CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA

H O T A R A R E A  nr.170

privind adoptarea Regulamentului de Organizare si Functionare al Directiei Judetene pentru Protectie Sociala Constanta

 

Consiliul Judetean Constanta, intrunit in sedinta din 24 noiembrie 2003;

Avand in vedere:

-          Expunerea de motive a Presedintelui Consiliului Judetean Constanta;

-          Raportul Directiei Administratie Publica Locala;

-          Avizul Comisiei de specialitate pentru sanatate, protectie sociala, sport si agrement;

-          Avizul Comisiei pentru administratie publica,  juridica, apararea ordinii publice, respectarea drepturilor cetatenilor;

In temeiul prevederilor art.104. alin (1) lit.b) si art.109 din Legea nr.215/2001 privind administratia publica locala si ale art.3 alin.2 din HG nr.90/2003 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a serviciului de asistenta sociala;

 

HOTARASTE:

 

Art.1 – Se adopta RegulamentuL de Organizare si Functionare al Directiei Judetene pentru Protectie Sociala Constanta, conform anexei, ce face parte integranta din prezenta hotarare.

Art.2 – Direcώia Administratie publica locala va difuza prezenta hotarare factorilor interesati in vederea aducerii la ξndeplinire.

 

Constanta 24 noiembrie 2003

PRESEDINTE,

Stelian Dutu

Contrasemneaza

SECRETAR GENERAL,

Mariana Belu

 

==============================================================================================

REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE A

DIRECTIEI JUDETENE PENTRU PROTECTIE SOCIALA CONSTANTA

 

CAPITOLUL I – Dispozitii generale

Art.1 – Directia Judeteana pentru Protectie sociala Constanta este organizata in subordinea Consiliului Judetean.

Art.2 –  Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are rolul de a asigura la nivelul judetului Constanta aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta sociala in domeniul protectiei familiei, persoanelor singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap, precum si a oricaror persoane aflate in nevoie.

Art.3 –  In vederea realizarii atributiilor prevazute de lege, Directia Judeteana pentru Protectie Sociala indeplineste, in principal, urmatoarele functii:

a.       De strategie, prin care asigura elaborarea planurilor de asistenta sociala pentru prevenirea si combaterea marginalizarii sociale si a programelor de actiune antisaracie, pe care le supune spre aprobarea Consiliului Judetean;

b.       De organizare, prin care stabileste si aplica masurile de protectie si asistenta sociala;

c.       De administrare a fondurilor pe care le are la dispozitie;

d.       De control, prin care exercita controlul asupra modului in care sunt respectate si promovate de catre institutiile publice si celelalte persoane juridice, drepturile persoanelor dependente din punct de vedere social si al starii de sanatate;

e.       De reprezentare, prin reprezentarea Consiliului Judetean pe plan intern si extern in domeniul protectiei sociale.

 

CAPITOLUL II – Obiectivul principal si atributiile Directiei Judetene Pentru Protectie Sociala

Art.4 – In conformitate cu dispozitiile art.18 din Legea 705/2001 privind sistemul national de asistenta sociala, Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are ca principal obiectiv mentinerea, refacerea si dezvoltarea capacitatilor individuale pentru depasirea unei situatii de nevoie, cronice sau de urgenta, in cazul in care persoana sau familia este incapabila singura sa o solutioneza.

Art.5 – Pentru aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta sociala in domeniul protectiei familiei, persoanelor singure, persoanelor cu handicap, precum si a oricaror persoane aflate in nevoie, Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are urmatoarele atributii:

a.       elaboreaza si supune spre aprobarea Consiliului Judetean planul de asistenta sociala pentru dezvoltarea strategiilor judetene de interventie in sprijinul persoanelor aflate in nevoie;

b.       analizeaza si propune masuri adecvate Consiliului Judetean de prevenire a situatiilor de marginalizare si excludere sociala, de asigurare a mijloacelor umane, materiale si financiare necesare pentru solutionarea urgentelor sociale, de acordare a drepturilor si facilitatilor de legislatia in vigoare pentru persoanele aflate in nevoie;

c.       initiaza si deruleaza in colaborare cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor si institutiilor care au responsabilitati in domeniul asistentei sociale, cu serviciile publice locale de asistenta sociala, precum si cu reprezentantii societatii civile implicate in derularea programelor de asistenta sociala, actiuni de prevenire, atenuare si inlaturare a consecintelor profesionale, economice si sociale generatoare de marginalizare si excludere sociala;

