentru razboi se dimensioneaza pentru
o perioada de un an, sunt aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii si au
valabilitate timp de 4 ani.
(2) Planul de mobilizare
se actualizeaza de catre Oficiu, la solicitarea institutiilor publice
implicate, in cazul modificarii cererilor fortelor sistemului national de
aparare sau a posibilitatilor de realizare a sarcinilor. Modificarile se supun
aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
(3) Punerea in aplicare a
planului de mobilizare si a executiei bugetului de stat pentru razboi se aproba
de Parlament, pe baza propunerilor Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
(4) Presedintele Romaniei
poate hotari punerea in aplicare a planului de mobilizare si a executiei
bugetului de stat pentru razboi numai in cazuri exceptionale, inclusiv de
agresiune armata indreptata impotriva tarii, corespunzator prevederilor
constitutionale.
Ministerele, celelalte
autoritati ale administratiei publice si institutiile publice au obligatia sa
ia din timp de pace masuri pentru realizarea sarcinilor ce le revin din planul
de mobilizare aprobat.
SECTIUNEA a 3-a
Planul de pregatire a
economiei nationale pentru aparare
(1) Planul de pregatire a
economiei nationale pentru aparare, denumit in continuare plan de pregatire,
cuprinde obiectivele, masurile, prioritatile si resursele ce se stabilesc si se
realizeaza din timp de pace pentru indeplinirea sarcinilor prevazute in planul
de mobilizare.
(2) Obiectivele planului
de pregatire reprezinta actiunile ce urmeaza a fi realizate pentru asigurarea
graduala a conditiilor necesare satisfacerii nevoilor fortelor sistemului
national de aparare.
(3) Masurile de pregatire
a economiei nationale pentru aparare se refera la identificarea capacitatilor
pentru aparare si stabilirea, crearea si pastrarea rezervelor de mobilizare,
precum si la alte actiuni care vor fi apreciate ca necesare, in conditiile
legii.
(4) Prioritatile pentru
indeplinirea sarcinilor prevazute in planul de mobilizare determina esalonarea
obiectivelor, dupa importanta acestora, in sustinerea efortului de aparare si
pentru care urmeaza sa se aloce resursele necesare.
(5) Resursele cuprind
materialele si fondurile destinate indeplinirii masurilor si obiectivelor
stabilite in planul de pregatire.
(1) In vederea asigurarii
graduale a conditiilor pentru realizarea sarcinilor cuprinse in planul de
mobilizare, Oficiul elaboreaza anual proiectul planului de pregatire.
(2) Pentru elaborarea
proiectului planului de pregatire, Oficiul are in vedere sarcinile din planul
de mobilizare si propunerile ministerelor, ale celorlalte autoritati ale
administratiei publice centrale si locale, ale altor institutii si ale
agentilor economici.
Pe baza planului de
pregatire si a fondurilor alocate de la bugetul de stat, Oficiul incheie
contracte cu agentii economici si cu alte institutii publice specializate
pentru realizarea masurilor aprobate privind pregatirea economiei nationale
pentru aparare.
Agentii economici si alte
institutii publice specializate constituie si pastreaza din timp de pace
rezervele de mobilizare necesare pentru realizarea sarcinilor la declararea
mobilizarii sau a starii de razboi. Recuperarea costurilor determinate de
constituirea si pastrarea acestora se realizeaza potrivit clauzelor din
contractele incheiate cu Oficiul.
Verificarea modului de
realizare a masurilor de pregatire a economiei nationale pentru aparare se face
prin exercitii practice, controale si antrenamente, precum si prin alte actiuni
specifice, conform legii.
SECTIUNEA a 4-a
Capacitati pentru aparare
Capacitatile pentru
aparare reprezinta liniile de productie sau de prestari de servicii
specializate, activele care le deservesc, amenajarile tehnologice specifice,
existente in domeniile industriei, transporturilor, comunicatiilor si
tehnologiei informatiei, ocrotirii sanatatii, precum si spatiile de depozitare
a rezervelor de stat si de mobilizare, utilizate in scopul satisfacerii
necesitatilor vitale ale fortelor sistemului national de aparare, in caz de
mobilizare sau de razboi.
