LEGE nr.132 din 15 iulie 1997
privind rechizitiile de bunuri si prestarile de servicii
in interes public
EMITENT:
PARLAMENTUL;
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 161 din
18 iulie 1997;
Parlamentul Romaniei
adopta prezenta lege.
Dispozitii generale
ART. 1(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Rechizitia de bunuri si
prestarile de servicii reprezinta masura exceptionala prin care organele
autoritatii publice imputernicite prin lege obliga agentii economici,
institutiile publice, precum si alte persoane juridice si fizice la cedarea
temporara a unor bunuri mobile sau imobile, in conditiile prezentei legi.
ART. 2(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Bunurile
rechizitionate vor fi puse la dispozitia fortelor destinate apararii nationale
sau a autoritatilor publice, la declararea mobilizarii generale sau partiale
ori a starii de razboi, la instituirea starii de asediu sau de urgenta, precum
si in caz de concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare ori pentru
prevenirea, localizarea, inlaturarea urmarilor unor dezastre, cat si pe timpul
acestor situatii.
(2) Bunurile
consumptibile si cele perisabile pot fi rechizitionate definitiv, cu plata
despagubirilor prevazute de lege.
(3) Cetatenii apti de
munca pot fi chemati pentru prestari de servicii in interes public, constand in
efectuarea unor lucrari sau desfasurarea unor activitati in situatiile
prevazute la alin. (1).
Rechizitiile de bunuri si
prestarile de servicii in interes public se fac in scopul:
a) rezolvarii problemelor
materiale de orice natura, asigurarii de mana de lucru si de cartiruire sau
cazare necesare fortelor destinate apararii, autoritatilor publice,
sinistratilor, refugiatilor, populatiei afectate de consecintele razboiului si
prizonierilor de razboi;
b) functionarii agentilor
economici si institutiilor publice;
c) functionarii si
exploatarii sistemelor de telecomunicatii si cailor de comunicatii.
ART. 4(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Rechizitionarea de bunuri
si chemarea persoanelor fizice pentru prestari de servicii in interes public se
dispune astfel:
a) la declararea
mobilizarii generale sau partiale sau a starii de razboi, prin decretul de
declarare;
b) la instituirea starii
de asediu sau de urgenta, prin decretul de instituire;
c) in caz de concentrari,
exercitii si antrenamente de mobilizare, prin hotarare a Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii;
d) in cazul prevenirii,
localizarii si inlaturarii unor dezastre, prin hotarare a Guvernului sau prin
ordine ale prefectilor.
ART. 5(COMPLETAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Se pot rechizitiona:
a) mijloace de transport
cu tractiune animala, auto, feroviare, aeriene si navale;
b) instalatii portuare si
dane;
c) sisteme, instalatii si
tehnica de aerodrom, de comunicatii si de telecomunicatii;
d) surse de alimentare
energetice;
e) tehnica de calcul;
f) tehnica si materiale
topografice, tipografice, audiovizuale, de constructii si de cai ferate;
g)
carburanti-lubrifianti, utilaje si materiale pentru transportul si depozitarea
acestora;
h) cladiri;
i) terenuri;
j) piese de schimb si
materiale pentru intretinere si reparatii;
k) utilaje si materiale
pentru dotarea atelierelor de reparatii;
l) articole de
echipament, de protectie, de regie, de gospodarie si de igiena personala;
m) alimente si materiale
pentru preparat, servit, distribuit si transportat hrana;
n) animale;
o) furaje;
p) tehnica, aparatura si
materiale sanitar-veterinare.
(2) Bunurile sunt
rechizitionate de la proprietarii sau detinatorii lor legali.
(3) Bunurile
rechizitionabile vor avea starea tehnica si de calitate necesara folosirii lor
in scopul pentru care se rechizitioneaza.
(4) O data cu bunurile
rechizitionate se predau si echipamentele aferente, fara de care nu pot fi
utilizate.
(5) Nimeni nu poate fi
obligat a da un bun, daca in momentul cererii nu il are in posesie sau in
folosinta legala.
ART. 6(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Rechizitionarea
bunurilor si chemarea persoanelor fizice pentru prestari de servicii in interes
public, in situatiile prevazute in prezenta lege, se fac de catre centrele
militare judetene si al municipiului Bucuresti.
