CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA
H O T A R
A R E A nr.172
privind aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al
Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta
Consiliul Judetean Constanta intrunit in sedinta din data de
24 noiembrie 2003,
Avand in vedere:
-
Expunerea de motive a Presedintelui Consiliului Judetean
Constanta prin care se propune aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Directiei Generale
Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta;
-
Raportul Presedintelui Colegiului Director al Directiei
Generale Judetene pentru Protecţia Drepturilor Copilului Constanta;
-
Avizul Comisiei de specialitate pentru sanatate, protectie
sociala, sport si agrement;
In temeiul prevederilor art. 104. alin (1) litera b si art. 109 din Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala:
HOTARASTE:
Art.1 – Se
aprobă RegulamentuL de Organizare si Functionare al Directiei Generale Judetene
pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, conform anexei 1, ce face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art.2 – Incepand cu data aprobarii
prezentei hotarari isi inceteaza aplicabilitatea Hotararea Consiliului Judeţean Constanţa nr. 44/27.05.1999.
Art.3 –
Direcţia administratie publica locala va difuza prezenta hotarare factorilor
interesati in vederea aducerii la îndeplinire.
Constanta 24 noiembrie 2003
PRESEDINTE,
Stelian Dutu
Contrasemneaza
SECRETAR GENERAL,
Mariana Belu
==============================================================================================
CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA
privind aprobarea Regulamentului de Organizare si Functionare al
Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta
In conformitate cu prevederile
Hotararii de Guvern nr. 117/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice si a
masurilor tranzitorii de aplicare a prevederilor Ordonantei de Urgenta a
Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat in dificultate, precum
si a Metodologiei de coordonare a activitatilor de protectie si de promovare a
drepturilor copilului la nivel national, Colegiul Director al Directiei
Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta poate
propune modificarea si completarea Regulamentului de Organizare si Functionare
al Directiei.
Dupa cum reiese din raportul
Colegiului Director al D.G.J.P.D.C. Constata, in anul 2003 au aparut numeroase acte normative care aduc modificari
in domeniul protectiei copilului aflat in dificultate cu privire la:
-
conditiile de obtinere a atestatului procedurile de
atestare si statutul asistentului maternal
profesionist implementarea sistemului de
protectie a copilului;
-
Standardelor minime obligatorii pentru asigurarea protectiei
copilului la asistentul maternal profesionist si a ghidului metodologic de
implementare a acestor standarde;
-
modalitatea de decontare a cheltuielilor efectuate de
catre asistentii maternali profesionisti pentru cresterea si îngrijirea
copiilor aflati în plasament sau încredintare;
-
evaluarea copilului cu dizabilitati si incadrarea intr-un
grad de handicap;
-
modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al
adoptiei;
-
prevenirea intrarii copiilor in dificultate sau in situatie de
risc si ameliorarea situatiei medicale a copiilor protejati in centrele de
plasament.
-
drepturile de care beneficiaza copiii si tinerii ocrotiti de
serviciile publice specializate pentru protectia copilului, mamele protejate în
centre maternale, precum si copiii încredintati sau dati în plasament la
asistenti maternali profesionisti.
In temeiul prevederilor art. 104
lit. (b) si art. 109 din Legea nr.
215/2001 privind administratia publica locala, supun spre aprobare proiectul de
hotarare privind aprobarea
Regulamentului de Organizare si Functionare al Directiei Generale Judetene
pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta.
PRESEDINTE,
Stelian
Dutu
==============================================================================================
CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA
COLEGIUL DIRECTOR AL DIRECTIEI
GENERALE JUDETENE PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI
STR. DECEBAL NR. 22
In anul 2003 au aparut o serie de modificari legislative in domeniul
protectiei copilului:
-
adoptie:
-
Lege
nr. 385/ 2003 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/1997
cu privire la regimul juridic al adoptiei;
-
Lege nr. 325/ 2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 25/2003 pentru modificarea si completarea art. 20 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat în
dificultate;
- asistenta maternala:
-
Ordin
nr. 137/ 2003 privind aprobarea Programei analitice a cursurilor de formare
profesionala pentru asistentii maternali profesionisti;
-
Hotarâre
nr. 679 din 12 iunie 2003 privind conditiile de obtinere a atestatului
procedurile de atestare si statutul asistentului
maternal profesionist;
-
Ordin
nr. 35 din 15 mai 2003 privind aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru
asigurarea protectiei copilului la asistentul maternal profesionist si a
ghidului metodologic de implementare a acestor standarde;
-
Ordin
nr. 36 din 19 mai 2003 privind modalitatea de decontare a cheltuielilor
efectuate de catre asistentii maternali profesionisti pentru cresterea si
îngrijirea copiilor aflati în plasament sau încredintare.
- evaluare complexa
-
Anexa
din 26 februarie 2003 privind Ghidul metodologic pentru evaluarea copilului cu
dizabilitati si incadrarea intr-un grad de handicap;
-
Ordin
nr. 3989/2003 privind aprobarea Ghidului metodologic pentru evaluarea copilului
cu dizabilitati si incadrarea intr-un grad de handicap;
-
Lege nr. 326/ 2003 privind drepturile de care beneficiaza copiii
si tinerii ocrotiti de serviciile publice specializate pentru protectia
copilului, mamele protejate în centre maternale, precum si copiii încredintati
sau dati în plasament la asistenti maternali profesionisti.