Constituie capacitati
pentru aparare:
a) in industrie:
capacitatile de productie specializate pentru fabricarea sau repararea, in caz
de mobilizare sau de razboi, a tehnicii militare, a armamentului, a munitiilor
si a materiilor prime cu destinatie strict militara si capacitatile destinate
pentru depozitarea acestor produse;
b) in transporturi:
mijloacele, instalatiile si amenajarile aferente, destinate a satisface
exclusiv, in caz de mobilizare sau de razboi, nevoile de transport ale fortelor
sistemului national de aparare;
c) in comunicatii si
tehnologia informatiei: retelele de comunicatii si informatice, precum si
mijloacele, instalatiile si amenajarile aferente, destinate a satisface
exclusiv, in caz de mobilizare sau de razboi, nevoile de servicii de
comunicatii si informatice ale fortelor sistemului national de aparare;
d) in domeniul ocrotirii
sanatatii: spitalele din reteaua sanitara si alte localuri care se constituie
in spitale de urgenta pentru tratarea ranitilor si bolnavilor ca urmare a
actiunilor militare, precum si unitatile care asigura productia de seruri,
vaccinuri, antibiotice, dezinfectante si alte asemenea materiale si substante,
destinate acestor situatii;
e) in domeniul
administrarii rezervelor de stat: spatiile de depozitare in care se pastreaza
rezerve de stat si de mobilizare;
f) capacitatile destinate
pentru depozitarea rezervelor de mobilizare.
Oficiul tine evidenta
capacitatilor pentru aparare, identificate si comunicate de catre ministerele
de resort.
ART. 21
(1) Agentii economici
care detin capacitati pentru aparare au obligatia sa notifice, in scris,
ministerului de resort si Oficiului intentia de a le schimba profilul sau de a
le dezafecta, cu 60 de zile inainte de aplicarea hotararii/deciziei. In cazul
concesionarii capacitatilor pentru aparare, obligatiile se pastreaza.
(2) In situatia divizarii
unui agent economic in mai multe unitati independente, agentii economici in
patrimoniul carora raman capacitatile pentru aparare preiau obligatiile
aferente acestuia la mobilizare.
(3) In cazul fuziunii
unor agenti economici, entitatea rezultata preia toate sarcinile ce reveneau
acestora la mobilizare.
SECTIUNEA a 5-a
Rezerve de mobilizare
(1) Rezervele de
mobilizare cuprind materii prime, materiale, echipamente si alte produse
deficitare sau cu ciclu lung de fabricatie, necesare satisfacerii cererilor
institutiilor cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si
ordinii publice.
(2) Rezervele de
mobilizare fac parte din domeniul public al statului, se administreaza de catre
Oficiu, se asigura din productia interna ori din import si se pastreaza la
agentii economici, la alte institutii publice specializate, precum si in
unitatile teritoriale ale rezervelor de stat, in limita a 30% din suprafata de
depozitare.
(3) Documentatia tehnica
necesara realizarii productiei de tehnica si echipamente militare, armamente si
munitii, care au fabricatia sistata in timp de pace, prevazuta in planul de
mobilizare, se constituie ca rezerva de mobilizare.
(1) Nomenclatorul si
nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare se aproba prin hotarare a
Guvernului, in limitele stabilite de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
(2) Actualizarea
nomenclatorului si a nivelurilor de constituire a rezervelor de mobilizare se
face anual de catre Oficiu, ca urmare a modificarii cererilor sau a unei
schimbari intervenite in posibilitatile de realizare a sarcinilor din planul de
mobilizare.
Rezervele de stat,
constituite si administrate potrivit legii, se asimileaza rezervelor de
mobilizare astfel:
a) in timp de pace,
pentru cantitatile constituite ca stocuri intangibile;
b) la mobilizare sau
razboi, pentru stocurile existente in depozite.
Materialele din rezervele
de mobilizare pot fi folosite si pentru inlaturarea urmarilor unor dezastre,
precum si la instituirea starii de asediu sau a starii de urgenta, la
propunerea ministerelor sau a autoritatilor administratiei publice locale, cu
avizul Oficiului, prin decizie a primului-ministru.
Acumularea produselor
pentru rezervele de mobilizare se realizeaza in conformitate cu prevederile
legale privind achizitiile publice de produse si servicii care implica
securitatea nationala.
(1) Agentii economici si
institutiile publice specializate care pastreaza rezerve de mobilizare au
obligatia sa ia masuri tehnice pentru depozitarea si intretinerea produselor,
pe baza contractelor incheiate cu Oficiul.