(2) Rechizitionarea
navelor, a mijloacelor plutitoare si portuare se face de catre Statul Major al
Marinei Militare.
(3) Rechizitionarea
aeronavelor, a instalatiilor si a tehnicii de aerodrom se face de catre Statul
Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene.
(4) In mod exceptional,
in timp de razboi, orice comandant de subunitate sau unitate militara similara
sau superioara batalionului, care, in lupta, actioneaza independent, este autorizat
sa hotarasca rechizitionarea de bunuri ori chemarea persoanelor fizice la
prestari de servicii in interes public, numai prin autoritatile administratiei
publice locale si cu asumarea raspunderii proprii.
(1) Stabilirea imobilelor
necesare pentru cartiruire sau cazare se face, in comun, de catre autoritatile
administratiei publice locale si de catre reprezentantii beneficiarilor.
(2) Proprietarii sau
detinatorii cu orice titlu ai imobilelor sunt obligati sa le puna la dispozitia
beneficiarilor cu utilitatile existente la data rechizitionarii.
(1) Pot fi chemate pentru
prestari de servicii in interes public persoanele apte de munca, in varsta de
16-60 de ani barbatii si de 16-55 de ani femeile.
(2) Unii specialisti, ca:
medici, ingineri, subingineri, tehnicieni, economisti, farmacisti, asistenti
medicali etc., pot fi chemati sa presteze servicii in specialitatile lor si
peste limita maxima de varsta prevazuta la alin. (1), dar nu mai mult de 65 de
ani barbatii si de 60 de ani femeile. Peste aceste limite, persoanele pot fi
chemate numai la cererea lor.
Evidenta bunurilor
rechizitionate si a persoanelor fizice chemate pentru prestari de servicii in
interes public
(1) Autoritatile
administratiei publice sunt obligate sa asigure, in raza lor de activitate,
efectuarea rechizitiilor de bunuri si chemarea persoanelor pentru prestari de
servicii in interes public.
(2) Pentru realizarea
scopului prevazut la alin. (1), autoritatile publice impreuna cu celelalte
autoritati imputernicite iau masuri pentru:
a) verificarea tinerii
evidentei de catre agentii economici, institutiile publice si alte persoane
juridice detinatoare ale bunurilor rechizitionabile;
b) verificarea starii
tehnice a mijloacelor de transport auto, navale, aeriene, a tehnicii de
constructii, portuare si de aerodrom, rechizitionabile;
c) verificarea existentei
materialelor, alimentelor, carburantilor, lubrifiantilor, precum si a altor
bunuri rechizitionabile, stabilite prin planul de mobilizare;
d) analizarea fortei de
munca ce poate fi chemata pentru prestari de servicii in interes public, de la
agentii economici, institutiile publice, precum si din fiecare localitate,
pentru persoanele neincadrate in munca.
ART. 10(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Agentii economici,
institutiile publice si celelalte persoane juridice tin evidenta bunurilor
rechizitionabile pe care le au in proprietate sau in detinere, conform normelor
prevazute de lege, privind evidenta bunurilor din patrimoniul lor.
(2) Persoanele juridice
prevazute la alin. (1) sunt obligate sa comunice centrelor militare pe raza
carora functioneaza, la cererea acestora, date in legatura cu numarul si starea
bunurilor supuse rechizitiei.
(3) Evidenta bunurilor
supuse rechizitiei, aflate in proprietatea persoanelor fizice, se tine de catre
autoritatile publice locale sau de catre inspectoratele de politie, dupa caz.
ART. 11(ABROGAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Unitatile de politie
si autoritatile publice care, pe raza lor teritoriala, au in evidenta mijloace
de transport sunt obligate sa comunice, la cerere, centrelor militare, datele
privind numarul, starea si caracteristicile acestora.
(2) Persoanele juridice
proprietare sau detinatoare legale de nave, aeronave, instalatii si tehnici
portuare sau de aerodrom sunt obligate sa comunice datele privind numarul,
starea si caracteristicile lor Statului Major al Marinei Militare sau Statului
Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene, dupa caz.
(3) Schimbarile survenite
in evidenta bunurilor prevazute a fi rechizitionate la mobilizare, privind
instrainarea sau starea acestora, se comunica de catre proprietari sau
detinatori autoritatilor militare prevazute la alin. (1) si (2), in termen de
maximum 45 de zile de la producerea lor.