-
Ordin nr. 6843/ 2003 privind prevenirea intrarii copiilor in
dificultate sau in situatie de risc si ameliorarea situatiei medicale a
copiilor protejati in centrele de plasament.
Avand
in vedere multitudinea actelor normative aparute in domeniul protectiei
copilului consideram ca se impune
modificarea si completarea Regulamentului de Organizare si Functionare al
Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului in vederea
imbunatatirii activitatii acesteia.
Presedinte,
Mariana
Belu
==============================================================================================
CAP.I – DISPOZITII
GENERALE
Art.1 –
Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta
(D.G.J.P.D.C.Constanta ) este institutie publica de interes judetean cu
personalitate juridica care asigura la nivel judetean aplicarea politicilor si
strategiilor de protectie si asistenta a copiilor aflati in dificultate.
Directia Generala Judeteana pentru
Protectia Drepturilor Copilului Constanta
asigura copiilor aflati in dificultate protectie si asistenta in
realizarea si exercitarea drepturilor lor si acorda sprijin si asistenta
parintilor pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului
Art.2 –
Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta a
fost infiintata prin Hotararea Consiliului Judetean Constanta nr. 9/1997.
Art.3 –
Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta se
afla in relatii de subordonare cu Consiliul Judetean Constanta si este
coordonata metodologic de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie.
Art.4 –
Principiile care stau la baza activitatii Directiei Generale Judetene pentru protectia Drepturilor Copilului
Constanta sunt:
Art.5 – Structura organizatorica, numarul de personal si bugetul,
defalcat pe structuri functionale ale Directiei Generale Judetene pentru Protectia
Drepturilor Copilului, se aproba prin hotarare a Consiliului Judeten Constanta,
la propunerea Colegiului Director, astfel incat functionarea acestui serviciu
sa asigure indeplinirea in mod
corespunzator a atributiilor ce ii revin, precum si realizarea deplina si
exercitarea efectiva a drepturilor copilului aflat in dificultate.
Art.6 – Clauzele referitoare la contractul individual de munca, angajarea,
conditiile de munca si salarizare a personalului Directiei Generale Judetene
pentru protectia Drepturilor Copilului Constanta, timpul de munca si odihna,
asigurarea securitatii si sanatatii salariatilor drepturile si obligatiile
reciproce ale partilor in promovarea unor relatii de munca echitabile de natura
sa asigure protectia sociala a salariatilor, drepturile reprezentantilor
salariatilor, calificarea, recalificarea, pregatirea si perfectionarea
profesionala sunt stabilite prin
Regulamentul Intern al Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor
Copilului Constanta.
Art.7 – Salarizarea personalului Directiei Generale Judetene pentru Protectia
Drepturilor Copilului Constanta se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din sectorul
bugetar, respectiv functionarilor publici pe baza statului de functii aprobat
de Colegiul Director in functie de numarul de personal aprobat si de resursele
financiare alocate.
Art.8 – Finantarea activitatii Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor
Copilului Constanta se asigura din :
-
veniturile proprii ale
Consiliului Judetean Constanta;
-
contributiile obligatorii ale consiliilor locale municipale,
orasenesti si comunale din al caror teritoriu provin copilul cu handicap si cel
aflat in dificultate sau persoana majora care beneficiaza de protectie in
conditiile art. 19 din Ordonanta de Urgenta
a Guvernului nr. 26/1997 republicata;
-
sume alocate din bugetul Autorităţii
Naţionale pentru Protecţia Copilului si Adopţie;
-
fonduri extrabugetare
obtinute din donatii si sponsorizari.
Art.9 –
Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta
are urmatoarele atributii:
Art.10 –
Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta
este organizata functional pe trei
componente:
-
aparat propriu;
-
servicii alternative de protectie a copilului
-
centre de plasament.
Art.11 –
Atributiile pe servicii, birouri, centre de plasament si alte servicii
alternative, sectoare ale acestora si locuri de munca se stabilesc prin
prezentul regulament si se completeaza conform legislatiei, cu FISELE
POSTURILOR.
Art.12 – Reglementarile Regulamentului
de organizare si functionare devin obligatorii pentru toti angajatii si se
completeaza cu cele ale Regulamentelor de
ordine interioara si ale fiselor posturilor.
CAP.II – STRUCTURA
ORGANIZATORICA A DIRECTIEI GENERALE JUDETENE PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR
COPILULUI CONSTANTA
Art.13 –
Structura organizatorica care se stabileste prin prezentul Regulament este
urmatoarea:
I. Aparat propriu de specialitate:
-
Serviciul Monitorizare, Sinteza, Strategii si Coordonare a
activitatii de autoritate tutelara;
-
Serviciul protectie de tip familial;
-
Serviciul de evaluare complexa a copilului
-
Serviciul protectie prin asistenta maternala
-
Birou protectie de tip rezidential;
-
Birou juridic contencios, relatii publice, petitii;
-
Serviciul resurse umane;
-
Compartiment corp control;
-
Compartiment asigurare a calitatii;
-
Compartiment revizie gestiuni;
-
Serviciul financiar-contabilitate
-
Serviciul administrativ care are in subordinea sa biroul de
achizitii.