(2) Pentru acumularea,
reintregirea stocurilor, improspatarea si valorificarea produselor din rezerva
de mobilizare, oficiul desfasoara activitati cu caracter comercial prin agentii
economici specializati.
(3) Acumularea si
reintregirea stocurilor pentru produsele din rezerva de mobilizare se
realizeaza anual, pe baza planului de pregatire.
(4) Improspatarea
produselor din rezerva de mobilizare se face de catre Oficiu, conform
planurilor anuale, prin agentii economici sau institutiile care le pastreaza,
potrivit contractelor incheiate.
(5) In situatia in care
scoaterea la improspatare a unor produse nu se poate realiza datorita
conjuncturii de piata, vanzarea produselor din rezerva de mobilizare se poate
face la preturi reduse fata de valoarea de inventar, astfel: pentru reduceri de
pana la 25%, cu aprobarea sefului Oficiului, iar pentru reduceri mai mari de
25%, cu aprobarea primului-ministru.
(6) Produsele care nu pot
fi improspatate se pastreaza in rezerva pana la atingerea limitei de pastrare,
dupa care se scot pentru casare si se valorifica sub forma de deseuri sau se
distrug, dupa caz.
(1) Scoaterea sub forma
de imprumut a produselor din rezerva de mobilizare se face, in mod exceptional,
prin hotarari ale Guvernului, initiate de Oficiu, la cererea ministerelor de
resort, ca urmare a solicitarilor agentilor economici.
(2) Pentru produsele
scoase sub forma de imprumut, agentii economici si institutiile publice
specializate beneficiare depun o garantie in contul Oficiului, deschis
(3) Depasirea termenului
de restituire cu o perioada de pana la 30 de zile se sanctioneaza cu plata de
penalitati la valoarea produselor prevazuta in contractul de imprumut,
stabilite potrivit reglementarilor legale in domeniu. Dupa acest termen se
retine garantia produsului.
(4) Sumele obtinute din
garantii, cote de adaos sau din valorificarea produselor scoase din rezerva de
mobilizare constituie venituri ale bugetului de stat.
SECTIUNEA a 6-a
Alte dispozitii
Asigurarea fortei de
munca necesare la punerea in aplicare a planului de mobilizare se face prin
utilizarea personalului fara obligatii militare si prin mobilizarea la locul de
munca a specialistilor strict necesari, cu obligatii militare, in conditiile
stabilite prin hotarare a Guvernului.
Pentru asigurarea
cererilor unitatilor militare, la declararea mobilizarii, agentii economici de
profil, indiferent de forma de proprietate, sunt obligati sa puna la dispozitie
acestora produsele si serviciile solicitate, din timp de pace, prin centrele
militare.
Sarcinile rezultate din
planul de mobilizare se infaptuiesc pe baza de comenzi de stat, emise de catre
beneficiari.
(1) In caz de mobilizare
sau de razboi, institutiile publice si agentii economici au obligatia de a
satisface cu prioritate comenzile de stat necesare apararii nationale,
beneficiind in acest scop de prevederile sistemului de prioritati si alocare a
resurselor pentru aparare.
(2) Agentii economici
prevazuti la alin. (1) au calitatea de furnizor agreat al fortelor sistemului
de aparare, iar ofertele lor sunt acceptate cu prioritate in cadrul criteriilor
de evaluare stabilite pentru atribuirea contractelor de achizitie publica, in
timp de pace.
Oficiul constituie,
gestioneaza si actualizeaza permanent baza de date referitoare la existenta si
functionarea capacitatilor pentru aparare si la situatia rezervelor de
mobilizare pe care le administreaza.
Pregatirea teritoriului
pentru aparare
(1) Pregatirea
teritoriului pentru aparare contine ansamblul de masuri si actiuni stabilite
pentru realizarea obiectivelor necesare satisfacerii nevoilor strategice si
operative ale fortelor sistemului national de aparare si pentru asigurarea
protectiei populatiei si a bunurilor materiale, inclusiv a celor ce apartin
patrimoniului national, impotriva efectelor actiunilor distructive executate de
agresor cu mijloace clasice si arme nucleare, biologice si chimice.
(2) Obiectivele necesare
satisfacerii nevoilor strategice si operative se realizeaza din timp de pace si
se cuprind in programul cu obiectivele de pregatire operativa a teritoriului
pentru aparare, dimensionat pe o perioada de 4 ani, denumit in continuare
programul de pregatire a teritoriului.