ART. 12(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Guvernul poate
dispune, periodic, inventarierea anumitor categorii de bunuri supuse
rechizitiei, stabilind, totodata, perioada, datele si autoritatile publice
carora li se comunica rezultatul.
(2) Proprietarii si
detinatorii bunurilor supuse rechizitiei sunt obligati sa le declare si, la
cerere, sa le prezinte comisiilor de inventariere.
(3) Autoritatile
administratiei publice sunt obligate sa participe la operatiunile de
inventariere.
Beneficiarii
rechizitiilor sunt obligati sa tina evidenta acestor bunuri in unitati fizice
si valorice.
Efectuarea rechizitiei de
bunuri si prestarilor de servicii in interes public
ART. 14(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Bunurile se
rechizitioneaza numai in baza ordinului de predare emis de autoritatile
militare prevazute la art. 6 din prezenta lege.
(2) Ordinul de predare a
bunurilor ce se rechizitioneaza va cuprinde, obligatoriu, denumirea autoritatii
militare emitente si a unitatii beneficiare, temeiul legal al rechizitiei,
datele de identificare a bunurilor, a proprietarului sau a detinatorului
acestora, precum si mentiunile despre locul si termenul predarii bunurilor.
(3) Ordinul de predare se
inmaneaza proprietarului sau detinatorului de catre delegatii centrelor
militare judetene, al municipiului Bucuresti ori prin delegatul administratiei
publice locale, al politiei sau al unitatii beneficiare, dupa caz.
La predarea bunurilor
rechizitionate se incheie un proces-verbal in care sunt inscrise, pe langa
datele de identificare, mentionate in ordinul de predare, starea si valoarea
bunurilor la data rechizitiei.
(1) Aeronavele, navele si
instalatiile de aeroport si portuare vor fi preluate, impreuna cu echipajele si
personalul care le deservesc, iar mijloacele de transport auto si tehnica de
constructii, cu soferii si, respectiv, cu mecanicii conductori.
(2) Alte bunuri decat
cele prevazute la alin. (1), care nu pot fi folosite decat numai cu personal
calificat, vor fi preluate, de asemenea, impreuna cu personalul care le
deserveste.
(3) Aeronavele si navele
rechizitionate, aflate in afara teritoriului national, sunt obligate sa revina
din cursa in cel mai scurt timp posibil.
(4) Persoanele aflate in situatiile
prevazute la alin. (1) si (2) sunt considerate mobilizate sau chemate pentru
prestari de servicii in interes public, in conditiile prezentei legi.
(1) Instiintarea
persoanelor fizice despre prestarile de servicii in interes public la care sunt
chemate se face prin ordin de chemare individual sau colectiv.
(2) Ordinul de chemare va
cuprinde, obligatoriu: denumirea autoritatii militare emitente si a unitatii
beneficiare, temeiul legal al chemarii, numele, prenumele si domiciliul
persoanei chemate, termenul si locul unde trebuie sa se prezinte.
(3) Ordinul de chemare a
salariatilor va fi expediat la locul de munca al acestora si se va preda celui
in cauza prin grija conducatorului sau nemijlocit.
(4) Pentru celelalte
persoane fizice, ordinul de chemare va fi transmis de catre autoritatile
administratiei publice locale, prin unitatea de politie pe raza careia persoana
in cauza domiciliaza sau isi are resedinta.
(5) De regula, persoanele
chemate pentru prestari de servicii in interes public vor lucra, pe cat
posibil, in localitatile in care isi au domiciliul sau resedinta si in domeniul
pentru care sunt pregatite profesional ori au aptitudini deosebite.
ART. 18(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) In timpul mobilizarii
sau pe timp de razboi, persoanele chemate pentru prestari de servicii in
interes public sunt supuse regulamentelor, disciplinei si jurisdictiei
militare.
(2) Pentru situatia
mentionata la alin. (1), persoanele in cauza sunt considerate militari
mobilizati in timp de razboi, cu gradele din evidenta militara.
(3) Persoanele care nu au
fost luate in evidenta militara sunt considerate militari cu gradul de soldat.
CAP. 4(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Preturi si tarife.