II. Servicii alternative:
-
Complex de servicii comunitare Orizont;
-
Centru de zi Agigea , pe langa
care functioneaza Centru de sprijinire a reintegrarii si integrarii copilului
in familie;
-
Adapost de zi si de noapte pentru copiii strazii, pe langa
care functioneaza Centrul de Coordonare si Informare pentru Copiii strazii;
-
Centrul Maternal Mangalia;
-
Adapost de Noapte pentru Copiii strazii;
-
Reteaua de asistenta maternala
III.
Centre de plasament::
-
Centrul de plasament “Antonio” pe langa care functioneaza
Centrul de Ocrotire a grupurilor de frati in familii substitut;
-
Centrul de plasament “Cristina”;
-
Centrul de plasament “Luminita”;
-
Centrul de plasament “Ovidiu”;
-
Centrul de plasament “Traian”;
-
Centrul de plasament “Princhindel”;
-
Centrul de plasament “Sparta Rotterdam”;
-
Centrul de plasament “Cuza Voda”;
-
Centrul de plasament “Micul Rotterdam” pe langa care
functioneaza Centru de zi;
-
Centrul de plasament “Dr. Caius Mihaila” pe langa care
functioneaza Centru de Consiliere pentru copil si familie;
-
Centru de primire a copilului in regim de urgenta.
CAP.III – ATRIBUTIILE
STRUCTURILOR FUNCTIONALE
Art.14 –
Principalele atributii ale SERVICIULUI MONITORIZARE SINTEZA, STRATEGII SI
COORDONARE A ACTIVITATII DE AUTORITATE TUTELARA sunt:
Art.15 – Principalele atributii ale SERVICIULUI PROTECTIE DE TIP
FAMILIAL sunt:
Art.16 – Principalele atributii ale SERVICIULUI DE EVALUARE
COMPLEXA A COPILULUI sunt:
Art.17 – Principalele atributii ale SERVICIULUI PROTECTIE PRIN
ASISTENTA MATERNALA sunt::
Art.18 – Principalele atributii ale SERVICIULUI PROTECTIE DE TIP REZIDENTIAL
sunt::
Art.19 – Principalele atributii ale BIROULUI JURIDIC CONTENCIOS,
RELATII PUBLICE, PETITII sunt:
Art.20 – Principalele atributii ale SERVICIULUI RESURSE UMANE
sunt:
Art.21 – Principalele atributii ale COMPARTIMENTULUI CORP CONTROL
sunt:
Art.22 – Principalele atributii ale COMPARTIMENTULUI ASIGURAREA
CALITATII sunt:
Art.23 – Principalele atributii ale SERVICIULUI FINANCIAR
CONTABILITATE sunt:
Art.24 – Principalele atributii ale SERVICIULUI ADMINISTRATIV
sunt:
CAP.IV – CADRUL
GENERAL DE FUNCTIONARE A DIVERSELOR
TIPURI DE CENTRE ALE DIRECTIEI GENERALE JUDETENE PENTRU PROTECTIA DREPTURILOR
COPILULUI
Cap.IV.1 – CENTRU
DE PLASAMENT
Art.25 – Centrul
de plasament este o componenta functionala a Directiei Generale Judetene pentru
Protectia Drepturilor Copilului Constanta, avand drept scop asigurarea
dezvoltarii armonioase a personalitatii copiilor aflati in dificultate, conform
urmatoarelor principii:
-
promovarea modelului familial de
ingrijire a copilului;
-
asigurarea unei ingrijiri individualizate si personalizate a
copilului;
-
asigurarea protectiei copilui pe o perioada determinata,
pana in momentul reitegrarii acestuia in familie.
Art.26 – Pe perioada rezidentei, centrele de plasament asigura
copiilor protectie si asistenta în realizarea deplina si în exercitarea
efectiva a drepturilor lor.
Acestea se refera la:
-
dreptul la identitate si la o
istorie proprie;
-
dreptul la mentinerea
contactului permanent si nemijlocit cu parintii;
-
dreptul la exprimarea libera a
opiniei;
-
dreptul la libertatea de
exprimare;
-
dreptul la libertatea de
gândire, de constiinta si religie;
-
dreptul la viata intima si
privata;
-
dreptul la protectie împotriva
oricarei forme de abuz sau neglijenta;
-
dreptul la reevaluarea periodica
a masurii de protectie stabilite;
-
dreptul la educatie si
instructie;
-
dreptul la odihna, vacanta,
activitati culturale si artistice;
-
dreptul la sanatate;
-
dreptul la securitate sociala;
-
dreptul la readaptare fizica si
psihologica si reintegrare sociala;
Art.27 –
Centrele de plasament asigura fiecarui copil rezident:
-
primire si gazduire;
-
îngrijire si întretinere zilnica
într-un cadru de viata cât mai asemanator celui din familie;
-
asistenta medicala generala
adaptata permanent nevoilor individuale ale copiilor;
-
educatie pentru sanatate, pentru
învatarea si aplicare deprinderilor igienice relative la propria persoana si la
mediul de viata;
-
un climat afectiv favorabil
dezvoltarii personalitatii complexe a copilului:
-
stimularea capacitatii de
comunicare a copiilor, prin crearea unui climat de incredere, de respect
reciproc.
