CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA

H O T A R A R E A  nr.171

privind adoptarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Comisiei Judetene de Expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti Constanta

 

Consiliul Judetean Constanta, intrunit in sedinta din 24 noiembrie 2003;

Avand in vedere:

-          Expunerea de motive a Presedintelui Consiliului Judetean Constanta;

-          Raportul Directiei Administratie Publica Locala;

-          Avizul Comisiei de specialitate pentru sanatate, protectie sociala, sport si agrement;

-          Avizul Comisiei pentru administratie publica,  juridica, apararea ordinii publice, respectarea drepturilor cetatenilor;

In temeiul prevederilor art.104, alin (1) lit.b) si art.109 din Legea nr.215/2001 privind administratia publica locala si ale ale art.13 din OG nr.14/2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoane cu Handicap, aprobata prin Legea nr.239/2003;

 

HOTARASTE:

 

Art.1 – Se adopta RegulamentuL de Organizare si Functionare al Comisiei Judetene de Expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti Constanta, conform anexei, ce face parte integranta din prezenta hotarare.

Art.2 – Direcþia Administratie publica locala va difuza prezenta hotarare factorilor interesati in vederea aducerii la îndeplinire.

 

Constanta 24 noiembrie 2003

PRESEDINTE,

Stelian Dutu

Contrasemneaza

SECRETAR GENERAL,

Mariana Belu

 

==============================================================================================

DIRECTIA JUDETEANA PENTRU PROTECTIE  SOCIALA CONSTANTA

 

REGULAMENT

de organizare si functionare a Comisiei Judetene de Expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru Adulti Constanta

 

CAPITOLUL I – Dispozitii generale

            ART.1 In scopul expertizarii si incadrarii in grad de handicap a persoanelor adulte care prezinta un handicap, la nivelul Consiliului Judetean  functioneaza Comisia de Expertiza Medicala a Persoanelor cu Handicap pentru Adulti denumita in continuare Comisie cu avizul pentru conformitate al Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.

            Comisia se organizeaza ca organ de specialitate in subordinea Consiliului Judetean Constanta, cu activitate decizionala in domeniul incadrarii in grad de handicap pentru adulti.

            ART.2 Comisia judeteana este coordonata de Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap din cadrul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap care are rol metodologic.

            ART.3 Comisia are urmatoarea componenta:

q       un presedinte, medic specialist in expertiza capacitatii de munca, care este functionar public,face parte din structura de personal al Directiei Generale pentru Protectie Sociala si se supune prevederilor Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici,cu modificarile si completarile ulterioare,fiind salarizat conform legii ;

q       doi membri ,medici de specialitate, in functie de afectiunea care produce handicapul,desemnati de Directia de Sanatate Publica Judeteana. Specialitatile medicale strict necesare functionarii comisiei sunt: interne, neurologie, psihiatrie, oftalmologie, chirurgie-ortopedie.

q       un psiholog

q       un membru, desemnat de organizatiile neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfasoara activitati de protectie speciala a persoanelor cu handicap in judet.                                                      

            Lucrarile de secretariat sunt asigurate de un secretar desemnat de Consiliul Judetean.

            ART.4 Numirea membrilor comisiei se face prin hotarare a Consiliului Judetean.                                                               

            ART.5 Membrii comisiei au dreptul la o indemnizatie de sedinta.Cuantumul lunar  brut al indemnizatiilor de sedinta, pentru fiecare membru al comisiilor, nu poate depasi salariul mediu net pe economie, comunicat de Institutul National de Statitistica, corespunzator lunii ianuarie a fiecarui an si se acorda proportional cu numarul de sedinte la care a participat.

            ART.6 Cheltuielile curente si de capital necesare functionarii comisiei se asigura din bugetul Consiliului Judetean.

            ART.7 Comisia are urmatoarele atributii:

a)       Examineaza persoanele care solicita incadrarea in grad de handicap,analizeaza documentatia medicala si orice alte documente relevante prezentate de solicitant.

b)       Solicita persoanelor examinate sa efectueze investigatii medicale care sa conduca la stabilirea unui diagnostic concludent.

c)       Emit certificatul de incadrare a persoanei intr-un  grad de handicap sau de respingere a cererii persoanei, conform anexei.Respingerea cererii se va face motivat.

d)       Intocmesc si urmaresc, cu ocazia revizuirii, realizarea programului individual de recuperare, readaptare si integrare sociala a persoanei si sesizeaza autoritatilor locale competente cazurile in care asistentii persoanei nu duc la indeplinire aceste programe.

e)       Asigura indrumarea si consilierea in plan social, professional si medical a persoanelor cu handicap.

f)         Indeplinesc orice alte atributii prevazute de lege.

