CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA

H O T A R A R E A  nr.173

privind aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Comisiei pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta

 

Consiliul Judetean Constanta intrunit in sedinta din data de 24 noiembrie 2003,

Avand in vedere:

-          Expunerea de motive a Presedintelui Consiliului Judetean Constanta prin care se propune aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta;

-          Raportul Presedintelui Comsiei pentru Protecţia Drepturilor Copilului Constanta;

-          Avizul Comisiei de specialitate pentru sanatate, protectie sociala, sport si agrement;

-          Avizul Comisiei pentru administratie publica,  juridica, apararea ordinii publice, respectarea drepturilor cetatenilor;

In temeiul prevederilor art. 104. alin (1) litera b si art. 109   din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala:

 

HOTARASTE:

 

Art.1 – Se aprobă RegulamentuL de Organizare si Functionare al Comisiei pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, conform anexei 1, ce face parte integranta din prezenta hotarare.

Art.2 – Incepand cu data aprobarii prezentei hotarari isi inceteaza aplicabilitatea  Hotararea Consiliului Judeţean Constanţa nr. 45/27.05.1999.

Art.3 – Direcţia administratie publica locala va difuza prezenta hotarare factorilor interesati in vederea aducerii la îndeplinire.

 

Constanta 24 noiembrie 2003

PRESEDINTE,

Stelian Dutu

Contrasemneaza

SECRETAR GENERAL,

Mariana Belu

=============================================================================================

REGULAMENT

 DE FUNCTIONARE A COMISIEI PENTRU PROTECTIA COPILULUI CONSTANTA

 

CAPITOLUL I – DISPOZITII GENERALE

 

Art.1 – Comisia pentru Protectia Copilului Constanta este organ de specialitate al Consiliului Judetean Constanta , cu activitate decizionala in domeniul protectiei si promovarii drepturilor copilului, inclusiv prin adoptie,

Art.2 – Comisia pentru Protectia Copilului Constanta a fost infiintata prin hotarare a Consiliului Judetean Constanta.

Art.3 – Comisia pentru Protectia Copilului este alcatuita din 11 persoane si are urmatoarea componenta:

- presedinte-secretarul general al judetului Constanta;

- vicepresedinti  - directorul Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta;

- inspectorul scolar general al Inspectoratului Scolar Judetean Constanta;

- un reprezentant al prefectului judetului Constanta

- membri:

-          un medic specialist pediatru, un neuropsihiatru şi un psiholog, desemnaţi de Direcţia de Sanatate Publica Constanta;

-          un psihopedagog, desemnat de Inspectoratul Scolar Judetean Constanta ;

-          un reprezentant al Inspectoratului Teritorial de Poliţie Constanta;

-          reprezentantul Directiei pentru Dialog Familie, Solidaritate Sociala Constanta, cu atribuţii în domeniul asistentei sociale;

-          un reprezentant al organismelor private autorizate, propus de secretarul general al judeţului Constanta.

Art.4 – Modificarea componentei Comisiei pentru Protectia Copilului Constanta se aproba prin hotarare a Consiliului Judetean Constanta.

Art.5 – Presedintele, vicepresedintii si membrii comisiei au dreptul la o indemniztie de sedinta, cuantumul acesteia fiind de 10 % din salariul secretarului general al judetului Constanta.

Art.6 – Lucrarile de secretariat ale comisiei sunt asigurate de un secretariat care functioneaza in cadrul Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului  Constanta.

Art.7 – Secretariatul comisiei este condus de secretarul acesteia, numit prin dispozitie a directorului general al Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului  Constanta.

 

CAPITOLUL II – ATRIBUTIILE COMISIEI PENTRU PROTECTIA COPILULUI

 

Art.8  Stabileste urmatoarele masuri de protectie in vederea respectarii interesului superior al copilului aflat in dificultate:

a) incredintarea copilului unei familii sau unei persoane;

b) incredintarea copilului serviciului public specializat pentru protectia copilului sau unui organism privat autorizat;

c) incredintarea copilului in vederea adoptiei;

d) plasamentul copilului la o familie sau la o persoana;

e) plasamentul copilului la serviciul public specializat pentru protectia copilului sau la un organism privat autorizat;

f) plasamentul copilului in regim de urgenta.