-
implicarea copiilor în procesul
de luare a deciziilor, de consultare în stabilirea proiectului educativ
individual, în functie de vârsta si de gradul de maturizare psiho-sociala;
-
dezvoltarea sentimentului de
apartenenta la un grup social, familie, sentimentul de întelegere si acceptare
a situatiei sale, a propriei istorii;
-
dezvoltarea relatiilor copilului
cu comunitatea prin organizarea de vizite pentru cunoasterea localitatii,
desfasurarea si participarea la programe si spectacole culturale, sportive,
artistice, religioase etc., stimularea activitatilor in comun ale copiilor din
centru cu ceilalti copii din comunitate
-
acces la educatie, informare,
cultura:
-
scolarizare gratuita si
obligatorie;
-
integrarea copiilor rezidenti în
unitati scolare frecventate de copiii din comunitate;
-
activitati de grup si programe
individualizate pentru fiecare copil;
-
observare si evaluare sistematica a evolutiei copilului;
-
programe individualizate privind integrarea sociala si
profesionala la iesirea din centru.
Art.28 – Centrele de plasament, împreuna cu celelalte componente Directiei
Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta asigura
gruparea fratilor si a surorilor în aceeasi modul de tip familial.
Art.29 – Accesul
copiilor în centrul de plasament se face pe baza hotarârii de încredintare sau
plasament emisa de catre Comisia pentru Protectia Copilului Constanta sau a
dispozitiei de plasament in regim de urgenta.
Art.30 – Accesul copilului într-un centru de plasament se face cu
prezentarea dosarului socio-familial al copilului de catre asistentul social
responsabil de centrul respectiv.
Art.31 – Dosarul
copilului plasat sau încredintat într-un centru de plasament cuprinde:
-
hotarârea Comisiei pentru
protectia copilului sau dispozitia Directorului Executiv al Directiei Geberale
Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta;
-
certificatul de nastere în
copie;
-
fisa medicala a copilului si
analizele medicale stabilite de normele sanitare în vigoare;
-
raportul referitor la ancheta
psihosociala a copilului si a familiei sale;
-
foaie matricola privind situatia
scolara la zi a copilului, în copie;
-
angajamentul parintelui
(ocrotitorului legal) privind conditiile si modalitatile prin care acesta
mentine legaturile cu copilul;
-
orice alte informatii utile
întelegerii personalitatii copilului (examenul psihologic).
Art.32 – Evidenta scriptica a copiilor se face la intrarea
acestora în centrul de plasament prin înscrierea, în registrul general privind
evidenta rezidentilor, în ordinea sosirii. Registrul se pastreaza permanent la
sediul centrului de plasament.
Art.33 – Iesirea copilului din centrul de plasament, pentru
efectuarea de vizite sau participarea la evenimente culturale, sportive etc.
din comunitate , se face pe baza unui bilet de voie vizat de educatorul de
referinta de la grupa, care are obligatia de a consemna intr-un registrul special
de evidenta, durata invoirii precum si alte conditii specifice in care se
realizeaza aceasta.
Art.34 – Iesirea
copiilor din centrele de plasament, prin încetarea perioadei de rezidenta se
pregateste de catre educatorul de referinta, în acord cu asistentul social si
se realizeaza pe baza hotarârii Comisiei pentru Protectia Copilului Constanta.
Art.35 – Vârsta maxima de sedere a copilului care si-a terminat
studiile obtinând o calificare, în centrul de plasament, este de 18 ani sau 26 ani,
daca acesta isi continua studiile.
Art.36 –
Centrele de plasament pot primi copii de toate varstele între 0-18 ani, (sau 26
ani, daca acesta isi continua studiile) grupati pe module de tip familial
eterogene din punct de vedere al varstei si sexului.
Art.37 – Dimensiunea, organizarea si amenajarea modulelor si a
dotarilor aferente este stabilita în functie de vârsta copiilor.
Art.38 – Copiii din centrele de plasament sunt gazduiti în camere
individuale sau colective cu un numar cât mai redus de paturi in functie de
varsta, sex si grad de rudenie.
Art.39 – Organizarea interioara a spatiilor pentru copii trebuie
sa respecte intimitatea, autonomia si comunicarea. În aranjarea si echiparea cu
mobilier a camerelor destinate copiilor rezidenti trebuie sa primeze siguranta,
confortul si ambianta apropiata celei din familie.
Art.40 – În
cadrul centrului de plasament se amenajeaza încaperi adecvate activitatilor
recreative si cultural-sportive organizate cu copiii, precum si spatii de joaca
si sport in aer liber.
Art.41 – În
cadrul centrului de plasament se organizeaza spatii sanitare pentru fiecare
modul, la copiii între 2-18 ani, precum si spatii sanitare la nivel de
subunitate pentru copiii între 0-2 ani.
Art.42 – În
cadrul centrului de plasament se organizeaza locuri special amenajate pentru
pregatirea si servirea mesei (cantina, bucatarie, magazie de alimente)
Art.43 – Centrul de plasament trebuie sa dispuna, pentru
personalul unitatii, de grupuri sanitare si administrative separate de cele ale
copiilor rezidenti.
Art.44 – Copiii
si tinerii ocrotiti de Directia Generala Judeteana pentru Protectia Drepturilor
Copilului Constanta, mamele protejate în centre maternale, precum si copiii
încredintati sau dati în plasament la asistenti maternali profesionisti au dreptul
la cazarmament, echipament pentru dotare initiala si înlocuire, transport,
jucarii, materiale igienico-sanitare, rechizite si materiale cultural-sportive.