            ART.8 Certificatul de incadrare a unei personae in grad de handicap atesta gradul de handicap, faptul ca persoana necesita sau nu de drepturile conferite prin lege.

            Aceste drepturi vor fi inscrise in certificatul de incadrare in grad de handicap.

            Gradul de handicap ce se atesta prin certificate poate fi:

q       usor

q       mediu

q       accentuat

q       grav

            In situatia in care diagnosticul si evaluarea clinica nu sustin incadrarea persoanei intr-unul din gradele de handicap (usor,mediu,accentuat sau grav)se va motive solutia de respingere a cererii.

            Art.9 Pentru persoanele cu handicap grav se va face mentiunea in certificatul de incadrare ce pot beneficia de un asistent personal.In acest scop este obligatoriu efectuarea unei anchete sociale de catre autoritatea tutelara din care sa rezulte motivele care determina angajarea unui asistent personal.

            ART.10 In vederea rezolvarii contestatiilor la certificatele de incadrare in grad de handicap functioneaza Comisia Superioara de Expertiza Medicala a Persoanelor cu Handicap pentru Adulti.Aceasta functioneaza in structura Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap si are sediul in strada Cezar Boliac, nr.42, sector 3 Bucuresti.                                                

 

CAPITOLUL II – Functionarea Comisiei de Expertiza Medicala pentru Persoanele cu Handicap pentru Adulti

            ART.11 Se pot prezenta la comisie si au dreptul sa fie examinate in vederea incadrarii in grad de handicap persoanele care prezinta deficiente fizice, senzoriale, psihice, mentale, ce le impiedica sau le limiteaza accesul cu sanse egale la viata sociala, potrivit varstei, sexului factorilor materiali, sociali si culturali proprii, necesitand masuri de protectie speciala in sprijinul integrarii lor sociale si profesionale.

            ART.12 Cererea de a fi examinat de comisie in vederea eliberarii certificatului de incadrare in grad de handicap va fi insotita de urmatoarele documente:

q       actul de identitate

q       billet de trimitere de la medical de familie

q       referatul medicului specialist

q       alte acte medicale (billet de iesire din spital, examene  paraclinice)

            Documentatia medicala si examinarile complementare vor fi efectuate in cadrul unitatilor sanitare, in conformitate cu prevederile legale.

            ART.13 Documentele prevazute la articolul precedent vor fi prezentate secretarului comisiei care are obligatia sa primeasca dosarul si sa sprijine persoana solicitanta pentru a produce acele acte care lipsesc si fara de care comisia nu poate realiza expertizare.

            ART.14 Dupa primirea dosarului, presedintele comisiei examineaza clinic solicitantul si in functie de afectiune si de documentatia medicala, poate solicita prin adresa la unitatile sanitare teritoriale ale Ministerului Sanatatii si Familiei sau Institutului de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca examinari clinice, de laborator sau spitalizare ori completarea diagnosticului clinic.

            In cazul solicitarii examinarilor medicale prevazute la alin.1, planificarea se va face in ziua prezentarii documentelor medicale.

            ART.15 Subcomisiile de specialitate, asa cum au fost organizate de presedintele comisiei, au obligatia examinarii solicitantului si de a stabili:

a)       diagnosticul clinic

b)       diagnosticul deficientei si gradul de handicap dupa cum urmeaza:

1.deficienta functionala usoara

2.deficienta medie corespunzatoare unui “handicap mediu”

3.deficienta functionala accentuate corespunzatoare unui “handicap accentuat”

4.deficienta functionala grava, corespunzatoare unui “handicap grav”                                                           

c)  programul individual de recuperare, readaptare si integrare sociala.

            ART.16 Informatiile prevazute la articolul precedent vor fi inaintate comisiei in termen de 24 ore de la data examinarii.

            ART.17 Dupa primirea informatiilor, comisia va examina dosarul si va decide cu votul majoritatii membrilor, gradul de handicap in care va fi incadrata persoana, eliberarea  certificatului de incadrare in grad de handicap, si dupa caz, daca beneficia de un asistent personal.

            ART.18 In baza hotararii comisiei, secretarul acesteia are obligatia intocmirii certificatului de incadrare in grad de handicap a persoanei inscriind totodata drepturile corespunzatoare de care aceasta beneficiaza.

            ART.19 Programul individual de recuperare, readaptare si integrare sociala este intocmit in scris de catre subcomisia de specialitate si va fi inmanat persoanei cu handicap odata cu certificatul.

