CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA
privind adoptarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Comisiei
Judetene de Expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti Constanta
Consiliul Judetean Constanta,
intrunit in sedinta din 24 noiembrie 2003;
Avand in vedere:
-
Expunerea de motive a Presedintelui Consiliului Judetean
Constanta;
-
Raportul Directiei Administratie Publica Locala;
-
Avizul Comisiei de specialitate pentru sanatate, protectie
sociala, sport si agrement;
-
Avizul Comisiei pentru administratie publica, juridica, apararea ordinii publice,
respectarea drepturilor cetatenilor;
In temeiul prevederilor art.104, alin (1) lit.b) si
art.109 din Legea nr.215/2001 privind administratia publica locala si ale ale
art.13 din OG nr.14/2003 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Persoane cu Handicap, aprobata prin Legea
nr.239/2003;
HOTARASTE:
Art.1 – Se
adopta RegulamentuL de Organizare si Functionare al Comisiei Judetene de
Expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti Constanta, conform
anexei, ce face parte integranta din prezenta hotarare.
Art.2 –
Direcþia Administratie publica locala va difuza prezenta hotarare factorilor
interesati in vederea aducerii la îndeplinire.
Constanta 24 noiembrie 2003
PRESEDINTE,
Stelian Dutu
Contrasemneaza
SECRETAR GENERAL,
Mariana Belu
==============================================================================================
DIRECTIA JUDETEANA PENTRU
PROTECTIE SOCIALA CONSTANTA
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comisiei
Judetene de Expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru Adulti
Constanta
CAPITOLUL I – Dispozitii generale
ART.1 In scopul expertizarii si incadrarii in grad de handicap
a persoanelor adulte care prezinta un handicap, la nivelul Consiliului
Judetean functioneaza Comisia de
Expertiza Medicala a Persoanelor cu Handicap pentru Adulti denumita in
continuare Comisie cu avizul pentru conformitate al Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap.
Comisia se organizeaza ca organ de
specialitate in subordinea Consiliului Judetean Constanta, cu activitate
decizionala in domeniul incadrarii in grad de handicap pentru adulti.
ART.2 Comisia judeteana este coordonata
de Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap din
cadrul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap care are rol
metodologic.
ART.3 Comisia
are urmatoarea componenta:
q un
presedinte, medic specialist in expertiza capacitatii de munca, care este
functionar public,face parte din structura de personal al Directiei Generale
pentru Protectie Sociala si se supune prevederilor Legii nr.188/1999 privind
Statutul functionarilor publici,cu modificarile si completarile
ulterioare,fiind salarizat conform legii ;
q doi membri ,medici de specialitate, in functie de
afectiunea care produce handicapul,desemnati de Directia de Sanatate Publica
Judeteana. Specialitatile medicale strict necesare functionarii comisiei
sunt: interne, neurologie, psihiatrie, oftalmologie, chirurgie-ortopedie.
q un
psiholog
q un membru, desemnat de organizatiile neguvernamentale
autorizate potrivit legii, care desfasoara activitati de protectie speciala a
persoanelor cu handicap in judet.
Lucrarile de secretariat sunt asigurate de un secretar
desemnat de Consiliul Judetean.
ART.4 Numirea membrilor comisiei se face prin hotarare a
Consiliului Judetean.
ART.5
Membrii comisiei au dreptul la o indemnizatie de sedinta.Cuantumul lunar brut al indemnizatiilor de sedinta, pentru
fiecare membru al comisiilor, nu poate depasi salariul mediu net pe economie,
comunicat de Institutul National de Statitistica, corespunzator lunii ianuarie
a fiecarui an si se acorda proportional cu numarul de sedinte la care a
participat.
ART.6
Cheltuielile curente si de capital necesare functionarii comisiei se asigura
din bugetul Consiliului Judetean.
ART.7 Comisia
are urmatoarele atributii:
a)
Examineaza persoanele care
solicita incadrarea in grad de handicap,analizeaza documentatia medicala si
orice alte documente relevante prezentate de solicitant.
b)
Solicita persoanelor examinate
sa efectueze investigatii medicale care sa conduca la stabilirea unui
diagnostic concludent.
c)
Emit certificatul de incadrare a
persoanei intr-un grad de handicap sau
de respingere a cererii persoanei, conform anexei.Respingerea cererii se va
face motivat.
d)
Intocmesc si urmaresc, cu ocazia
revizuirii, realizarea programului individual de recuperare, readaptare si
integrare sociala a persoanei si sesizeaza autoritatilor locale competente
cazurile in care asistentii persoanei nu duc la indeplinire aceste programe.
e)
Asigura indrumarea si
consilierea in plan social, professional si medical a persoanelor cu handicap.
f)
Indeplinesc orice alte atributii
prevazute de lege.