Art.45 – Pentru
copii care urmeaza studiile sau pregatirea profesionala în alta localitate
decât cea în care se afla centrul de plasament, (distanta care nu permite
deplasarea zilnica), costurile privind cazarea, întretinerea si acoperirea
celorlalte drepturi materiale si financiare sunt suportate de serviciul public
specializat.
Art.46 – Centrul de plasament este condus de un sef de centru,
care este numit în functie de catre directorul executiv al Directiei Generale
Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, în urma unui concurs
organizat pe baza legislatiei si a normelor în vigoare. Candidatii pentru
ocuparea postului de sef de centru trebuie sa fie absolventi cu diploma de
licenta ai învatamântului universitar de lunga durata sau absolventi ai
învatamântului post-universitar, în domeniul stiintelor socio-umane. În cazuri
bine justificate candidatii pot fi absolventi ai liceelor sau scolilor
postliceale de specialitate, cu experienta în domeniu de minimum 5 ani.
Art.47 – Seful centrului de plasament trebuie sa fie apt din punct
de vedere moral si profesional de a asigura securitatea si educarea copiilor
precum si o buna functionare a unitatii.
Art.48 – În activitatea sa, seful centrului de plasament se
bazeaza pe dispozitiile serviciului public specializat, hotarârile Comisiei
pentru protectia copilului si normele legale în vigoare elaborate de catre
autoritatile abilitate.
Art.49 – Seful centrului de plasament îsi desfasoara activitatile
si mandatul în baza fisei de post care este elaborata de catre serviciul public
specializat.
Art.50 – Seful
centrului de plasament are urmatoarele atributii:
Art.51 – Seful centrului de plasament are obligatia de a asigura
tuturor rezidentilor accesul la serviciile de sanatate, de învatamânt,
modalitati de petrecere a timpului liber si alter servicii care contribuie la
dezvoltarea personalitatii copiilor.
Art.52 – Seful centrului de plasament este raspunzator de
calitatea serviciilor oferite copiilor. El asigura coerenta practicilor si a
actiunilor din unitate în concordanta cu mandatul si cu obiectivele acesteia.
Art.53 – Structura si pregatirea personalului din centrul de
plasament este în acord cu caracteristicile si nevoile de îngrijire si educare
a populatiei primite si de obiectivele educative si sociale ale unitatii.
Art.54 – Structura si pregatirea personalului din centrul de
plasament trebuie sa raspunda misiunilor si functiilor centrului de plasament.
Personalul centrului de plasament este format din urmatoarele categorii:
-
personal de conducere:seful de
centru;
-
personal de educare si îngrijire
(educatori, educatori puericultori, educatori specializati, pedagogi sociali,
asistenti medicali, supraveghetori de noapte);
-
personal administrativ;
-
personal de paza;
-
personal de întretinere.
Art.55 – Numarul posturilor pentru personalul de educare si
îngrijire este calculat în functie de caracteristicile populatiei rezidente si
de vârsta acesteia.
La
incadrarea cu personal de educare si îngrijire se va urmari realizarea
continuitatii în echipa educativa de la o grupa, în timpul zilei, inclusiv
sâmbata si duminica.
Art.56 – În
interiorul centrului de plasament, copilul beneficiaza de suportul direct si
permanent din partea unui profesionist al unitatii numit educatorul de
referinta (unul dintre educatorii specializati care lucreaza la grupa si care
aplica proiectul individual de protectie a copilului).
Art.57 – Numarul personalului de asistenta psihologica, sociala,
medicala, este calculat în functie de caracteristicile populatiei existente în
centrul de plasament, de capacitatea de primire si de proiectul socio-educativ
al unitatii.
Art.58 – Numarul personalului administrativ, de întretinere si
paza se stabileste în functie de caracteristicile unitatii.
Art.59 – Pregatirea personalului de educare si îngrijire din
centrul de plasament trebuie sa raspunda urmatoarelor cerinte:
-
cunoasterea etapelor de
dezvoltare psihomotorie a copilului;
-
stapânirea tehnicilor de
observare a copilului în mediul sau de viata, în relatiile si actiunile sale
cotidiene;
-
stapânirea metodelor educative
care favorizeaza dezvoltarea autonomiei personale si capacitatea copilului de
integrare în viata sociala;
-
abilitati de planificare, de
lucru în echipa, de cooperare si comunicare;
-
adaptabilitate si flexibilitate
în exercitarea functiilor sale pe lânga copilul aflat în centrul de plasament;
-
cunoasterea drepturilor copilului, a nevoilor copilului
aflat în dificultate.
Art.60 – Personalul din centrul de plasament trebuie sa fie mixt
pentru a permite copiilor de ambele sexe sa regaseasca in mediul institutional
un cadru cât mai asemanator celui din mediul exterior de care au fost separati.
Art.61 – Personalul centrului de plasament are norma de lucru de
41 ore/saptamana. Dreptul la repaus saptamânal, lucrul în timpul sfârsitului de
saptamâna, pe timpul noptii, drepturile la concediu de odihna sunt reglementate
de legislatia specifica în vigoare.
Art.62 – Normarea personalului centrului de plasament se va face în functie de
conditiile specifice fiecarei unitati în parte, în contextul general al
activitatii fiecarei Directii Judetene pentru protectia drepturilor Copilului.