(3) Programul de
pregatire a teritoriului se actualizeaza anual de catre Oficiu, pe baza
propunerilor institutiilor publice implicate, cu avizul Statului Major General.
(1) Obiectivele din
programul de pregatire a teritoriului se stabilesc, cu avizul Statului Major
General si al Oficiului, de catre institutiile cu atributii in domeniul
apararii, sigurantei nationale si ordinii publice, fiecare in domeniul sau de
activitate, si se supun spre aprobare Consiliului Suprem de Aparare a Tarii,
prin Oficiu. Ulterior programul de pregatire a teritoriului se anexeaza la
planul de mobilizare.
(2) Autoritatile
administratiei publice centrale si locale, precum si institutiile cu atributii
in domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii publice includ, cu
prioritate, obiectivele primite de
(3) Oficiul verifica
modul in care autoritatile administratiei publice centrale si locale isi
desfasoara activitatile pentru realizarea obiectivelor aprobate si comunicate
acestora.
Masurile de pregatire a
teritoriului pentru protectia populatiei, a bunurilor materiale de orice
natura, precum si a celor care apartin patrimoniului national al Romaniei
impotriva efectelor distructive ale atacurilor executate de agresor cu mijloace
clasice si arme nucleare, biologice si chimice se stabilesc de catre
autoritatile administratiei publice locale si se realizeaza potrivit legii.
Raspunderea privind
realizarea, exploatarea si intretinerea obiectivelor de pregatire a
teritoriului pentru aparare revine ministerelor de resort, autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, precum si agentilor economici, in
functie de specificul acestor obiective.
Finantarea pregatirii
economiei si a teritoriului pentru aparare
Finantarea pregatirii
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se face de la bugetul de
stat.
Finantarea actiunilor de
pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si intocmirea
bugetului de stat pentru razboi se realizeaza potrivit legii, normelor si
instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.
Cheltuielile determinate
de elaborarea si actualizarea lucrarilor proprii de pregatire pentru aparare a
ministerelor, autoritatilor administratiei publice centrale si locale,
agentilor economici si a altor institutii se suporta din bugetele acestora.
Atributii ale
autoritatilor administratiei publice si ale agentilor economici privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
SECTIUNEA 1
Atributii comune
(1) Autoritatile
administratiei publice centrale si locale, institutiile publice si agentii
economici indeplinesc, fiecare in domeniul sau de activitate, urmatoarele
atributii:
a) fundamenteaza si
elaboreaza propuneri si prognoze pentru proiectele planului de mobilizare si
ale planului de pregatire, pe care le transmit Oficiului;
b) fundamenteaza si
elaboreaza propuneri privind proiectul bugetului de stat pentru razboi, pe care
le transmit Ministerului Finantelor Publice;
c) organizeaza,
coordoneaza si controleaza indeplinirea sarcinilor stabilite prin planul de
mobilizare si planul de pregatire;
d) actualizeaza si
transmit anual Oficiului si Statului Major General situatia obiectivelor de
infrastructura teritoriala importante pentru sistemul national de aparare;
e) stabilesc si, dupa
caz, solicita fondurile necesare;
f) identifica si tin
evidenta capacitatilor pentru aparare;
g) creeaza, intretin si
pastreaza rezerve de mobilizare, in conformitate cu prevederile contractelor
incheiate in acest scop;
h) stabilesc si transmit
institutiilor interesate obiectivele de importanta pentru infrastructura
teritoriala nationala, in vederea cuprinderii acestora in infrastructura
sistemului national de aparare;
i) propun si inainteaza
Oficiului, pe baza criteriilor stabilite prin hotarare a Guvernului,
obiectivele de importanta deosebita pentru aparare ce urmeaza a fi luate in
paza, la mobilizare sau la razboi, care se aproba de catre Consiliul Suprem de
Aparare a Tarii.
(2) Autoritatile
administratiei publice centrale si locale, institutiile publice si agentii
economici isi indeplinesc atributiile prin structuri specifice din aparatul
propriu si prin unitatile aflate in subordinea, in coordonarea sau sub
autoritatea acestora. In acest scop, in cadrul acestora functioneaza organe de
specialitate incadrate cu personal civil si militar, dimensionate in functie de
volumul si de complexitatea activitatilor specifice, stabilite prin hotarare a
Guvernului sau prin organigrame proprii, dupa caz.
