CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA
H O T A R
A R E A nr.173
privind aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Comisiei
pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta
Consiliul Judetean Constanta intrunit in sedinta din data de
24 noiembrie 2003,
Avand in vedere:
-
Expunerea de motive a Presedintelui Consiliului Judetean
Constanta prin care se propune aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Directiei Generale
Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta;
-
Raportul Presedintelui Comsiei pentru Protecţia Drepturilor
Copilului Constanta;
-
Avizul Comisiei de specialitate pentru sanatate, protectie
sociala, sport si agrement;
-
Avizul Comisiei pentru administratie publica, juridica, apararea ordinii publice,
respectarea drepturilor cetatenilor;
In temeiul prevederilor art. 104. alin (1) litera b si art. 109 din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala:
HOTARASTE:
Art.1 – Se
aprobă RegulamentuL de Organizare si Functionare al Comisiei pentru Protectia
Drepturilor Copilului Constanta, conform anexei 1, ce face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art.2 – Incepand cu data aprobarii
prezentei hotarari isi inceteaza aplicabilitatea Hotararea Consiliului Judeţean Constanţa nr. 45/27.05.1999.
Art.3 –
Direcţia administratie publica locala va difuza prezenta hotarare factorilor
interesati in vederea aducerii la îndeplinire.
Constanta 24 noiembrie 2003
PRESEDINTE,
Stelian Dutu
Contrasemneaza
SECRETAR GENERAL,
Mariana Belu
=============================================================================================
REGULAMENT
Art.1 – Comisia pentru Protectia
Copilului Constanta este organ de specialitate al Consiliului Judetean
Constanta , cu activitate decizionala in domeniul protectiei si promovarii
drepturilor copilului, inclusiv prin adoptie,
Art.2 – Comisia pentru Protectia
Copilului Constanta a fost infiintata prin hotarare a Consiliului Judetean
Constanta.
Art.3 – Comisia pentru Protectia
Copilului este alcatuita din 11 persoane si are urmatoarea componenta:
- presedinte-secretarul general al judetului
- vicepresedinti -
directorul Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului
Constanta;
- inspectorul scolar general
al Inspectoratului Scolar Judetean Constanta;
- un reprezentant al prefectului
judetului Constanta
- membri:
-
un medic specialist pediatru, un
neuropsihiatru şi un psiholog, desemnaţi de Direcţia de Sanatate Publica
Constanta;
-
un psihopedagog, desemnat de Inspectoratul Scolar Judetean
-
un reprezentant al
Inspectoratului Teritorial de Poliţie Constanta;
-
reprezentantul Directiei pentru
Dialog Familie, Solidaritate Sociala Constanta, cu atribuţii în domeniul
asistentei sociale;
-
un reprezentant al organismelor
private autorizate, propus de secretarul general al judeţului Constanta.
Art.4 – Modificarea
componentei Comisiei pentru Protectia Copilului Constanta se aproba prin
hotarare a Consiliului Judetean Constanta.
Art.5 – Presedintele, vicepresedintii si membrii comisiei au dreptul la o
indemniztie de sedinta, cuantumul acesteia fiind de 10 % din salariul
secretarului general al judetului Constanta.
Art.6 – Lucrarile de secretariat ale
comisiei sunt asigurate de un secretariat care functioneaza in cadrul Directiei
Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta.
Art.7 – Secretariatul comisiei este
condus de secretarul acesteia, numit prin dispozitie a directorului general al
Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta.
Art.8 – Stabileste urmatoarele masuri de protectie in vederea respectarii
interesului superior al copilului aflat in dificultate:
a)
incredintarea copilului unei familii sau unei persoane;
b)
incredintarea copilului serviciului public specializat pentru protectia
copilului sau unui organism privat autorizat;
c)
incredintarea copilului in vederea adoptiei;
d)
plasamentul copilului la o familie sau la o persoana;
e)
plasamentul copilului la serviciul public specializat pentru protectia
copilului sau la un organism privat autorizat;
f)
plasamentul copilului in regim de urgenta.