ART.8
Certificatul de incadrare a unei
personae in grad de handicap atesta gradul de handicap, faptul ca persoana
necesita sau nu de drepturile conferite prin lege.
Aceste
drepturi vor fi inscrise in certificatul de incadrare in grad de handicap.
Gradul de handicap ce se atesta prin certificate poate
fi:
q usor
q mediu
q accentuat
q grav
In
situatia in care diagnosticul si evaluarea clinica nu sustin incadrarea
persoanei intr-unul din gradele de handicap (usor,mediu,accentuat sau grav)se
va motive solutia de respingere a cererii.
Art.9 Pentru persoanele cu handicap grav se va face mentiunea
in certificatul de incadrare ce pot beneficia de un asistent personal.In acest
scop este obligatoriu efectuarea unei anchete sociale de catre autoritatea
tutelara din care sa rezulte motivele care determina angajarea unui asistent
personal.
ART.10
In vederea rezolvarii contestatiilor la certificatele de incadrare in grad de
handicap functioneaza Comisia Superioara de Expertiza Medicala a Persoanelor cu
Handicap pentru Adulti.Aceasta functioneaza in structura Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap si are sediul in strada Cezar Boliac, nr.42,
sector 3 Bucuresti.
CAPITOLUL II – Functionarea Comisiei de Expertiza Medicala pentru
Persoanele cu Handicap pentru Adulti
ART.11 Se pot prezenta la comisie si au dreptul sa fie
examinate in vederea incadrarii in grad de handicap persoanele care prezinta
deficiente fizice, senzoriale, psihice, mentale, ce le impiedica sau le limiteaza
accesul cu sanse egale la viata sociala, potrivit varstei, sexului factorilor
materiali, sociali si culturali proprii, necesitand masuri de protectie
speciala in sprijinul integrarii lor sociale si profesionale.
ART.12
Cererea de a fi examinat de comisie in vederea eliberarii certificatului de
incadrare in grad de handicap va fi insotita de urmatoarele documente:
q actul de
identitate
q billet de trimitere de la medical de familie
q referatul
medicului specialist
q alte acte medicale (billet de iesire din spital,
examene paraclinice)
Documentatia medicala si examinarile
complementare vor fi efectuate in cadrul unitatilor sanitare, in conformitate
cu prevederile legale.
ART.13 Documentele prevazute la articolul precedent vor fi
prezentate secretarului comisiei care are obligatia sa primeasca dosarul si sa
sprijine persoana solicitanta pentru a produce acele acte care lipsesc si fara
de care comisia nu poate realiza expertizare.
ART.14
Dupa primirea dosarului, presedintele comisiei examineaza clinic solicitantul
si in functie de afectiune si de documentatia medicala, poate solicita prin
adresa la unitatile sanitare teritoriale ale Ministerului Sanatatii si Familiei
sau Institutului de Expertiza Medicala si Recuperare a Capacitatii de Munca
examinari clinice, de laborator sau spitalizare ori completarea diagnosticului
clinic.
In cazul solicitarii examinarilor
medicale prevazute la alin.1, planificarea se va face in ziua prezentarii
documentelor medicale.
ART.15 Subcomisiile de specialitate, asa cum au fost organizate
de presedintele comisiei, au obligatia examinarii solicitantului si de a
stabili:
a)
diagnosticul clinic
b)
diagnosticul deficientei si
gradul de handicap dupa cum urmeaza:
1.deficienta
functionala usoara
2.deficienta
medie corespunzatoare unui “handicap mediu”
3.deficienta
functionala accentuate corespunzatoare unui “handicap accentuat”
4.deficienta
functionala grava, corespunzatoare unui “handicap grav”
c) programul
individual de recuperare, readaptare si integrare sociala.
ART.16 Informatiile prevazute la articolul precedent vor fi
inaintate comisiei in termen de 24 ore de la data examinarii.
ART.17
Dupa primirea informatiilor, comisia va examina dosarul si va decide cu votul
majoritatii membrilor, gradul de handicap in care va fi incadrata persoana,
eliberarea certificatului de incadrare
in grad de handicap, si dupa caz, daca beneficia de un asistent personal.
ART.18 In baza
hotararii comisiei, secretarul acesteia are obligatia intocmirii certificatului
de incadrare in grad de handicap a persoanei inscriind totodata drepturile
corespunzatoare de care aceasta beneficiaza.
ART.19 Programul individual de recuperare, readaptare si
integrare sociala este intocmit in scris de catre subcomisia de specialitate si
va fi inmanat persoanei cu handicap odata cu certificatul.