d.       propune Consiliului Judetean infiintarea institutiilor publice de protectie sociala, potrivit prevederilor legale, daca e cazul;

e.       analizeaza si evolueaza modul in care se respecta programele individuale de protectie speciala, recuperare si integrare in munca a persoanelor cu dizabilitati;

f.         tine evidenta si face plata drepturilor si facilitatilor cuvenite potrivit legii persoanelor cu handicap;

g.       urmareste, instruieste si analizeaza impreuna cu autoritatile publice locale activitatilor asistentilor personali pentru persoanele cu handicap grav si avizeaza incadrarea acestora;

h.       actioneaza pentru promovarea alternativelor de tip familial, la protectia institutionalizata prin dezvoltarea si diversificarea serviciilor de recuperare si integrare ambulatorii;

i.         organizeaza in colaborare cu autoritatile publice locale, servicii de consiliere si sprijin pentru familie si persoanele aflate in nevoie;

j.         incheie parteneriate cu organizatiile private romane si straine in initierea si derularea unor programe de asistenta sociala;

k.       propune proiecte de programe de colaborare cu organismele guvernamentale si neguvernamentale, din tara si din strainatate si urmareste realizarea

programelor aprobate, inainteaza spre aprobarea Consiliului Judetean proiectele initiate in conformitate cu legislatia in domeniul protectiei sociale in vederea obtinerii fondurilor financiare necesare derularii lor;

l.         colaboreaza cu organele administratiei publice centrale si locale si cu organizatiile neguvernamentale interesate in actiuni sociale comune de educatie si protectie speciala in vederea atenuarii, limitarii sau eliminarii situatiilor de marginalizare si excludere social;

m.     realizeaza cu autoritatile administratiei publice locale indrumarea si controlul in aplicarea legislatiei in domeniul protectiei sociale si speciale si in gestionarea fondurilor alocate acestei activitati;

n.       organizeaza activitatea de selectie a personalului pentru aparatul propriu, bazat pe principiul competentei si competivitatii, evalueaza periodic activitatea angajatilor si initiaza cursuri de perfectionare in vederea pregatirii profesionale a acestora

o.       analizeaza solicitarile de internare a persoanelor cu handicap iau legatura cu serviciile locale de asistenta sociala in vederea gasirii unor alternative la institutionalizare, aproba internarea cazurilor pentru care institutionalizarea reprezinta singura alternativa de protectie sociala;

p.       pune la dispozitia Inspectiei regionale pentru persoanele cu handicap orice evidente in legatura cu protectia persoanelor cu dizabilitati, solicitate de catre aceasta.

 

CAPITOLUL III – Structura organizatorica

Art.6 – Activitatea Directiei Judetene pentru Protectie Sociala este condusa de catre un director, numit prin hotararea Consiliului Judetean Constanta, la propunerea presedintelui acestuia.

Art.7 – Potrivit organigramei si statului de functii, aprobat de catre Consiliul Judetean Constanta, Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are urmatoarea structura:

1.       Conducere

2.       Compartimentul Resurse Umane si protectia muncii

3.       Serviciul Protectia familiei, a tinerilor proveniti din centrele de plasament, a persoanelor varstnice si celor aflate in dificultate

4.       Biroul Elaborarea si Implementarea strategiilor de asistenta sociala si colaborare cu ONG

5.       Serviciul Protectie speciala a persoanelor cu handicap

6.       Serviciul buget contabilitate,administrativ

7.       Biroul juridic, relatii cu publicul

8.       Compartimentul Audit Intern

Art.8 –  (1) Atributiile compartimentelor Directiei Judetene pentru Protectie Sociala sunt urmatoarele:

1.       Compartimentul Resurse Umane si protectia muncii are urmatoarele atributii:

-          stabileste politica de personal;

-          stabilirea si asigurarea numerica si calitativ structurala a necesarului de personal;

-          calificarea si ridicarea nivelului pregatirii profesionale a personalului;

-          aprecierea, promovarea si motivarea personalului;

-          administrarea salarizarii;

-          asigurarea unor conditii mai bune de munca pentru salariati;

2.       Serviciul Protectia familiei, a tinerilor proveniti din centre de plasament, a persoanelor varstnice si celor aflate in dificultate are urmatoarele atributii:

-          intocmeste proiectul planului judetean de protectie sociala pentru dezvoltarea strategiilor locale de interventie in sprijinul persoanelor aflate in nevoie si il supune spre aprobare Consiliului Judetean;