Restituiri. Despagubiri. Contestatii
ART. 19(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)(ABROGAT PARTIAL
DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Proprietarii
bunurilor rechizitionate au dreptul la despagubiri, daca bunurile au suferit
degradari sau devalorizari, conform prezentei legi.
(2) De asemenea, pe
perioada rechizitiei, proprietarii sau detinatorii sunt scutiti de impozite si
de plata taxelor pentru bunurile rechizitionate, iar obligatiile ce decurg din
contractele legal incheiate se suspenda.
(3) Proprietarii sau
detinatorii vehiculelor rechizitionate pentru participarea la concentrari,
exercitii si antrenamente de mobilizare au dreptul la plata serviciilor
prestate cu mijloacele respective.
(4) Deteriorarile produse
terenurilor productive rechizitionate dau dreptul la despagubiri in caz de
concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare.
(5) Pentru imobilele
folosite la cartiruire sau la cazare nu se plateste chirie pe timpul starii de
asediu, starii de urgenta sau de razboi, precum si pe timpul mobilizarii
partiale ori generale, oricare ar fi durata de folosire a acestora.
(6) In celelalte situatii
prevazute in prezenta lege, cartiruirea sau cazarea da dreptul la incasarea
unei chirii potrivit dispozitiilor legale. Chiria se achita la sfarsitul lunii
sau la incetarea cartiruirii sau cazarii, daca a durat mai putin de o luna.
ART. 20(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Pentru stabilirea
cantitatilor, a preturilor si a tarifelor bunurilor rechizitionabile, precum si
pentru solutionarea diverselor litigii care deriva din executarea
rechizitiilor, functioneaza:
a) comisii mixte de
rechizitii;
b) Comisia Centrala de
Rechizitii.
ART. 21(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Comisia mixta de
rechizitii din subordinea prefecturii judetului sau a municipiului Bucuresti,
dupa caz, este compusa din:
a) prefectul judetului
ori al municipiului Bucuresti - presedinte;
b) comandantul centrului
militar judetean sau municipal;
c) reprezentantul
Statului Major al Aviatiei si Apararii Antiaeriene sau, dupa caz, si al Marinei
Militare;
d) seful biroului de
rechizitii de la centrul militar respectiv;
e) un reprezentant al
inspectoratului judetean de politie ori al Directiei generale de politie a
municipiului Bucuresti;
f) seful compartimentului
juridic al prefecturii;
g) un reprezentant al
Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat -
specialist in preturi;
h) seful serviciului sau
al directiei de mobilizare a economiei nationale si pregatirii teritoriului
pentru aparare;
i) seful compartimentului
financiar al prefecturii judetului sau a municipiului Bucuresti;
j) presedintele camerei
de comert si industrie a judetului sau a municipiului Bucuresti.
ART. 22(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Comisiile prevazute
la art. 20 lit. a) pot fi convocate trimestrial sau ori de cate ori este
nevoie, la solicitarea comandantului centrului militar al judetului sau al
municipiului Bucuresti.
(2) Comisiile mixte de
rechizitii stabilesc cantitatile de bunuri ce pot fi rechizitionate pe
localitati, agenti economici, institutii publice si alte persoane juridice, in
vederea realizarii integrale a scopurilor prevazute la art. 3.
(3) Anual, comisiile
mixte de rechizitii propun limitele preturilor folosite la plata despagubirilor
pentru bunurile rechizitionabile, precum si tarifele prestarilor de servicii in
interes public ce pot fi efectuate, pe care le inainteaza
(4) Hotararile comisiilor
sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice si juridice prevazute in
prezenta lege si sunt aduse la indeplinire de catre autoritatile administratiei
publice locale, agentii economici, institutiile publice si alte persoane
juridice, la instiintarea autoritatilor imputernicite sa efectueze rechizitii.
ART. 23(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Comisia Centrala de
Rechizitii, organ de pregatire si executare a rechizitiilor, din subordinea
Guvernului, este compusa din:
a) secretarul de stat si
sef al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale - presedinte;
b) patru reprezentanti ai
Ministerului Apararii Nationale;
c) doi reprezentanti ai
Ministerului de Interne;
d) un reprezentant al
Ministerului Justitiei;
e) un reprezentant al
Ministerului Finantelor - specialist in preturi;
f) cate un reprezentant
din partea ministerelor si departamentelor economice si al Bancii Nationale a
Romaniei.