(3) Autoritatile
administratiei publice centrale si locale, institutiile publice si agentii
economici analizeaza, anual si ori de cate ori este nevoie, modul in care sunt
indeplinite sarcinile ce le revin pe linia pregatirii economiei si a
teritoriului pentru aparare si stabilesc masurile ce se impun.
(4) Autoritatile
administratiei publice centrale si locale, institutiile publice si agentii
economici au obligatia sa prezinte, la solicitarea Oficiului sau a ministerului
de resort, date si informatii privind potentialul economic si uman de care
dispun, raportat la sarcinile care le revin din planul de mobilizare, planul de
pregatire si contracte.
(1) Conducatorii
autoritatilor administratiei publice centrale si locale, ai agentilor economici
sau ai institutiilor publice raspund, fiecare in domeniul sau de activitate, de
rezolvarea sarcinilor care le revin pe linia pregatirii economiei nationale si
a teritoriului pentru aparare.
(2) La solicitarea
Guvernului sau la propunerea Oficiului, conducatorii autoritatilor
administratiei publice centrale si locale prezinta rapoarte/informari in
sedinte ale Guvernului, cu privire la rezolvarea sarcinilor prevazute in planul
de mobilizare si planul de pregatire.
SECTIUNEA a 2-a
Atributii specifice
Institutiile publice cu
atributii in domeniul apararii, al sigurantei nationale si ordinii publice
stabilesc si transmit Oficiului cereri de produse si servicii necesare in
situatiile de mobilizare si de razboi, pentru a fi cuprinse in proiectul
planului de mobilizare.
Ordonatorii principali de
credite cuprind anual, distinct, in proiectul bugetului propriu fondurile
necesare pentru realizarea obiectivelor, masurilor, prioritatilor si resurselor
din planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare, precum si a
masurilor si a actiunilor din programul de pregatire a teritoriului pentru
aparare.
Ministerele si celelalte
autoritati ale administratiei publice centrale indeplinesc urmatoarele
atributii specifice:
A. In domeniul
industriei:
a) coordoneaza la nivel
sectorial activitatile agentilor economici pentru satisfacerea cererilor
fortelor sistemului national de aparare si asigurarea consumului rationalizat
al populatiei cu produse industriale;
b) elaboreaza programe de
pregatire specifice ramurilor industriei pentru situatii de mobilizare sau de
razboi si urmaresc aplicarea masurilor stabilite;
c) asigura corelarea
unitara a resurselor energetice si de materii prime deficitare, necesare
functionarii economiei la mobilizare sau la razboi;
d) elaboreaza programe
pentru asigurarea continuitatii in functionare a obiectivelor industriale
majore sau de importanta pentru infrastructura teritoriala a sistemului
national de aparare;
e) coordoneaza
activitatea de investitii specifice privind infrastructura industriei, cuprinsa
in programul de pregatire a teritoriului pentru aparare.
B. In domeniul
transporturilor:
a) elaboreaza programul
activitatilor de transporturi pentru situatii de mobilizare si de razboi;
b) stabilesc masuri privind
modul de protectie si aducere in tara a mijloacelor de transport aflate in
afara frontierelor;
c) includ obiectivele de
pregatire operativa a teritoriului, aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a
Tarii, in programele de dezvoltare si imbunatatire a transporturilor.
C. In domeniul
comunicatiilor si al tehnologiei informatiei:
a) elaboreaza programul
activitatilor de comunicatii si informatica pentru situatii de mobilizare si de
razboi;
b) includ obiectivele de
pregatire operativa a teritoriului, aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a
Tarii, in programele de dezvoltare si imbunatatire a comunicatiilor.
D. In domeniul social:
a) elaboreaza programul
resurselor de munca pentru situatii de criza, de mobilizare si de razboi, tin
evidenta acestora in profil teritorial si iau masuri pentru acoperirea
deficitelor, prin redistribuirea pe plan local, in colaborare cu serviciile
judetene de pregatire a economiei si a teritoriului pentru aparare si cu
centrele militare judetene;
b) repartizeaza, prin
organele teritoriale de resort, surplusul de resurse umane, in vederea
efectuarii prestarilor de servicii, in conditiile legii.