-          urmareste realizarea masurilor de protectie a familiei si persoanelor singure aflate in dificultate temporara sau permanenta potrivit Programului National de Asistenta Sociala;

-          sprijina autoritatile administratiei publice locale pentru evaluarea situatiilor socio-economice a persoanelor si familiilor aflate in situatii de risc si in stabilirea masurilor de protectie;

-          organizeaza si raspunde de plasarea persoanelor aflate in situatii deosebite intr-o institutie de asistenta sociala aflata in subordinea Consiliului Judetean si faciliteaza accesul acestora in alte institutii specializate;

-          formuleaza propuneri cu privire la protectia sociala a persoanelor varstnice, pe care il include in proiectul planului judetean de protectie sociala ce urmeaza a fi supus spre aprobare Consiliului Judetean;

-          sprijina autoritatile administratiei publice locale in organizarea si functionarea serviciilor comunitare pentru persoane varstnice;

-          asigura masuri de prevenirea marginalizarii sociale a persoanelor varstnice;

-          colaboreaza cu Directia de Munca si Solidaritate Sociala pentru aplicarea masurilor prevazute de lege pentru persoane varstnice aflate in nevoie sociala;

3.       Biroul Elaborarea si Implementarea strategiilor de asistenta sociala si colaborare cu ONG:

-          intocmeste si propune pentru aprobare planul judetean de asistenta sociala pentru dezvoltarea strategiilor locale de interventie in sprijinul persoanelor aflate in nevoie;

-          evalueaza activitatile desfasurate de organizatiile neguvernamentale in cadrul programelor subventionate de la bugetul Consiliului Judetean;

-          propune spre aprobare, infiintarea, finantarea sau, dupa caz, cofinantarea institutiilor publice de asistenta sociala si evalueaza activitatile desfasurate de catre acestea;

-          coopereaza cu celelalte institutii publice din judet care au atributiuni pe linia asistentei sociale;

-          propune incheierea unor conventii de parteneriat cu reprezentanti ai societatii civile implicati in derularea programelor de asistenta sociala;

-          monitorizeaza situatiile familiilor si a copiilor aflati in nevoie, din judet;

-          armonizarea  politicilor destinate cunoasterii si prevenirii situatiilor care determina marginalizarea sociala;

-          sustine dezvoltarea de servicii alternative de tip familial;

-          colaboreaza cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice locale, in vederea prevenirii situatiilor deosebite care apar in activitatea de protectie a familiilor si copiilor aflati in nevoie;

4.   Serviciul Protectie speciala a persoanelor cu handicap are urmatoarele atributii:

-          intocmeste evidente statistice lunare, trimestriale si anuale cu privire la numarul de dosare privind incadrarea unei persoane intr-un grad de handicap;

-          acorda consiliere de specialitate persoanelor varstnice cu handicap;

-          sprijina activitatea unitatilor pentru persoanele cu handicap;

-          asigura realizarea activitatilor de asistenta sociala in conformitate cu responsabilitatile ce ii revin stabilite de legislatia in  vigoare;

-          evalueaza si monitorizeaza activitatea in cadrul institutiilor de asistenta sociala, in conformitate cu standardele de calitate aprobate;

-          evalueaza si monitorizeaza aplicarea masurilor de asistenta sociala de care beneficiaza persoana, precum si respectarea drepturilor acestuia;

-          acordarea si plata drepturilor cuvenite, potrivit legii, persoanelor cu handicap.

5.       Serviciul Buget contabilitate, administrativ:

-          efectueaza operatiunile de contabilitate care stau la baza platii drepturilor banesti si facilitatilor financiare acordate persoanelor cu handicap si a persoanelor aflate in nevoie;

-          colaboreaza cu D.J.F.P. Constanta in ceea ce priveste raportarile financiare in conformitate cu prevederile legii;

-          respecta prevederile legale in ceea ce priveste modul de cheltuire al fondurilor la capitolul cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si investitii;

-          justifica in fata organelor de control modul de cheltuire a fondurilor primite;

-          stabileste incadrarea personalului pe functii, grade, trepte profesionale si gradatii tinand seama de studii, pregatire profesionala si vechime in munca;

-          propune spre aprobare conducatorului institutiei indemnizatiile personalului cu functii de conducere si salariile de merit;

-          fundamenteaza fondul de salarii pe fiecare an si etapa de lucru;