La intocmirea programului individual
de recuperare, readaptare si integrare sociala, subcomisia se va consulta in
mod obligatoriu cu personae cu handicap sau dupa caz cu reprezentantii legali
ai acesteia si/sau cu reprezentantul organizatiilor neguvernamentale.
Acest program cuprinde actiunile
medicale, educative, profesionale si sociale necesare pentru recuperarea,
instruirea si reintegrarea sociala a persoanei cu handicap.Principalele
elemente ale acestui plan sunt inscrise si in certificatul de inacdrare in grad
de handicap.
Din analiza datelor cuprinse, in
dosarul medical se va decide asupra cazurilor care necesita internarea pentru
tratament medical, recuperarea prin tratament balnear sau chirurugical.
Pentru
fiecare actiune cuprinsa in acest program vor fi nominalizate persoanele fizice
sau institutiile implicate in realizare.
Sustinerea programului individual de recuperare,
readaptare si integrare sociala se face prin protocol incheiat prin grija
directorului Directiei Generale de Protectie Sociala Consranta, cu unitati
apartinand Ministerelor de resort.
ART.20 In cazul
persoanelor nedeplasabile expertizarea se va face fie la domiciliul acestora
fie in baza referatului intocmit de medicul de familie sau de medicul
specialist la care sunt luate in evidenta si a unei anchete sociale intocmite
de organele in drept din care sa rezulte ca persoana este nedeplasabila.
ART.21 Cu
prilejul inmanarii certificatului, persoanei i se aduce la cunostinta gradul de handicap in care s-a facut
incadrarea.Daca persoana formuleaza obiectii cu privire la acesta, I se vor
face recomandari in scris cu privire la investigatiile si examinarile necesare
unui diagnostic concludent. Totodata se va indruma sa revina la aceeasi comisie cu
rezultatele investigatiilor si examinarilor suplimentare in functie de care se
poate face o noua evaluare care sa conduca la modificarea gradului de handicap.
ART.22
Certificatele de incadrare in grad de handicap pot fi contestate in termen de
30 de zile de la comunicare. Contestatia se va depune la comisia care a emis
certificatul. Secretarul va inainta contestatia impreuna cu dosarul persoanei,
in termen de 5 zile de la depunere, Comisiei Superioare care are obligatia
solutionarii contestatiei.
Depasirea termenului de 30 zile
prevazut la alin.1 atrage decaderea din dreptul de a contesta certificatul
ART.23 Deciziile
emise de catre Comisia Superioara pot fi atacate potrivit legii contenciosului
administrativ nr.29/2000, cu modificarile si completarile ulterioare .
ART.24 In exercitarea atributiilor de
coordonare a Comisiei judetene, Comisia Superioara emite indrumari cu caracter
obligatoriu si metodologic.
ART.25 Comisia Superioara are drept de
control cu privire la activitatea comisiei, urmarind:
q
respectarea prevederilor legale privitoare la incadrarea in
grad de handicap a unei persoane;
q
respectarea normelor metodologice de lucru;
q
corectitudinea stabilirii deficientei functionale si a
incadrarii in grad de handicap
Comisia
Superioara se poate sesiza din oficiu
cu privire la corectitudinea incadrarii unei persoane in grad de handicap,
situatie in care va emite o decizie in conditiile prezentului regulament.
Comisia
Superioara va prezenta si concluzii referitoare la persoanele vinovate precum
si masurile legale ce pot fi luate fata de acestea.
CAPITOLUL
III – Dispozitii finale
ART.26 La incadrarea persoanelor in
grad de handicap, Comisia Judeteana de expertiza medicala pentru adulti, precum
si Comisia Superioara vor respecta intocmai criteriile medicale de expertiza
stabilite prin ordinul nr.726/2002 al Ministerului Sanatatii si Familiei,
publicat in M.O al Romaniei partea I, nr.775/24.10.2002.
ART.27 In cazul
eliberarii de certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu
handicap, care necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap,
fara respectarea criteriilor stabilite prin ordin al Ministerului Sanatatii si
Familiei, membrii Comisiei de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
pentru adulti, prevazute in prezentul regulament vor fi obligati in conditiile
legii la:
q restituirea
indemnizatiilor de sedinta incasate
q excluderea
definitive din cadrul comisiilor
q suportarea,
in solidar, a sumelor reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre
beneficiari ca urmare a incadrarii acestora cu nerespectarea dispozitiilor
legale.
ART.29
Modificarile aduse acestui Regulament vor putea fi efectuate numai prin hotarare
a Consiliului Judetean.