Art.9 – Verifica si
reevalueaza, cel putin o data la 3 luni, imprejurarile legate de incredintarea
sau plasamentul copilului, pe baza rapoartelor si propunerilor prezentate de
serviciul public specializat pentru protectia copilului sau, dupa caz, de
organismul privat autorizat;
Art.10 – Revoca sau inlocuieste masura
stabilita, in conditiile legii, daca imprejurarile care au determinat
stabilirea acesteia s-au modificat;
Art.11 – Elibereaza , la cererea
persoanei sau a familiei care doreste sa adopte, si pe baza rapoartelor si a
propunerilor Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului
Constanta sau ale unui organism privat autorizat, atestatul care constata
existenta conditiilor si garantiilor morale necesare asigurarii dezvoltarii
armonioase a copilului;
Art.12 – Hotaraste asupra eliberarii
avizului favorabil pentru adoptie;
Art.13 – Aproba schimbarea educatiei
scolare si credintei religioase (in cazuri exceptionale) a copilului
incredintat;
Art.14 – Incredinteaza sau da in
plasament copilul altei familii sau persoane, unui serviciu public specializat
pentru protectia copilului sau unui organism privat autorizat, daca interesul
superior al copilului o impune;
Art.15 – Sesizeaza instanta
competenta, daca imprejurarile care au determinat decaderea parintilor
copilului din drepturile parintesti au incetat sa existe;
Art.16 – Supune pe parintii copilului
unei perioade de proba de minimum 3 luni, in cazul revenirii acestuia in mediul
sau familial, perioada in care acestia sa fie supravegheati de catre serviciul
public specializat pentru protectia copilului, cu privire la exercitarea
drepturilor si indeplinirea obligatiilor pe care le au fata de copil; in acest
scop, sa ceara bilunar serviciului public specializat pentru protectia
copilului prezentarea de rapoarte;
Art.17 – Colaboreaza cu comisiile din
celelalte judete si din sectoarele municipiului Bucuresti si poate solicita
acestora prezentarea de rapoarte, propuneri sau orice informatii referitoare la
situatia copiilor fata de care a stabilit masuri de incredintare sau de
plasament;
Art.18 – Exercita drepturile
parintesti asupra copilului, in cazul in care parintii copilului sint decedati,
necunoscuti, pusi sub interdictie, declarati judecatoreste morti ori disparuti
sau decazuti din drepturile parintesti, si nu a fost instituita tutela, in
cazul in care copilul a fost declarat abandonat prin hotarire judecatoreasca
ramasa definitiva, precum si in cazul in care instanta judecatoreasca nu a
hotarit incredintarea copilului unei familii sau unei persoane, in conditiile
legii;
Art.19 – Exercita dreptul de a incheia
acte juridice in numele copilului incredintat ori incuviinteaza incheierea
acestor acte.
Art.20 – Exercita dreptul de a
administra bunurile copilului, care il poate delega serviciului Directiei
Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta . In acest
scop, in termen de 15 zile de la data incredintarii, se procedeaza la
inventarierea bunurilor copilului.
Art.21 – Aproba instrainarea bunurile
copilului de catre Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor
Copilului Constanta, numai daca actul raspunde unor necesitati sau prezinta un
folos neindoielnic pentru copil. Sumele de bani rezultate in urma vinzarii
bunurilor copilului, precum si veniturile aduse de acestea vor fi depuse in
cont personal, pe numele copilului, prin grija Directiei Generale Judetene
pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, si nu vor putea fi ridicate
decit cu acordul Comisiei pentru protectia copilului;
Art.22 – Analizeaza, cel putin o data
pe an, rapoartele financiar-contabile privind modul de administrare a bunurilor
copilului. La incetarea masurii de incredintare, Comisia pentru protectia copilului
va analiza raportul general privind administrarea bunurilor copilului, pe baza
caruia va hotari descarcarea de gestiune;
Art.23 – Stabileste, daca este cazul,
o data cu hotararea de plasament, cuantumul contrubutiei lunare a parintilor la
intretinerea acestuia, iar daca plata contributiei nu este posibila , comisia
ii poate obliga pe parinti sa presteze munca neremunerata in folosul
comunitatii, pe toata durata masurii de protectie;
Art.24 – Transmite Comitetului Roman pentru Adoptii datele
de identitate si toate informatiile pertinente referitoare la copiii a caror
adoptie este competenta sa o avizeze, in termen de 5 zile de la clarificarea
situatiei lor juridice;
Art.25 –
Colaboreaza cu celelale Comisii pentru Protectia Copilului in vederea identificarii persoanelor sau a
familiilor atestate ca apte sa adopte, care pot solicita adoptia copiilor
pentru care pe plan local nu s-a putut identifica o persoana sau o familie
potrivita;
Art.26 – Autorizeaza organismele private de
nationalitate romana care au sediul social pe raza teritoriala a judetului
Constanta;
Art.27 – Controleaza activitatea desfasurata de organismele private
autorizate;
Art.28 – Solicita celorlalte comisii
din tara prezentarea de rapoarte, propuneri sau orice alte informatii referitoare
la situatia copiilor fata de care a stabilit masuri de incredintare sau de
plasament;
Art.29 – Solicita instantei
judecatoresti competente dizolvarea organismului privat daca se constata ca
activitatea acestuia a devenit ilicita, contrara bunelor moravuri sau ordinii
public;
Art.30 – Preia atributiile comisiilor
de expertiza medicala a copiilor cu handicap si ale comisiilor de expertiza
pentru invatamantul special, organizate in temeiul prevederilor art. 23 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a
persoanelor cu handicap, respectiv ale art. 43 din Legea invatamantului
nr. 84/1995,
republicata, care se desfiinteaza;
Art.31 – Elibereaza certificate de
incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie
speciala si certificate de expertiza si orientare scolara;
Art.32 – Elibereaza certificat de
expertiza si orientare scolara si pentru tinerii cu handicap/deficienta care au
implinit varsta de 18 ani si care au depasit cu mai mult de 3 ani varsta
corespunzatoare clasei.