ART. 24(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Comisia Centrala de
Rechizitii se convoaca anual sau ori de cate ori este nevoie, de catre
presedintele acesteia.
(2) Comisia Centrala de
Rechizitii, pe baza propunerilor de preturi ale comisiilor mixte de rechizitii,
stabileste preturile bunurilor rechizitionabile si tarifele prestarilor de
servicii in interes public, unitare pe intreaga tara.
(3) Preturile si tarifele
stabilite de Comisia Centrala de Rechizitii se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(4) Comisia Centrala de
Rechizitii analizeaza si rezolva contestatiile la hotararile comisiilor mixte
de rechizitii.
(5) Hotararile Comisiei
Centrale de Rechizitii se pun in executare de Oficiul Central de Stat pentru
Probleme Speciale, prin comisiile mixte de rechizitii.
ART. 25(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Despagubirile pentru
bunurile rechizitionate se acorda astfel:
a) pentru bunurile
neconsumptibile, care, din motive obiective, nu mai pot fi restituite celor in
drept, fie prin acordarea unui bun similar, fie prin plata contravalorii
bunului, calculata in functie de starea tehnica si de gradul de uzura, la
momentul rechizitionarii;
b) bunurile consumptibile
vor fi achitate la preturile in vigoare, in functie de calitatea lor in
momentul preluarii;
c) chiria pentru cladiri
si terenuri fara culturi sau plantatii va fi platita la nivelul stabilit prin
hotarare a Guvernului;
d) pentru culturile si
plantatiile existente pe terenurile rechizitionate se va achita echivalentul
productiei nerealizate de catre proprietar sau detinator, calculat la preturile
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, din care se scad cheltuielile ce ar
fi fost necesare pentru obtinerea recoltei;
e) in cazul distrugerii
plantatiilor se va plati echivalentul necesar refacerii acestora;
f) pentru terenurile
neproductive nu se acorda despagubiri;
g) cand pentru unele
bunuri rechizitionate nu exista preturi publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, evaluarea despagubirilor se face de catre delegatul unitatii
beneficiare si al administratiei publice locale, prin comparatie cu preturile
produselor similare, tinandu-se seama de starea de uzura a bunurilor, la data
rechizitiei.
(2) Pentru rechizitiile
de bunuri executate pe timpul concentrarilor, exercitiilor si antrenamentelor
de mobilizare, plata se face in numerar, la pret de inchiriere.
ART. 26(COMPLETAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Plata pentru
prestarile de servicii in interes public se face in numerar, pe baza statelor
de plata intocmite de unitatea beneficiara, la fiecare sfarsit de luna sau dupa
efectuarea serviciului, daca acestea au durat mai putin de o luna.
(2) In caz de imbolnavire
sau accident de munca, survenit pe timpul prestarii de servicii in interes
public, persoanele chemate beneficiaza de asistenta medicala si medicamente sau
de pensii de invaliditate, precum si de ajutoare in cadrul asigurarilor sociale
de stat, in conditiile prevazute pentru salariatii din aceeasi specialitate. In
caz de mobilizare sau de razboi, persoanele respective beneficiaza de aceste
drepturi in conditiile prevazute pentru militari.
(3) In cazul prestarii de
servicii in interes public, in alte localitati decat cele in care domiciliaza
sau isi au resedinta persoanele chemate, cheltuielile de transport, cazare si
hrana se suporta de unitatile beneficiare.
ART. 27(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Plata despagubirilor
pentru bunurile rechizitionate si pentru prestarile de servicii in interes
public se face astfel:
a) de catre centrele
militare judetene sau al municipiului Bucuresti, din fondurile cu aceasta
destinatie, puse la dispozitie de la bugetul de stat ori din alte fonduri,
constituite potrivit legii, in cazul starii de razboi, de mobilizare, de asediu
sau de urgenta;
b) de catre ministere sau
autoritatile in folosul carora s-au efectuat rechizitiile de bunuri sau
prestarile de servicii in interes public, din fondurile aprobate prin bugetul
de stat, in cazul concentrarilor, exercitiilor si antrenamentelor de mobilizare;
c) de catre autoritatile
administratiei publice, din bugetele locale sau de la bugetul de stat, in cazul
prevenirii, localizarii si inlaturarii urmarilor unor dezastre.