Cap. IV.2 –
CENTRU DE PRIMIRE A COPILULUI IN REGIM DE URGENTA
Art.63 – Centrul de primire a copilului in regim de urgenta si de evaluare este un serviciu al carui rol principal este asigurarea unei interventii eficiente in beneficiul copiilor, pentru a promova urmatoarele categorii de drepturi:
-
dreptul la protectie impotriva
oricarei forme de violenta, pedeapsa sau brutalitate fizica si/sau mentala, de
abandon sau neglijenta, de maltratare sau exploatare, inclusive de
violentasexuala;
-
dreptul de a fi protejat, in caz
de necesitate, prin plasament intr-o institutie adecvata, atunci cand este
privat de mediul sau familial ;
-
dreptul de a fi protejat
impotriva oricarei forme de abuz si de a beneficia de asistenta corespunzatoare
pe parcursul procedurilor
Art.64 – Centrul este organizat astfel incat sa asigure permanenta
serviciilor de primire si interventie primara in caz de urgenta.
Art.65 – Copilul este protejat si gazduit si i se ofera conditii
de cazare, hrana, ingrijire,educatie;
Art.66 – In acest serviciu copilul in dificultate este primit
imediat, fara a astepta rezultatele unei proceduri indelungate de stabilire a
unei masuri de protectie ; copilul este protejat in acest centru pe o perioada
de timp determinata, cat mai scurta ;
Art.67 – Centrul de primire actioneaza pentru:
-
a preveni intrarea in sistem a copilului in aflat in situatie de risc,
atunci cand in urma evaluarii cauzelor plasarii in centrul de primire este
realizabila revenirea copilului in mediul familial, eventual insotita de masuri
de consiliere si suport pentru parinti
-
a proteja copilul si a-i oferi temporar ingrjirile si consilierea de
specialitate de care are nevoie
-
a pregati intrarea in sistem a copilului aflat in dificultate, stabilind
in urma rezultatelor evaluarii din centrul de primire masura (masurile) cele
mai adecvate fiecarui caz
Art.68 –
Plasamentul in regim de urgenta are o durata de 15-30 de zile ; aceasta
perioada poate fi prelungita din motive intemeiate, prin hotararea Comisiei
pentru Protectia Copilului Constanta.
Cap.IV.3 –
ADAPOST DE ZI SI DE NOAPTE PENTRU COPIII STRAZII
Art.69 – Adapostul de zi si de noapte este destinat exclusiv
protectiei "copiilor strazii" (copii lipsiti de adapost temporar sau
definitiv din judetul Constanta).
Art.70 – In situatii exceptionale, in perioada sezonului estival,
cand capacitatea centrului de primire a copilului in regim de urgenta este
insuficienta pot fi protejati in centru si copii ai strazii din alte judete;
Art.71 – Adapostul ofera servicii similare centrului de zi pentru
copiii din strada care refuza o masura de protectie si servicii similare centrului de plasament pentru copiii care
frecventeaza regulat insitutia o perioada mai mare de 1 saptamana;
Art.72 – Intrarea copilului in institutie se face la solicitarea acestuia sau in urma unei
sesizari facute de orice persoana fizica sau juridica pe baza dispozitiei de
plasament in regim de urgenta a directorului executiv;
Art.73 – Plasamentul in regim de urgenta are o durata de 15-30 de
zile; aceasta perioada poate fi prelungita pentru copii strazii rezidenti prin
hotararea Comisiei pentru Protectia
Copilului Constanta;
Art.74 – Perioada de sedere a copilului rezident in Adapostul de
zi si de noapte nu poate fi mai mare de 6 luni.
Cap.IV.4 –
CENTRUL DE CONSILIERE PENTRU COPIL SI FAMILIE
Art.75 – Se adreseaza familiilor in
situatie de risc (risc de abandonare sau de institutionalizare a copilului,
respectiv de degradare/rupere a legaturii familiale.
Art.76 – Identificarea cazurilor se poate face prin adresare
directa sau prin trimitere de la un alt serviciu din cadrul DGJPDC Constanta sau de la alta structura partenera cu
directia (primarie, Directia pentru Dialog, Solidaritate Sociala si Familie,
unitati sanitare, scoli, biserica, politie, organizatii neguvernamentale)
Art.77 – Fiecare caz identificat este supus unei proceduri
de pre-evaluare, constand in:
-
evaluarea cererii scrise a familiei sau a
formularului de trimitere cu documentele anexate
-
interviu
Art.78 – In nici un caz nu se va propune exclusiv acordarea de
suport material si/sau financiar; informarea si consilierea sunt obligatorii
pentru toate cazurile, cu atat mai mult pentru cele mai dificile, care primesc
acordul pentru sprijin material si financiar.
Art.79 – Exceptand cazurile care beneficiaza numai de informare (a
caror evidenta se tine doar prin intermediul fisei de pre-evaluare), celelalte
cazuri se monitorizeaza.
Art.80 – Evaluarea evolutiei cazurilor se face periodic (frecventa variaza in
functie de dificultatea sau gravitatea cazului), momentele de evaluare fiind
specificate in planul de interventie intocmit de responsabilul de caz;
Art.81 – Consilierea
are loc atat la sediul centrului, cat si la domiciliul familiei (in special
consilierea sociala); membri ai centrului de consiliere se vor deplasa la
domiciliul familiei, deoarece adesea parintii au nevoie de sfaturi practice in
propriul lor mediu de viata.