Art.33 – Coordoneaza activitatile in
domeniul autoritatii tutelare si al protectiei drepturilor copilului, inclusiv
pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea
copilului, desfasurate de primarii de
pe teritoriul judetului Constanta.
Art.34 – Aproba strategiile judetene
anuale, pe termen mediu si lung, de restructurare, organizare si dezvoltare a
serviciilor de sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in
pericol securitatea si dezvoltarea copilului, organizate de autoritatile
administratiei publice locale de pe teritoriul judetului Constanta. Strategiile
aprobate de
comisie
si adoptate de consiliul judetean sunt obligatorii pentru consiliile locale. Primarii
asigura masurile necesare si raspund de implementarea acestor strategii.
Art.35 – Solicita
primarilor luarea anumitor masuri in domeniul autoritatii tutelare si al
protectiei drepturilor copilului, potrivit competentelor ce le revin.
Art.36 – Aproba strategiile judetene
anuale, pe termen mediu si lung, de restructurare, organizare si dezvoltare a
sistemului judetean de protectie a copilului, inclusiv a serviciilor de sprijin
si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si
dezvoltarea copilului, si le supune adoptarii consiliului judetean.
Art.37 – Prezinta consiliului
judetean, trimestrial sau la cererea acestuia, rapoarte generale privind
activitatea de protectie a copilului, stadiul implementarii strategiilor
prevazute la art. 36 si propuneri de masuri pentru imbunatatirea acestor
activitati;
Art.38 – Sedintele comisiei au loc in
spatii special amenajate care sa asigure confidentialitatea datelor si a
informatiilor referitoare la copil, care sunt prezentate comisiei, precum si a
dezbaterilor membrilor comisiei.
Art.40 – Comisia pentru Protectia Copilului Constanta se intruneste lunar, in
sedinte ordinare si, ori de cate ori este nevoie, in sedinte extraordinare.
Art.42 – In timpul
sedintei comisiei solutionarea cauzei privind copilul cuprinde urmatoarele
etape:
1. prezentarea
de catre secretarul comisiei a datelor de identitate ale copilului si ale
persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea cauzei, precum si a
situatiei privind convocarile acestora, si a registrului special de evidenta a
convocarilor;
2.
prezentarea raportului asupra
copilului, a propunerii motivate referitoare la stabilirea unei masuri de
protectie a copilului, precum si a pozitiei copilului fata de masura propusa;
prezentarea acestor date si informatii se face de specialistul sau, dupa caz,
de specialistii serviciului public specializat pentru protectia copilului, care
au instrumentat cauza, care vor furniza comisiei orice informatii suplimentare
solicitate de membrii acesteia; este interzisa prezentarea acestor date si
informatii in prezenta altor persoane in afara de membrii comisiei, de
secretarul acesteia si de specialistii serviciului public specializat pentru
protectia copilului;
3.
in cazul copilului care necesita
incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap si, dupa caz, orientare scolara,
se procedeaza la prezentarea raportului de evaluare complexa, a planului de
servicii personalizat si a propunerii privind incadrarea copilului intr-o
categorie de persoane cu handicap, orientarea scolara a acestuia si, dupa caz,
stabilirea unei masuri de protectie; prezentarea acestor date si informatii se
face cu respectarea confidentialitatii prevazute mai sus, de catre specialistii
serviciului de evaluare complexa a copilului;
4.