E. In domeniul sanatatii:
a) elaboreaza programe de
pregatire a sistemului sanitar pentru situatii de mobilizare si de razboi;
b) organizeaza asigurarea
asistentei medicale a populatiei civile si spitalizarea ranitilor si bolnavilor
evacuati din spitalele militare de campanie;
c) avizeaza norme privind
asigurarea consumului populatiei cu produse alimentare si nealimentare, in
regim de rationalizare, la mobilizare si la razboi;
d) iau masuri pentru
asigurarea produselor medicamentoase de uz uman si a materialelor sanitare;
e) organizeaza asistenta
medicala de urgenta a victimelor actiunilor militare;
f) includ obiectivele de
pregatire operativa a teritoriului, aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a
Tarii, in programele speciale de dezvoltare si imbunatatire a ocrotirii
sanatatii.
F. In domeniul
agriculturii si alimentatiei:
a) elaboreaza programul
de masuri tehnico-organizatorice, care sa permita continuarea lucrarilor
agricole in situatii de mobilizare si de razboi;
b) stabilesc masuri
pentru asigurarea principalelor produse agroalimentare destinate fortelor
sistemului national de aparare si asigurarea consumului rationalizat al
populatiei cu produse alimentare;
c) organizeaza si
coordoneaza activitatea serviciilor sanitar-veterinare si de protectie
fitosanitara;
d) asigura securitatea
alimentara;
e) combat epizootiile ce
pot aparea pe teritoriul national si dispun masurile in consecinta.
G. In domeniul
comertului: elaboreaza norme, instructiuni si programe cu privire la
introducerea sistemului de distribuire catre populatie a principalelor produse
alimentare si nealimentare.
H. In domeniul lucrarilor
publice si amenajarii teritoriului:
a) elaboreaza programul
privind lucrarile publice si de amenajare a teritoriului pentru situatii de
mobilizare si de razboi;
b) elaboreaza variante de
folosire a utilajelor din dotarea agentilor economici de resort pentru
interventii la obiectivele de importanta vitala avariate, in vederea
restabilirii activitatii acestora in situatii de mobilizare si de razboi.
(1) Prefectul asigura
organizarea, coordonarea si conducerea activitatilor de pregatire a economiei
si a teritoriului pentru aparare din judet, respectiv din municipiul Bucuresti,
ca masuri de aparare care nu au caracter militar.
(2) La nivelul judetului
si al municipiului Bucuresti, atributiile in acest domeniu sunt indeplinite
prin intermediul serviciilor publice descentralizate ale Oficiului, care
sprijina autoritatile administratiei publice locale, potrivit legii, in vederea
mobilizarii agentilor economici si a institutiilor publice.
Consiliile judetene,
respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, si consiliile locale,
fiecare in domeniul sau de activitate, indeplinesc urmatoarele atributii:
a) transmit Oficiului
propuneri privind asigurarea consumului si a protectiei populatiei, precum si a
nevoilor pentru buna functionare a agentilor economici din profil teritorial,
in situatia de mobilizare sau de razboi, pentru a fi incluse in planul de
mobilizare;
b) iau masuri si creeaza
conditii de realizare prioritara a obiectivelor stabilite in planul de mobilizare,
indrumand agentii economici pentru indeplinirea programelor economice prin
utilizarea in regim de urgenta a capacitatilor existente in starea de
mobilizare si de razboi;
c) propun includerea din
timp de pace a obiectivelor de pregatire a teritoriului pentru aparare in
programele de investitii proprii si iau masuri de asigurare a fondurilor
necesare realizarii acestora cu prioritate;
d) intocmesc programele
de aprovizionare a populatiei judetului/municipiului Bucuresti/localitatii cu
principalele produse alimentare si industriale rationalizate, in caz de
mobilizare sau de razboi;
e) asigura prin agentii
economici din judet, respectiv din municipiul Bucuresti, localurile,
cazarmamentul, materialele si mijloacele de transport necesare formatiunilor
medico-sanitare prevazute a se infiinta in caz de mobilizare sau de razboi;
f) intocmesc si
actualizeaza monografiile economico-militare ale judetului, respectiv ale
municipiului Bucuresti, conform instructiunilor emise in acest scop;
g) fac propuneri pentru
intocmirea planului de evacuare a populatiei si a bunurilor din patrimoniul
national, arhivistic, material si a altor valori de interes national si
organizeaza in acest scop asigurarea mijloacelor de transport, a spatiilor de
cazare si de depozitare necesare.