Cap.IV.5 – CENTRU
DE ZI SI DE RECUPERARE
Art.82 – Centrul de
zi si recuperare asigura promovarea dreptului fiecarui copil de a-si pastra
relatiile familiale si urmareste mentinerea copilului in mijlocul familiei sale
si dezvoltarea unor relatii armonioase intre parinti si copii;
Art.83 – Centrul de
zi si recuperare asigura copiilor servicii adecvate (ingrijire pe timpul zilei,
programe educative si distractive, consiliere psihologica, servicii de
recuperare);
Art.84 –
Serviciile acordate de centrul de zi se adreseaza copiilor care provin din
astfel de familii aflate in dificultate:
-
in care ambii parinti lucreaza si nu exista sprijinul
familiei largite pentru ingrijirea, securitatea si educarea copilului;
-
monoparentale sau in curs de
divort;
-
in care sunt cazuri de consum de
droguri (alcool, stupefiante etc.);
-
in care sunt cazuri de boli cronice grave;
-
in care ambii parinti sunt someri;
-
in cele cu un nivel de trai ce
defineste saracia;
-
in care exista o lipsa de
preocupare pentru cresterea si educarea copiilor în ciuda conditiilor
socio-economice bune;
-
in care exista un nivel moral
scazut;
-
in care parintii nu pot sa-si
ajute copiii (din motive independente sau nu de vointa lor) deoarece acestia
din urma au cerinte educative speciale.
Art.85 – Serviciile acordate de
centrul de zi si recuperare se adreseaza copiilor cu deficiente neuromotorii
care necesita servicii de recuperare.
Art.86 – Dispozitia de primire în
centru de zi si de recuperare este data
de directorul executiv al Directiei Generale Judetene pentru Protectia
Drepturilor Copilului Constanta, la propunerea sefului de centru si dupa
incheierea unui contract cu parintii copilului.
Cap.IV.6 –
CENTRU MATERNAL
Art.87 –
Beneficiarii sunt cuplurile mama-copil aflat in risc de degradare/ruptura a
legaturii familiale, in care copilul nu depaseste varsta de 2 ani:
-
mame cu copii nou-nascuti cu
intentie de abandon (in general mame singure,
-
mame minore, mame provenind din
familii marginalizate, sarace etc.)
-
mame cu copii care temporar nu
(mai) au locuinta sau/si care se confrunta cu mari probleme (financiare,
profesionale, relationale), fiind in imposibilitate de a asigura copiilor un
trai decent
-
cazuri in care mama este abuzata in familie
-
cazuri in care copilul a fost
victima unui abuz din partea tatalui sau a altui membru al familiei
-
cazuri in care copilul este
maltratat fizic/psihic prin neglijare, parintii nefiind capabili sa ii asigure
un minim de bunastare (din nestiinta sau/si din imposibilitate materiala)
-
cazuri in care atat mama, cat si
copilul(copiii) sunt abuzati sau neglijati de tata
-
gravide in dificultate (aflate
in una/mai multe din situatiile prezentate anterior) pe parcursul ultimului
trimestru de sarcina
-
cuplu mama-copil inclus intr-un
program de restabilire a legaturii familiale
-
cazuri in care copilul a trecut
printr-o forma de protectie (plasament familial sau rezidential) si este
necesara o etapa intermediara de asistenta complexa si suport pentru mama in
vederea reintegrarii familiale definitive a copilului
Art.88 – Perioada de sedere in centru
maternal este in medie de 6 luni, dar nu mai mult de 1 an.
CAP.V – CONDUCEREA
DIRECTIEI GENERAE JUDETENE PENTRU
PROTECTIA DREPTURILOR COPILULUI CONSTANTA
Art.89 – Conducerea serviciului public
specializat pentru protectia copilului se asigura de directorul executiv si de
colegiul director,
Art.90 – Directorul
executiv are următoarele atributii
principale:
Art.91 – In exercitarea atributiilor
ce ii revin directorul executiv emite dispozitii.
Art.92 – In absenta
directorului directorul executiv, atributiile acestuia se exercita de
directorul executiv adjunct pe probleme sociale, desemnat prin dispozitie a
directorului executiv;
Art.93 – Directorul executiv adjunct pe probleme sociale are
urmatoarele atributii principale :
-
Serviciul Monitorizare, Sinteza, Strategii si Coordonare a
activitatii de autoritate tutelara;
-
Serviciul protectie de tip familial;
-
Serviciul de evaluare complexa a copilului
-
Serviciul protectie prin asistenta maternala
-
Birou protectie de tip rezidential;
-
Compartiment asigurare a calitatii;
Art.94 – Directorul executiv adjunct cu atributii economice are
urmatoarele atributii principale :
Art.95 – Colegiul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la
convocarea directorului executiv, precum si in sedinta extraordinara, ori de
cate ori este necesar, la cererea directorului executiv, a presedintelui
colegiului director sau a unuia dintre directorii executivi adjuncti.
Art.96 – La
sedintele colegiului director pot participa, fara drept de vot, membrii
comisiei, presedintele consiliului judetean si consilierii judeteni, precum si alte
persoane invitate de membrii colegiului director.