-          supune spre aprobare conducatorului institutiei numarul de ore suplimentare ce pot fi efectuate de unele categorii de persoane in conditiile legii;

-          organizeaza activitatile legate de desfasurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante;

-          ia masuri pentru executarea lucrarilor de intretinere si reparatii curente si capitale a cladirilor si instalatiilor aferente acestora, a celorlalte mijloace fixe si obiecte de inventar din administrare;

-          asigura masuri pentru gospodarirea rationala a energiei electrice, combustibililor, carborantilor, apei si a altor materiale de consum;

-          raspunde de buna desfasurare a activitatii de exploatare, intretinere si reparatie a autoturismelor din dotare, asigurand folosirea rationala a acestora;

(2)      Selectionarea, angajarea personalului de conducere de specialitate, precum si a celui de executie, se face de catre Directorul Directiei Judetene pentru Protectie Ssociala, pe baza de concurs organizat potrivit legii.

(3)      Atributiile personalului propriu al Directiei Judetene pentru Protectie Sociala se stabilesc prin fisele posturilor, ce vor fi aprobate de catre directorul Directiei Judetene, cu exceptia fisei postului de director, ce va fi aprobata de catre presedintele Consiliului Judetean.

6.       Biroul Juridic are urmatoarele atributii:

-          acorda asistenta juridica tuturor compartimentelor din Directie si reprezinta interesele Directiei in fata instantelor judecatoresti la toate nivelele de jurisdictie in raport de drepturi cu persoane fizice sau juridice;

-          asigura consiliere si accesul la informatii privind problematica sociala (probleme familiale, profesionale, de ordin financiar si juridic);

-          raspunde in conformitate cu prevederile legale la scrisorile si sesizarile, care au obiect acordarea sau neacordarea drepturilor prevazute de lege;

-          colaboreaza la elaborarea proiectelor de contracte;

-          avizeaza sub aspectul legalitatii contractele incheiate de Directie.

Biroul Relatii cu Publicul ofera orice informatie cu privire la protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap.

7.       Compartimentul Audit Intern are urmatoarele atributii:

-          elaboreaza norme metodologice specifice entitatii publice in care isi desfasoara activitatea cu avizul organului ierarhic superior;

-          elaboreaza proiectul planului anual de audit public intern;

-          efectueaza activitati de audit public intern pentru a evalua daca sistemele de management financiar si control ale entitatii publice sunt transparente si sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, eficienta si eficacitate;

-          raporteza periodic asupra constatarilor, concluziilor si recomandarilor rezultate din activitatile sale de audit;

-          elaboreaza raportul  anual al activitatii de audit;

-          in cazul identificarii unor iregularitati sau posibile prejudicii, raporteza imediat conducatorului entitatii publice si structurii de control intern abilitate.

Art.9 – Finantarea Directiei Judetene pentru Protectia Sociala se asigura in conformitate cu L.705/2001 privind sistemul national de asistenta sociala, din urmatoarele surse de venituri:

-          bugetul de stat – transferuri de la Autoritatea Nationala Pentru Persoanele cu Handicap pentru plata drepturilor cuvenite persoanelor cu handicap;

-          bugetul local – pentru asigurarea unor cheltuieli de functionare a Directiei Judetene pentru Protectie Sociala;

-          donatii si sponsorizari;

-          contributii din partea unor persoane fizice sau juridice din tara si din strainatate;

-          contributia platita de catre persoanele beneficiare de servicii sociale;

-          fonduri extrabugetare;

Art.10 – Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are un buget propriu aprobat de catre Consiliul Judetean, care cuprinde sursele financiare necesare pentru functionarii Directiei, precum si pentru plata drepturilor persoanelor cu handicap.

 

CAPITOLUL IV – Conducerea Directiei Judetene pentru Protectie Sociala

Art.11 – Directia Judeteana pentru Protectie Sociala este condusa de un director, numit in functie de catre Consiliul Judetean Constanta, pe baza de concurs organizat de Presedintele Consiliului Judetean Constanta.