audierea persoanelor chemate in
fata comisiei pentru solutionarea cauzei; acestea vor fi audiate de comisie
separat, in urmatoarea ordine: copilul care a implinit varsta de 10 ani,
parintii/reprezentantul legal, persoana, familia sau reprezentantul
organismului privat autorizat care doreste sa ii fie incredintat sau dat in
plasament copilul, celelalte persoane chemate in fata comisiei pentru a da
relatii necesare solutionarii cauzei; dupa audierea separata a acestor persoane
comisia poate proceda la o noua audiere comuna a doua sau mai multe dintre
acestea; copilului care a implinit varsta de 10 ani i se comunica de catre
presedintele comisiei masura propusa pentru protectia sa, consecintele pe care
stabilirea acestei masuri le va avea si i se asigura dreptul de a-si exprima in
mod liber opinia cu privire la masura de protectie propusa;
5.
in cazul copilului care necesita
incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap si, dupa caz, orientare
scolara, prezenta si audierea copilului au loc numai la solicitarea expresa a
comisiei;
6.
dezbaterile membrilor comisiei
cu privire la solutionarea cauzei; in cadrul dezbaterilor membrii comisiei pot
face noi propuneri pentru solutionarea cauzei;
7.
supunerea la vot de catre
presedinte a propunerilor privind solutionarea cauzei si adoptarea hotararii
comisiei; membrii comisiei care se abtin sau care voteaza impotriva au
obligatia sa isi motiveze votul exprimat.
Art.43 – Audierile si dezbaterile care
au loc in sedintele comisiei, hotararile adoptate de aceasta, precum si modul
in care au fost adoptate se consemneaza de secretarul comisiei in
procesul-verbal al sedintei, care se semneaza de presedinte, vicepresedinti,
precum si de membrii prezenti si se contrasemneaza de secretarul comisiei.
Art.44 – Procesele-verbale ale
sedintelor comisiei se consemneaza in registrul special de procese-verbale, ale
carui pagini sunt numerotate si poarta stampila comisiei, precum si semnatura
secretarului comisiei.
Art.45 – Hotararile comisiei se iau cu
majoritatea voturilor membrilor ei. Acestea se redacteaza de catre secretarul
comisiei, potrivit procesului-verbal al sedintei in care au fost adoptate, in
termen de 3 zile de la data tinerii sedintei. Hotararea comisiei va cuprinde in
mod obligatoriu codul numeric personal al persoanelor care au luat in
incredintare sau in plasament copilul, seria si numarul livretului de familie
al acestora, in care sunt inregistrate datele de identificare ale copilului,
precum si codul numeric personal al copilului.
Art.46 – Certificatul de incadrare a
copilului intr-o categorie de persoane cu handicap si certificatul de expertiza
si orientare scolara constituie anexe la hotararea comisiei si fac parte
integranta din aceasta; eliberarea acestor certificate este scutita de taxa de
timbru.
Art.47 – Hotararile se semneaza de
presedintele comisiei sau de unul dintre vicepresedinti, se contrasemneaza de
secretarul comisiei si se inregistreaza intr-un registru special de evidenta a
hotararilor; hotararile privind incadrarea intr-o categorie de persoane cu
handicap si/sau orientarea scolara se inregistreaza intr-un registru separat de
evidenta.
Art.48 – Hotararile comisiei se
comunica persoanelor interesate, in termen de 5 zile de la data tinerii
sedintei..
Art.49 – Actele emise de comisie care
nu necesita adoptarea unei hotarari se semneaza de presedintele acesteia sau de
unul dintre vicepresedinti si se inregistreaza in registrul general de
intrari-iesiri al comisiei.
Art.50 – Hotararile comisiei cu
privire la solutionarea cererilor referitoare la incadrarea intr-o categorie de
persoane cu handicap si la orientarea scolara pot fi atacate in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Art.51 – Convocarea persoanelor la
comisie pentru solutionarea cauzelor privind copiii se face de catre secretarul
comisiei.
Art.52 – Convocarea se face in scris
si se comunica persoanei interesate fie prin scrisoare recomandata cu
confirmare de primire, transmisa cu cel putin 15 zile inainte de data sedintei,
fie prin curier, cu cel putin 5 zile inainte de data sedintei, insotita de
procesul-verbal de indeplinire a procedurii de convocare.