(1) Agentii economici,
fiecare in domeniul sau de activitate, indeplinesc urmatoarele atributii:
a) executa analiza
tehnico-economica si financiara a cererilor de materiale, produse si servicii
transmise de Oficiu, precum si a solicitarilor autoritatilor administratiei
publice locale;
b) elaboreaza propuneri
si pregatesc conditiile tehnico-economice pentru a asigura cererile de
materiale, produse si servicii prin dezvoltarea retelelor de aprovizionare,
fabricatie si desfacere existente pe timp de pace;
c) pastreaza si asigura
integritatea fizica si calitativa a rezervelor de mobilizare, conform
contractelor incheiate cu Oficiul si prevederilor legale;
d) incheie, dupa caz,
contracte cu clauze suspensive cu furnizorii de materii prime, materiale,
subansambluri, scule, dispozitive si verificatoare, piese si utilaje
tehnologice si cu institutele de cercetare si proiectare.
(2) Agentii economici cu
sarcini prevazute in planul de mobilizare vor lua masuri in vederea adaptarii
structurii organizatorice pentru a functiona in caz de mobilizare sau de
razboi, inclusiv in conditiile militarizarii lor, folosind intregul potential
economic si uman de care dispun, pentru realizarea integrala a sarcinilor ce le
revin.
Sanctiuni
Nerespectarea
prevederilor prezentei legi atrage raspunderea materiala, contraventionala sau
penala, dupa caz.
(1) Urmatoarele fapte
constituie contraventii:
a) intarzierea peste
termenele stabilite a transmiterii datelor, cererilor, prognozelor si sintezelor
prevazute in hotarari ale Guvernului sau in metodologiile intocmite de catre
Oficiu pentru elaborarea si actualizarea planului de mobilizare sau a planului
de pregatire;
b) nerespectarea
conditiilor prevazute in avizele date de organele in drept, referitoare la
masurile si actiunile legate de pregatirea economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare;
c) neintocmirea la timp
sau intocmirea necorespunzatoare a documentelor prevazute de actele normative
in domeniu;
d) nerespectarea
obligatiilor si a termenelor prevazute la art. 21 alin. (1);
e) nerespectarea
conditiilor tehnice de pastrare si intretinere a rezervelor de mobilizare,
stabilite prin acte normative;
f) impiedicarea sub orice
forma a organelor de control sa isi exercite atributiile;
g) neindeplinirea
atributiilor specifice prevazute in cap. V sectiunea a 2-a;
h) neindeplinirea
obligatiei de restituire la termenul prevazut in actul normativ de scoatere.
(2) Contraventiile
prevazute la alin. (1) lit. b), e), f) si h) se sanctioneaza cu amenda de la
50.000.000 lei la 500.000.000 lei, iar cele prevazute la alin. (1) lit. a), c),
d) si g), cu amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(3) Personalul Oficiului,
imputernicit de seful acestuia, are dreptul de a constata contraventiile si de
a aplica amenzile prevazute la alin. (2).
(4) Contraventiilor
prevazute in prezenta lege li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
(1) Diminuarea sub orice
forma, fara aprobare legala, a cantitatilor de produse, rezerva de mobilizare,
incredintate spre pastrare agentilor economici sau altor institutii
specializate, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la
3 ani.
(2) Actiunea penala se
pune in miscare la sesizarea Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale
sau din oficiu.
Dispozitii finale
(1) Metodologiile privind
intocmirea planului de mobilizare si a planului de pregatire se elaboreaza de
catre Oficiu.
(2) In termen de 30 de
zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Oficiul va supune aprobarii
Guvernului normele metodologice de aplicare a acesteia.
Prezenta lege intra in
vigoare la 60 de zile de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
La data intrarii in
vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 73/1995 privind
pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 12 iulie 1995, Decretul
Consiliului de Stat nr. 340/1978 privind unele masuri in vederea asigurarii
sanitare a fortelor armate si a victimelor din randul populatiei in situatii
exceptionale, nepublicat, Hotararea Consiliului de Ministri nr. 1.206/1970
privind aprobarea constituirii de stocuri de materiale sanitare consumabile
Aceasta lege a fost
adoptata de Senat in sedinta din 11 septembrie 2003, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE
SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost
adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21 octombrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR,
VIOREL HREBENCIUC
Bucuresti, 12 noiembrie
2003.
Nr. 477.