(1) Lichidarea
proceselor-verbale de rechizitie se face in timpul si prin modalitatile de
plata stabilite prin hotarare a Guvernului.
(2) Neprezentarea
procesului-verbal de rechizitie la lichidare, in termen de 3 ani de la
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a datei inceperii platii, are ca
urmare pierderea dreptului la despagubiri, pentru bunurile rechizitionate.
(3) Contestatiile sau
reclamatiile facute dupa acest termen se considera prescrise.
(4) In cazul pierderii
proceselor-verbale de rechizitie, Comisia Centrala de Rechizitii poate hotari
eliberarea unui duplicat numai dupa declararea anularii acestora in Monitorul
Oficial al Romaniei.
La implinirea termenelor
sau la incetarea cauzelor care au determinat rechizitia, bunurile se restituie
celor de la care au fost rechizitionate, cu proces-verbal de restituire.
ART. 30(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Reclamatiile privind
preturile practicate, valoarea bunurilor rechizitionate inscrise in documentele
oficiale si achitarea despagubirilor se vor adresa comisiei mixte de rechizitii
care a facut rechizitia, in cel mult 90 de zile de la data incheierii
procesului-verbal de restituire.
(2) Hotararile comisiei
mixte de rechizitii pot fi contestate, in cel mult 90 de zile de la primirea
lor,
(3) Hotararea Comisiei
Centrale de Rechizitii poate fi atacata in justitie, in cel mult 30 de zile de
la primirea acesteia.
(4) Termenul prevazut la
alin. (3) este termen de decadere.
CAP. 4(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Scutiri de rechizitii de
bunuri si de prestari de servicii in interes public
Nu sunt supuse
rechizitionarii urmatoarele categorii de bunuri:
a) obiectele de uz
personal si de gospodarie casnica;
b) bunurile personale
strict necesare exercitarii profesiei sau ocupatiei, prin care persoana
respectiva isi asigura existenta;
c) vehiculele cu
tractiune animala sau mecanica apartinand invalizilor, vaduvelor de razboi si
orfanilor minori;
d) partile din imobilele
strict necesare ocupantilor;
e) cladirile
penitenciarelor si ale scolilor speciale de munca si reeducare;
f) bunurile caselor si
caminelor de copii, de handicapati si de batrani;
g) bunurile din
patrimoniul cultural - national sau international;
h) bunurile care apartin
bisericilor, manastirilor sau caselor de rugaciuni ale cultelor sau ale
asociatiilor religioase, recunoscute de stat, necesare pentru exercitarea
cultului, precum si locuintele monahilor;
i) cantitatile de
cereale, alimente, legume si fructe necesare consumului proprietarului si al
familiei sale, semintele necesare insamantarilor, precum si animalele de
reproductie si animalele matca;
j) bunurile aflate in
rezervele materiale nationale si in rezerva de mobilizare, constituite potrivit
dispozitiilor legale;
k) bunurile misiunilor
diplomatice si ale oficiilor consulare straine;
l) bunurile apartinand
persoanelor juridice si fizice straine, domiciliate sau cu resedinta ori cu
sediul pe teritoriul Romaniei, care, prin acorduri internationale, sunt
exceptate de la rechizitii;
m) materialele
sanitar-farmaceutice necesare tratamentului bolnavilor cronici, care fac dovada
acestei situatii.
(1) Sunt scutite de
prestari de servicii in interes public:
a) persoanele lipsite
total de capacitate de munca;
b) persoanele lipsite
partial de capacitate de munca, daca aceasta le face inapte desfasurarii
activitatii pentru care au fost chemate;
c) femeile gravide,
incepand din luna a 5-a de sarcina;
d) persoanele care au in
ingrijire copii, parinti, frati sau surori, lipsiti total sau partial de
capacitate de munca, cand prezenta lor este absolut necesara;
e) persoanele care au in
ingrijire copii sub varsta de 8 ani;
f) persoanele mobilizate
la locul de munca;
g) persoanele care fac
parte din misiunile diplomatice sau din oficiile consulare, acreditate in
Romania, precum si alte persoane straine scutite in virtutea unor acorduri
internationale la care Romania este parte.