            La intocmirea programului individual de recuperare, readaptare si integrare sociala, subcomisia se va consulta in mod obligatoriu cu personae cu handicap sau dupa caz cu reprezentantii legali ai acesteia si/sau cu reprezentantul organizatiilor neguvernamentale.

            Acest program cuprinde actiunile medicale, educative, profesionale si sociale necesare pentru recuperarea, instruirea si reintegrarea sociala a persoanei cu handicap.Principalele elemente ale acestui plan sunt inscrise si in certificatul de inacdrare in grad de handicap.

            Din analiza datelor cuprinse, in dosarul medical se va decide asupra cazurilor care necesita internarea pentru tratament medical, recuperarea prin tratament balnear sau chirurugical.

            Pentru fiecare actiune cuprinsa in acest program vor fi nominalizate persoanele fizice sau institutiile implicate in realizare.

            Sustinerea programului individual de recuperare, readaptare si integrare sociala se face prin protocol incheiat prin grija directorului Directiei Generale de Protectie Sociala Consranta, cu unitati apartinand Ministerelor de resort.

            ART.20 In  cazul persoanelor nedeplasabile expertizarea se va face fie la domiciliul acestora fie in baza referatului intocmit de medicul de familie sau de medicul specialist la care sunt luate in evidenta si a unei anchete sociale intocmite de organele in drept din care sa rezulte ca persoana este nedeplasabila.

            ART.21 Cu prilejul inmanarii certificatului, persoanei i se aduce la cunostinta  gradul de handicap in care s-a facut incadrarea.Daca persoana formuleaza obiectii cu privire la acesta, I se vor face recomandari in scris cu privire la investigatiile si examinarile necesare unui diagnostic concludent.           Totodata se va indruma sa revina la aceeasi comisie cu rezultatele investigatiilor si examinarilor suplimentare in functie de care se poate face o noua evaluare care sa conduca la modificarea gradului de handicap.

            ART.22 Certificatele de incadrare in grad de handicap pot fi contestate in termen de 30 de zile de la comunicare. Contestatia se va depune la comisia care a emis certificatul. Secretarul va inainta contestatia impreuna cu dosarul persoanei, in termen de 5 zile de la depunere, Comisiei Superioare care are obligatia solutionarii contestatiei.                                                                 

            Depasirea termenului de 30 zile prevazut la alin.1 atrage decaderea din dreptul de a contesta certificatul                                                        

            ART.23 Deciziile emise de catre Comisia Superioara pot fi atacate potrivit legii contenciosului administrativ nr.29/2000, cu modificarile si completarile ulterioare .

            ART.24 In exercitarea atributiilor de coordonare a Comisiei judetene, Comisia Superioara emite indrumari cu caracter obligatoriu si metodologic.

ART.25 Comisia Superioara are drept de control cu privire la activitatea comisiei, urmarind:

q       respectarea prevederilor legale privitoare la incadrarea in grad de handicap a unei persoane;

q       respectarea normelor metodologice de lucru;

q       corectitudinea stabilirii deficientei functionale si a incadrarii in grad de handicap         

            Comisia Superioara  se poate sesiza din oficiu cu privire la corectitudinea incadrarii unei persoane in grad de handicap, situatie in care va emite o decizie in conditiile prezentului regulament.

            Comisia Superioara va prezenta si concluzii referitoare la persoanele vinovate precum si masurile legale ce pot fi luate fata de acestea.

 

CAPITOLUL III – Dispozitii finale

            ART.26 La incadrarea persoanelor in grad de handicap, Comisia Judeteana de expertiza medicala pentru adulti, precum si Comisia Superioara vor respecta intocmai criteriile medicale de expertiza stabilite prin ordinul nr.726/2002 al Ministerului Sanatatii si Familiei, publicat in M.O al Romaniei partea I, nr.775/24.10.2002.

            ART.27 In cazul eliberarii de certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap, care necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap, fara respectarea criteriilor stabilite prin ordin al Ministerului Sanatatii si Familiei, membrii Comisiei de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti, prevazute in prezentul regulament vor fi obligati in conditiile legii la:

q       restituirea indemnizatiilor de sedinta incasate                                                         

q       excluderea definitive din cadrul comisiilor

q       suportarea, in solidar, a sumelor reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre beneficiari ca urmare a incadrarii acestora cu nerespectarea dispozitiilor legale.

            ART.29 Modificarile aduse acestui Regulament vor putea fi efectuate numai prin hotarare a Consiliului Judetean.