Art.9 – Verifica si reevalueaza, cel putin o data la 3 luni, imprejurarile legate de incredintarea sau plasamentul copilului, pe baza rapoartelor si propunerilor prezentate de serviciul public specializat pentru protectia copilului sau, dupa caz, de organismul privat autorizat;

Art.10 – Revoca sau inlocuieste masura stabilita, in conditiile legii, daca imprejurarile care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat;

Art.11 – Elibereaza , la cererea persoanei sau a familiei care doreste sa adopte, si pe baza rapoartelor si a propunerilor Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta sau ale unui organism privat autorizat, atestatul care constata existenta conditiilor si garantiilor morale necesare asigurarii dezvoltarii armonioase a copilului;

Art.12 – Hotaraste asupra eliberarii avizului favorabil pentru adoptie;

Art.13 – Aproba schimbarea educatiei scolare si credintei religioase (in cazuri exceptionale) a copilului incredintat;

Art.14 – Incredinteaza sau da in plasament copilul altei familii sau persoane, unui serviciu public specializat pentru protectia copilului sau unui organism privat autorizat, daca interesul superior al copilului o impune;

Art.15 – Sesizeaza instanta competenta, daca imprejurarile care au determinat decaderea parintilor copilului din drepturile parintesti au incetat sa existe;

Art.16 – Supune pe parintii copilului unei perioade de proba de minimum 3 luni, in cazul revenirii acestuia in mediul sau familial, perioada in care acestia sa fie supravegheati de catre serviciul public specializat pentru protectia copilului, cu privire la exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor pe care le au fata de copil; in acest scop, sa ceara bilunar serviciului public specializat pentru protectia copilului prezentarea de rapoarte;

Art.17 – Colaboreaza cu comisiile din celelalte judete si din sectoarele municipiului Bucuresti si poate solicita acestora prezentarea de rapoarte, propuneri sau orice informatii referitoare la situatia copiilor fata de care a stabilit masuri de incredintare sau de plasament;

Art.18 – Exercita drepturile parintesti asupra copilului, in cazul in care parintii copilului sint decedati, necunoscuti, pusi sub interdictie, declarati judecatoreste morti ori disparuti sau decazuti din drepturile parintesti, si nu a fost instituita tutela, in cazul in care copilul a fost declarat abandonat prin hotarire judecatoreasca ramasa definitiva, precum si in cazul in care instanta judecatoreasca nu a hotarit incredintarea copilului unei familii sau unei persoane, in conditiile legii;

Art.19 – Exercita dreptul de a incheia acte juridice in numele copilului incredintat ori incuviinteaza incheierea acestor acte.

Art.20 – Exercita dreptul de a administra bunurile copilului, care il poate delega serviciului Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta . In acest scop, in termen de 15 zile de la data incredintarii, se procedeaza la inventarierea bunurilor copilului.

Art.21 – Aproba instrainarea bunurile copilului de catre Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, numai daca actul raspunde unor necesitati sau prezinta un folos neindoielnic pentru copil. Sumele de bani rezultate in urma vinzarii bunurilor copilului, precum si veniturile aduse de acestea vor fi depuse in cont personal, pe numele copilului, prin grija Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, si nu vor putea fi ridicate decit cu acordul Comisiei pentru protectia copilului;

Art.22 – Analizeaza, cel putin o data pe an, rapoartele financiar-contabile privind modul de administrare a bunurilor copilului. La incetarea masurii de incredintare, Comisia pentru protectia copilului va analiza raportul general privind administrarea bunurilor copilului, pe baza caruia va hotari descarcarea de gestiune;

Art.23 – Stabileste, daca este cazul, o data cu hotararea de plasament, cuantumul contrubutiei lunare a parintilor la intretinerea acestuia, iar daca plata contributiei nu este posibila , comisia ii poate obliga pe parinti sa presteze munca neremunerata in folosul comunitatii, pe toata durata masurii de protectie;

Art.24 Transmite Comitetului Roman pentru Adoptii datele de identitate si toate informatiile pertinente referitoare la copiii a caror adoptie este competenta sa o avizeze, in termen de 5 zile de la clarificarea situatiei lor juridice;

Art.25 – Colaboreaza cu celelale Comisii pentru Protectia Copilului  in vederea identificarii persoanelor sau a familiilor atestate ca apte sa adopte, care pot solicita adoptia copiilor pentru care pe plan local nu s-a putut identifica o persoana sau o familie potrivita;

Art.26  Autorizeaza organismele private de nationalitate romana care au sediul social pe raza teritoriala a judetului Constanta;