(2) Situatiile prevazute
la lit. a), b), c) si d) se certifica de catre organele sanitare competente.
Sanctiuni
ART. 33(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Refuzul de a pune la
dispozitie bunurile rechizitionabile, sustragerea de la indeplinirea acestor
obligatii ori nedeclararea la inventariere a bunurilor supuse rechizitionarii
se pedepseste potrivit legii penale.
(2) Incalcarea cu
intentie sau din culpa de catre un functionar public a indatoririlor sale de
serviciu prevazute in prezenta lege constituie infractiune si se pedepseste
potrivit legii penale.
ART. 34(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Constituie
contraventii la normele privind rechizitiile de bunuri si prestarile de
servicii in interes public, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii, sa constituie infractiuni, urmatoarele fapte:
a) necomunicarea, la
cererea si la termenul solicitat de autoritatile militare, prevazute la art. 11
si
b) absenta nejustificata
sau refuzul persoanelor legal chemate de a presta servicii de interes public in
caz de concentrari, exercitii si antrenamente de mobilizare, precum si
prevenirea, localizarea si inlaturarea urmarilor unor dezastre.
(2) Contraventiile
prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 500.000 lei la 1.500.000
lei. Aceste sume se actualizeaza prin hotarare a Guvernului, in functie de
evolutia monedei nationale.
ART. 35(MODIFICAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Constatarea contraventiilor
prevazute la art. 34 si aplicarea sanctiunilor se fac de catre ofiterii
imputerniciti de comandantii centrelor militare judetene ori al municipiului
Bucuresti, dupa caz.
(2) Plangerea facuta
impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiilor si de aplicare a
sanctiunilor se solutioneaza de catre instanta competenta, cu citarea partilor
si a agentului constatator.
ART. 36(ABROGAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
(1) Cand contraventiile
prevazute la art. 34 sunt savarsite in timpul starii de asediu ori de urgenta,
in timpul mobilizarii sau starii de razboi, sanctiunea este inchisoarea
contraventionala de la o luna la 6 luni.
(2) Procesul-verbal de
constatare a contraventiilor se inainteaza in termen de maximum 3 zile, de
catre agentul constatator, instantei competente.
ART. 37(ABROGAT DE Art. 1 LEGE 410/2004)
Prevederile art. 34-36 se
intregesc cu dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor si ale Legii nr. 61/1991 pentru
sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a
ordinii si linistii publice, in ceea ce priveste inchisoarea contraventionala,
in masura in care prin prezenta lege nu se dispune altfel.
Dispozitii finale si
tranzitorii
Cantitatile de bunuri si
durata rechizitiei, procedura rechizitionarii si a chemarii pentru prestari de
servicii in interes public, in scopul prevenirii, localizarii si inlaturarii
urmarilor unor dezastre, se vor stabili prin hotarare a Guvernului sau, dupa
caz, prin ordine ale prefectilor.
Statul Major General si
Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale sunt autorizate sa controleze
periodic modul de tinere a evidentei si de intretinere a bunurilor supuse
rechizitiei, de catre agentii economici, institutiile publice, cat si de catre
celelalte persoane juridice, precum si sa verifice exactitatea datelor
comunicate de proprietarii sau de detinatorii lor. De asemenea, sunt autorizate
sa controleze, periodic, modul de intretinere si starea tehnica a bunurilor
supuse rechizitiei, care apartin persoanelor fizice.
Dispozitiile prezentei
legi, referitoare la instiintarea si organizarea predarii bunurilor care se
rechizitioneaza, se pun in aplicare de catre Ministerul Apararii Nationale sau
de catre autoritatile publice locale, dupa caz.
(1) Prezenta lege intra
in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) In termen de 60 de
zile de la publicare, Guvernul va emite norme metodologice privind aplicarea
prezentei legi, care se vor publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
(3) La data intrarii in
vigoare a prezentei legi, Legea nr. 10/1974 privind
rechizitiile, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 54 din 6 aprilie
1974, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
Aceasta lege a fost
adoptata de Senat in sedinta din 30 iunie 1997, cu respectarea prevederilor
art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATULUI
PETRE ROMAN
Aceasta lege a fost
adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 1 iulie 1997, cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR
VASILE LUPU