Art.53 – In cazul in care procedura de
convocare nu poate fi indeplinita, convocarea se poate face prin afisare la
sediul comisiei, precum si la sediul primariei unitatii
administrativ-teritoriale pe al carei teritoriu se afla ultimul domiciliu
cunoscut al persoanei interesate, cu cel putin 3 zile inainte de data sedintei.
In acest caz secretarul comisiei intocmeste procesul-verbal de indeplinire a
procedurii de convocare prin afisare, care va fi semnat si de reprezentantul
primariei la care se afiseaza convocarea.
Art.54 – Convocarile persoanelor la
comisie pentru solutionarea cauzelor, confirmarile de primire a scrisorilor
recomandate, precum si procesele-verbale de indeplinire a procedurii de
convocare se inregistreaza intr-un registru special de evidenta a convocarilor
de catre secretarul comisiei.
Art.55 – Viciul procedural privind
neindeplinirea procedurii de convocare se acopera in cazul prezentarii
persoanei interesate in fata comisiei la data tinerii sedintei. In acest caz
prezentarea persoanei interesate se consemneaza in procesul-verbal al sedintei
si
se
inregistreaza de catre secretarul comisiei in registrul special de evidenta a
convocarilor, cu mentiunea "prezentat in fata comisiei".
CAPITOLUL
IV – DREPTURILE SI OBLIGATIILE MEMBRILOR COMISIEI PENTRU PROTECTIA COPILULUI
Art.56 – Membrii Comisiei pentru Protectia Copilului au urmatoarele
drepturi:
a)
sa ia cuvantul la sedintele
Comisiei si sa-si exprime parerea cu privire la cazurile in dezbatere;
b)
sa faca parte din colectivele de control ale activitatii de
protectie a copilului in judetul Constanta;
c)
sa participe la cursurile de
formare initiala si continua organizate de Consiliul Judetean
d)
sa faca propuneri pentru
imbunatatirea activitatii Comisiei;
e)
sa ceara inlocuirea sa din
Comisie atunci cand imprejurarile o
impun.
f)
Membrii Comisiei au si alte
drepturi stabilite prin Hotarari ale Consiliului Judetean Constanta.
Art.57 – Membrii Comisiei pentru Protectia Copilului au urmatoarele
obligatii:
a)
sa participe la sedintele
Comisiei;
b)
sa motiveze absenta de la
sedintele Comisiei;
c)
sa respecte confidentialitatea cazurilor dezbatute in
Comisie.
Art.58 – Presedintele,
vicepresedintii si membrii comisiei raspund in fata Consiliului Judetean
Constanta pentru neindeplinirea obligatiilor care le revin potrivit legii,
precum si pentru adoptarea unor hotarari cu nerespectarea dispozitiilor legale;
Art.59 – In situatiile prevazute la
art.58 Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie sau
Ministerul Administratiei Publice poate propune aplicarea urmatoarelor masuri
si sanctiuni:
a)
retinerea partiala sau neacordarea indemnizatiei de sedinta pe o perioada de
pana la 6 luni;
b)
solicitarea sanctionarii disciplinare a celui vinovat de catre conducerea
institutiei al carei reprezentant este, in conditiile legii;
c)
revocarea calitatii de membru al comisiei;
d)
suportarea sumelor reprezentand
drepturile incasate necuvenit de catre beneficiari in situatia incadrarii
acestora intr-o categorie de persoane cu handicap/deficienta.
Art.60 – Masurile prevazute la art.59
lit.a) si b) se aplica prin dispozitie a presedintelui Consiliului Judetean
Constanta, sau, dupa caz, a conducatorului institutiei al carei reprezentant
este persoana in cauza. Masura prevazuta la art. 59 lit.c) se aplica prin
hotarare a Consiliului Judetean Constanta;
Art.61 – In cazul eliberarii de
certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita
protectie speciala, membrii comisiei vor fi obligati, in conditiile legii, la
suportarea sumelor reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre
beneficiari.
CAPITOLUL VI – DISPOZIŢII FINALE
Art.62 – Modificarea si completarea Regulamentului se va face de fiecare
data cand din actele normative aparute, dupa aprobarea acestuia rezulta
importante sarcini care nu au fost prevazute la data întocmirii acestuia, dar
nu mai tarziu de un an.
Art.63 – Prezentul regulament se
completeaza de drept cu reglementarile legale in vigoare.