Art.12 – Directorul Directiei Judetene pentru Protectie Sociala indeplineste urmatoarele atributii:

  1. raspunde in fata Consiliului Judetean si a presedintelui acestuia de intreaga activitate de asistenta sociala de competenta Directiei;
  2. prezinta Consiliului Judetean si presedintelui acestuia rapoarte si informari perioadice, cu privire la activitatea  de asistenta sociala a Directiei;
  3. intocmeste proiectul planului judetean de asistenta sociala, pe care il prezinta spre aprobare Consiliului Judetean si urmareste realizarea obiectivelor si actiunilor stabilite;
  4. intocmeste planul anual si planurile lunare ale Directiei Judetene pentru Protectie Sociala si urmareste realizarea acestora;
  5. contribuie la intocmirea proiectului strategiei judetene de combaterea saraciei si excluziunii sociale si urmareste realizarea actiunilor ce revin activitatii judetene a administratiei publice;
  6. urmareste folosirea resurselor financiare, umane si materiale cu maxim de eficienta;
  7. incadreaza, sanctioneaza si elibereaza din functii personalul de executie al Directiei, cu exceptia presedintelui de expertiza medicala a persoanelor cu handicap, care se numeste in functie de catre Consiliul Judetean ;
  8. stabileste prin fisele posturilor atributiile si competentele personalului Directiei, urmareste realizarea acestora facand evaluarea performantelor profesionale potrivit legii;
  9. colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale, in actiuni comune ce vizeaza aplicarea masurilor de protectie si asistenta sociala, potrivit legii;
  10. colaboreaza cu Comisia de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti, analizeaza cauzele care duc la cresterea numarului beneficiarilor de certificate de persoana cu handicap;
  11. raspunde de intocmirea situatiilor statistice, rapoartelor si informarilor ce i se cer de catre autoritatile competene;
  12. organizeaza relatiile cu publicul si urmareste respectarea normelor legale cu privire la accesul la informatii de interes public;
  13. raspunde de rezolvarea legala si la timp a cererilor, sesizarilor si reclamatiilor cetatenilor, adresate direct sau primite de la autoritati;
  14. colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale cu atributiuni in domeniul protectiei sociale pentru aplicarea masurilor de protectie sociala a persoanelor, potrivit legii;
  15. controleaza modul in care se desfasoara activitatea in serviciile de asistenta sociala de sub autoritatea Consiliului Judetean a autoritatilor administratiei publice locale, sau a altor organisme si autoritati din domeniu si ia masuri de eliminarea deficientelor constatate;
  16. reprezinta Consiliul Judetean Constanta in relatiile cu autoritatile administratiei publice locale si centrale de profil, cu organismele neguvernamentale si alte organisme ale societatii civile;
  17. colaboreaza cu Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, pentru realizarea actiunilor comune ce privesc aceasta categorie de persoane;
  18. Directorul Directiei Judetene pentru Protectie Sociala indeplineste si alte atributii stabilite de Consiliul Judetean sau de presedintele Consiliului Judetean.

Art.13 – (1) Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are un director adjunct, persoana cu functie de conducere;

(2) Directorul adjunct se numeste in functie de catre directorul Directiei, pe baza de concurs organizat potrivit legii care are urmatoarele atributii:

a.       coordoneaza si raspunde de activitatea Serviciului Protectiei familiei, a tinerilor proveniti din centrele de plasament, a persoanelor varstnice si celor aflate in dificultate si de activitatea Serviciului Protectie speciala a persoanelor cu handicap.

b.       Raspunde de intocmirea situatiilor statistice, rapoartelor si informarilor ce i se cer de catre autoritatile competente;

c.       Raspunde in fata directorului Directiei de intreaga activitate de asistenta sociala de competenta sa;

d.       Raspunde de caminele si spitalele din subordonea Directiei;

e.       Reprezinte Directia in relatiile cu presa.

Art.14 – (1) Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are un contabil sef, persoana cu functie de conducere, care raspunde de activitatea financiar- contabila a Directiei.

(2) Contabilul sef se numeste in functie de catre directorul Directiei, pe baza de concurs organizat potrivit legii.

(3) Atributiile contabilului sef sunt stabilite in fisa postului.

 

CAPITOLUL V – Dispozitii finale

Art.15 – Directia Judeteana pentru Protectie Sociala va colabora cu autoritatile administratiei publice locale in toate problemele care vizeaza asistenta sociala in domeniul familiei, persoanelor singure, persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap si a oricaror persoane aflate in nevoie, respectand principiile descentralizarii si a autonomiei locale.

Art.16 – Directorul Directiei Judetene pentru Protectie Sociala este obligat sa asigure cunoasterea si respectarea de catre intregul personal din subordine a prezentului regulament.

Art.17 – Prezentul regulament se completeaza cu normele legale in vigoare pentru fiecare din activitatile de competenta Directiei Judetene pentru Protectie Sociala.