Art.27  Controleaza activitatea desfasurata de organismele private autorizate;

Art.28 – Solicita celorlalte comisii din tara prezentarea de rapoarte, propuneri sau orice alte informatii referitoare la situatia copiilor fata de care a stabilit masuri de incredintare sau de plasament;

Art.29 – Solicita instantei judecatoresti competente dizolvarea organismului privat daca se constata ca activitatea acestuia a devenit ilicita, contrara bunelor moravuri sau ordinii public;

Art.30 – Preia atributiile comisiilor de expertiza medicala a copiilor cu handicap si ale comisiilor de expertiza pentru invatamantul special, organizate in temeiul prevederilor art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, respectiv ale art. 43 din Legea invatamantului nr. 84/1995, republicata, care se desfiinteaza;

Art.31 – Elibereaza certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie speciala si certificate de expertiza si orientare scolara;

Art.32 – Elibereaza certificat de expertiza si orientare scolara si pentru tinerii cu handicap/deficienta care au implinit varsta de 18 ani si care au depasit cu mai mult de 3 ani varsta corespunzatoare clasei.

Art.33 – Coordoneaza activitatile in domeniul autoritatii tutelare si al protectiei drepturilor copilului, inclusiv pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului, desfasurate de primarii  de pe teritoriul judetului Constanta.

Art.34 – Aproba strategiile judetene anuale, pe termen mediu si lung, de restructurare, organizare si dezvoltare a serviciilor de sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului, organizate de autoritatile administratiei publice locale de pe teritoriul judetului Constanta. Strategiile aprobate de

comisie si adoptate de consiliul judetean sunt obligatorii pentru consiliile locale. Primarii asigura masurile necesare si raspund de implementarea acestor strategii.

Art.35 Solicita primarilor luarea anumitor masuri in domeniul autoritatii tutelare si al protectiei drepturilor copilului, potrivit competentelor ce le revin.

Art.36 – Aproba strategiile judetene anuale, pe termen mediu si lung, de restructurare, organizare si dezvoltare a sistemului judetean de protectie a copilului, inclusiv a serviciilor de sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului, si le supune adoptarii consiliului judetean.

Art.37 – Prezinta consiliului judetean, trimestrial sau la cererea acestuia, rapoarte generale privind activitatea de protectie a copilului, stadiul implementarii strategiilor prevazute la art. 36 si propuneri de masuri pentru imbunatatirea acestor activitati;

 

CAPITOLUL III – FUNCTIONAREA COMISIEI PENTRU PROTECTIA COPILULUI

 

Art.38 – Sedintele comisiei au loc in spatii special amenajate care sa asigure confidentialitatea datelor si a informatiilor referitoare la copil, care sunt prezentate comisiei, precum si a dezbaterilor membrilor comisiei.

Art.39 –  Sedintele comisiei sunt conduse de presedintele acesteia, iar in absenta sa, de unul dintre vicepresedinti.

Art.40 – Comisia pentru Protectia Copilului Constanta se intruneste lunar, in sedinte ordinare si, ori de cate ori este nevoie, in sedinte extraordinare.

Art.41 – La sedinte participa in mod obligatoriu secretarul comisiei, fara drept de vot. Pot participa la sedintele comisiei si alte persoane invitate de presedinte, de vicepresedinti sau de unul dintre membrii comisiei, cu acordul acesteia.

Art.42 In timpul sedintei comisiei solutionarea cauzei privind copilul cuprinde urmatoarele etape:

1.       prezentarea de catre secretarul comisiei a datelor de identitate ale copilului si ale persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea cauzei, precum si a situatiei privind convocarile acestora, si a registrului special de evidenta a convocarilor;

2.       prezentarea raportului asupra copilului, a propunerii motivate referitoare la stabilirea unei masuri de protectie a copilului, precum si a pozitiei copilului fata de masura propusa; prezentarea acestor date si informatii se face de specialistul sau, dupa caz, de specialistii serviciului public specializat pentru protectia copilului, care au instrumentat cauza, care vor furniza comisiei orice informatii suplimentare solicitate de membrii acesteia; este interzisa prezentarea acestor date si informatii in prezenta altor persoane in afara de membrii comisiei, de secretarul acesteia si de specialistii serviciului public specializat pentru protectia copilului;