Art.97 –
Colegiul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza si
controleaza activitatea Directiei Generale Judetene pentru Protectia
Drepturilor Copilului Constanta; propune directorului executiv masurile
necesare pentru imbunatatirea activitatilor Directiei Generale Judetene pentru
Protectia Drepturilor Copilului Constanta;
b)
avizeaza proiectul bugetului
propriu al Directiei Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului
Constanta si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
c)
avizeaza proiectele strategiilor
si rapoartelor elaborate de directorul executiv al Directiei Generale Judetene
pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta; avizul este consultativ;
d)
propune Consiliului Judetean
Constanta modificarea structurii organizatorice si a regulamentului de
organizare si functionare ale Directiei Generale Judetene pentru protectia
Drepturilor Copilului Constanta, precum si rectificarea bugetului
DirectieiGenerale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, in
vederea imbunatatirii activitatii acestuia;
e)
hotaraste asupra instrainarii
mijloacelor fixe din patrimoniul Directiei Generale Judetene pentru Protectia
Drepturilor Copilului Constanta, altele decat bunurile imobile, prin licitatie
publica, organizata in conditiile legii;
f)
hotaraste asupra concesionarii
sau inchirierii de bunuri sau servicii de catre Directiei Generale Judetene
pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, prin licitatie publica organizata
in conditiile legii;
g)
aproba statul de functii si
salarizarea personalului Directiei Generale Judetene pentru Protectia
Drepturilor Copilului Constanta, cu incadrarea in resursele financiare alocate
de Consiliul Judetean Constanta, in conditiile
legii.
Art.98 – Colegiul
director indeplineste si alte atributii stabilite de lege sau prin hotarare a
Consiliului Judetean Constanta;
Art.99 –
Sedintele colegiului director se desfasoara in prezenta a cel putin doua treimi
din numarul membrilor sai si a presedintelui. In exercitarea atributiilor ce ii
revin colegiul director adopta hotarari, cu votul majoritatii membrilor.
CAP.VI – PRIMIREA,
INREGISTRAREA SI REPARTIZAREA CORESPONDENTEI
Art.100 – Primirea, inregistrarea,
redactarea si expedierea corespondentei se va face de catre secretariatul
D.G.J.P.D.C. Constanta dupa cum urmeaza:
CAP.VII – REDACTAREA
SI EXPEDIEREA CORESPONDENTEI
Art.101 – Corespondenta
adresata directiei, a carei rezolvare implica contributia mai multor
compartimente, va circula intre acestea pe baza de condica de evidenta, fiind
interzisa redactarea de adrese intre compartimente, cu exceptia celor prin care
se comunica cifre de plan sau date privind fondurile banesti;
Art.102 –
Adresele privind cifrele de plan si fondurile banesti (donatii, sponsorizari)
vor fi comunicate compartimentelor in drept cu inregistrarea acestora in
registrul de corespondenta;
Art.103 – Actele ce nu comporta
raspuns, se vor clasa cu mentiunea corespunzatoare, sub semnatura sefului de
compartiment ;
Art.104 – Actele ce se redacteaza din
oficiu se inregistreaza la registratura, in registrul de intrare-iesire
completandu-se la intrare rublica "nr. curent" si la rubrica "de
la cine provine actul" D.O. ("din oficiu"), iar la iesire toate
rubricile;
Art.105 – Corespondenta
in curs de rezolvare pentru care sunt necesare informatii in plus, se pastreaza
in mapa separata la fiecare compartiment sau centru de plasament;
Art.106 – La adresele pentru care nu se
primesc raspunsuri in termen, se vor redacta reveniri ce vor purta acelasi
numar de la data expedierii initiale;
Art.107 – Scrisorile si sesizarile se
vor solutiona in maximum 30 de zile de la primire, inregistrarea facandu-se si
intr-un registru special;
Art.108 – Corespondenta va fi redactata
ortografic si estetic, continutul fiind concis si complet;
Art.109 – Actul
dactilografiat va contine obligatoriu
in coltul din stanga jos al paginii, numarul de exemplare, initialele
persoanei care a redactat si a celei care a dactilografiat: 2ex, DB/DV.
Art.110 – Corespondenta dactilografiata
si redactata va fi depusa pentru a fi semnata si expediata numai insotita de
actele care stau la baza raspunsului;
Art.111 – Dispozitiiile se redacteaza
de catre compartimentul interesat numai pe baza unui referat temeinic motivat,
care va avea avizul sefului Biroului juridic sau inlocuitorul acestuia;
Art.112 – Hotararile Comisiei pentru
Protectia Copilului vor fi vizate de seful Biroului Juridic sau inlocuitorul
acestuia in prima zi dupa desfasurarea sedintei, urmand ulterior a fi
inregistrate si date spre semnare.
CAP.VIII – DISPOZIŢII FINALE
Art.113 – Modificarea
si completarea Regulamentului se va face de fiecare data cand din actele
normative aparute, dupa aprobarea acestuia rezulta importante sarcini care nu
au fost prevazute la datai întocmirii acestuia, dar nu mai tarziu de un an.
Art.114 – Anual,
dupa aprobarea Regulamentului de organizare si funcţionare al Directiei
Generale Judetene pentru Protectia Drepturilor Copilului Constanta, sefii
compartimentelor (directorii executivi adjuncti, sefii de serviciu, de birou si
sefii de centre) vor actualiza, in corelatie cu prevederile Regulamentului,
fisele posturilor din structurile conduse de acestia.
Art.115 – Prezentul regulament se completeaza de drept cu
reglementarile legale in vigoare.