3.       in cazul copilului care necesita incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap si, dupa caz, orientare scolara, se procedeaza la prezentarea raportului de evaluare complexa, a planului de servicii personalizat si a propunerii privind incadrarea copilului intr-o categorie de persoane cu handicap, orientarea scolara a acestuia si, dupa caz, stabilirea unei masuri de protectie; prezentarea acestor date si informatii se face cu respectarea confidentialitatii prevazute mai sus, de catre specialistii serviciului de evaluare complexa a copilului;

4.       audierea persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea cauzei; acestea vor fi audiate de comisie separat, in urmatoarea ordine: copilul care a implinit varsta de 10 ani, parintii/reprezentantul legal, persoana, familia sau reprezentantul organismului privat autorizat care doreste sa ii fie incredintat sau dat in plasament copilul, celelalte persoane chemate in fata comisiei pentru a da relatii necesare solutionarii cauzei; dupa audierea separata a acestor persoane comisia poate proceda la o noua audiere comuna a doua sau mai multe dintre acestea; copilului care a implinit varsta de 10 ani i se comunica de catre presedintele comisiei masura propusa pentru protectia sa, consecintele pe care stabilirea acestei masuri le va avea si i se asigura dreptul de a-si exprima in mod liber opinia cu privire la masura de protectie propusa;

5.       in cazul copilului care necesita incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap si, dupa caz, orientare scolara, prezenta si audierea copilului au loc numai la solicitarea expresa a comisiei;

6.       dezbaterile membrilor comisiei cu privire la solutionarea cauzei; in cadrul dezbaterilor membrii comisiei pot face noi propuneri pentru solutionarea cauzei;

7.       supunerea la vot de catre presedinte a propunerilor privind solutionarea cauzei si adoptarea hotararii comisiei; membrii comisiei care se abtin sau care voteaza impotriva au obligatia sa isi motiveze votul exprimat.

Art.43 – Audierile si dezbaterile care au loc in sedintele comisiei, hotararile adoptate de aceasta, precum si modul in care au fost adoptate se consemneaza de secretarul comisiei in procesul-verbal al sedintei, care se semneaza de presedinte, vicepresedinti, precum si de membrii prezenti si se contrasemneaza de secretarul comisiei.

Art.44 – Procesele-verbale ale sedintelor comisiei se consemneaza in registrul special de procese-verbale, ale carui pagini sunt numerotate si poarta stampila comisiei, precum si semnatura secretarului comisiei.

Art.45 – Hotararile comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor ei. Acestea se redacteaza de catre secretarul comisiei, potrivit procesului-verbal al sedintei in care au fost adoptate, in termen de 3 zile de la data tinerii sedintei. Hotararea comisiei va cuprinde in mod obligatoriu codul numeric personal al persoanelor care au luat in incredintare sau in plasament copilul, seria si numarul livretului de familie al acestora, in care sunt inregistrate datele de identificare ale copilului, precum si codul numeric personal al copilului.

Art.46 – Certificatul de incadrare a copilului intr-o categorie de persoane cu handicap si certificatul de expertiza si orientare scolara constituie anexe la hotararea comisiei si fac parte integranta din aceasta; eliberarea acestor certificate este scutita de taxa de timbru.

Art.47 – Hotararile se semneaza de presedintele comisiei sau de unul dintre vicepresedinti, se contrasemneaza de secretarul comisiei si se inregistreaza intr-un registru special de evidenta a hotararilor; hotararile privind incadrarea intr-o categorie de persoane cu handicap si/sau orientarea scolara se inregistreaza intr-un registru separat de evidenta.

Art.48 – Hotararile comisiei se comunica persoanelor interesate, in termen de 5 zile de la data tinerii sedintei..

Art.49 – Actele emise de comisie care nu necesita adoptarea unei hotarari se semneaza de presedintele acesteia sau de unul dintre vicepresedinti si se inregistreaza in registrul general de intrari-iesiri al comisiei.

Art.50 – Hotararile comisiei cu privire la solutionarea cererilor referitoare la incadrarea intr-o categorie de persoane cu handicap si la orientarea scolara pot fi atacate in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.

Art.51 – Convocarea persoanelor la comisie pentru solutionarea cauzelor privind copiii se face de catre secretarul comisiei.

Art.52 – Convocarea se face in scris si se comunica persoanei interesate fie prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, transmisa cu cel putin 15 zile inainte de data sedintei, fie prin curier, cu cel putin 5 zile inainte de data sedintei, insotita de procesul-verbal de indeplinire a procedurii de convocare.

Art.53 – In cazul in care procedura de convocare nu poate fi indeplinita, convocarea se poate face prin afisare la sediul comisiei, precum si la sediul primariei unitatii administrativ-teritoriale pe al carei teritoriu se afla ultimul domiciliu cunoscut al persoanei interesate, cu cel putin 3 zile inainte de data sedintei. In acest caz secretarul comisiei intocmeste procesul-verbal de indeplinire a procedurii de convocare prin afisare, care va fi semnat si de reprezentantul primariei la care se afiseaza convocarea.

Art.54 – Convocarile persoanelor la comisie pentru solutionarea cauzelor, confirmarile de primire a scrisorilor recomandate, precum si procesele-verbale de indeplinire a procedurii de convocare se inregistreaza intr-un registru special de evidenta a convocarilor de catre secretarul comisiei.

Art.55 – Viciul procedural privind neindeplinirea procedurii de convocare se acopera in cazul prezentarii persoanei interesate in fata comisiei la data tinerii sedintei. In acest caz prezentarea persoanei interesate se consemneaza in procesul-verbal al sedintei si

se inregistreaza de catre secretarul comisiei in registrul special de evidenta a convocarilor, cu mentiunea "prezentat in fata comisiei".

 

CAPITOLUL IV – DREPTURILE SI OBLIGATIILE MEMBRILOR COMISIEI PENTRU PROTECTIA COPILULUI

 

Art.56  Membrii Comisiei pentru Protectia Copilului au urmatoarele drepturi:

a)       sa ia cuvantul la sedintele Comisiei si sa-si exprime parerea cu privire la cazurile in dezbatere;

b)       sa faca parte din  colectivele de control ale activitatii de protectie a copilului in judetul Constanta;

c)       sa participe la cursurile de formare  initiala si continua  organizate de Consiliul Judetean

d)       sa faca propuneri pentru imbunatatirea activitatii Comisiei;

e)       sa ceara inlocuirea sa din Comisie  atunci cand imprejurarile o impun.

f)         Membrii Comisiei au si alte drepturi stabilite prin Hotarari ale Consiliului Judetean Constanta.

Art.57  Membrii Comisiei pentru Protectia Copilului au urmatoarele obligatii:

a)       sa participe la sedintele Comisiei;

b)       sa motiveze absenta de la sedintele Comisiei;

c)       sa respecte confidentialitatea cazurilor dezbatute in Comisie.

 

CAPITOLUL V – RASPUNDERI SI SANCTIUNI

 

Art.58 Presedintele, vicepresedintii si membrii comisiei raspund in fata Consiliului Judetean Constanta pentru neindeplinirea obligatiilor care le revin potrivit legii, precum si pentru adoptarea unor hotarari cu nerespectarea dispozitiilor legale;

Art.59 – In situatiile prevazute la art.58 Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie sau Ministerul Administratiei Publice poate propune aplicarea urmatoarelor masuri si sanctiuni:

a) retinerea partiala sau neacordarea indemnizatiei de sedinta pe o perioada de pana la 6 luni;

b) solicitarea sanctionarii disciplinare a celui vinovat de catre conducerea institutiei al carei reprezentant este, in conditiile legii;

c) revocarea calitatii de membru al comisiei;

d)       suportarea sumelor reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre beneficiari in situatia incadrarii acestora intr-o categorie de persoane cu handicap/deficienta.

Art.60 – Masurile prevazute la art.59 lit.a) si b) se aplica prin dispozitie a presedintelui Consiliului Judetean Constanta, sau, dupa caz, a conducatorului institutiei al carei reprezentant este persoana in cauza. Masura prevazuta la art. 59 lit.c) se aplica prin hotarare a Consiliului Judetean Constanta;

Art.61 – In cazul eliberarii de certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie speciala, membrii comisiei vor fi obligati, in conditiile legii, la suportarea sumelor reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre beneficiari.

 

CAPITOLUL VI – DISPOZIŢII  FINALE

 

Art.62  Modificarea si completarea Regulamentului se va face de fiecare data cand din actele normative aparute, dupa aprobarea acestuia rezulta importante sarcini care nu au fost prevazute la data întocmirii acestuia, dar nu mai tarziu de un an.

Art.63 Prezentul regulament se completeaza de drept cu reglementarile legale in vigoare.