CONSILIUL JUDETEAN CONSTANTA
privind adoptarea Regulamentului de Organizare si Functionare al
Directiei Judetene pentru Protectie Sociala Constanta
Consiliul Judetean Constanta,
intrunit in sedinta din 24 noiembrie 2003;
Avand in vedere:
-
Expunerea de motive a Presedintelui Consiliului Judetean
Constanta;
-
Raportul Directiei Administratie Publica Locala;
-
Avizul Comisiei de specialitate pentru sanatate, protectie
sociala, sport si agrement;
-
Avizul Comisiei pentru administratie publica, juridica, apararea ordinii publice,
respectarea drepturilor cetatenilor;
In temeiul prevederilor art.104. alin (1) lit.b) si
art.109 din Legea nr.215/2001 privind administratia publica locala si ale art.3
alin.2 din HG nr.90/2003 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si
functionare a serviciului de asistenta sociala;
HOTARASTE:
Art.1 Se
adopta RegulamentuL de Organizare si Functionare al Directiei Judetene pentru
Protectie Sociala Constanta, conform anexei, ce face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art.2
Direcώia Administratie publica locala va difuza prezenta hotarare factorilor
interesati in vederea aducerii la ξndeplinire.
Constanta 24 noiembrie 2003
PRESEDINTE,
Stelian Dutu
Contrasemneaza
SECRETAR GENERAL,
Mariana Belu
==============================================================================================
REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCTIONARE A
DIRECTIEI JUDETENE PENTRU PROTECTIE SOCIALA CONSTANTA
Art.1 Directia Judeteana pentru
Protectie sociala
Art.2 Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are rolul de a
asigura la nivelul judetului
Art.3 In vederea realizarii
atributiilor prevazute de lege, Directia Judeteana pentru Protectie Sociala
indeplineste, in principal, urmatoarele functii:
a.
De strategie, prin care asigura elaborarea planurilor de asistenta
sociala pentru prevenirea si combaterea marginalizarii sociale si a programelor
de actiune antisaracie, pe care le supune spre aprobarea Consiliului Judetean;
b.
De organizare, prin care stabileste si aplica masurile de protectie si
asistenta sociala;
c.
De administrare a fondurilor pe care le are la dispozitie;
d.
De control, prin care exercita controlul asupra modului in care
sunt respectate si promovate de catre institutiile publice si celelalte
persoane juridice, drepturile persoanelor dependente din punct de vedere social
si al starii de sanatate;
e.
De reprezentare, prin reprezentarea Consiliului Judetean pe plan intern
si extern in domeniul protectiei sociale.
Art.4 In conformitate cu dispozitiile art.18 din Legea 705/2001
privind sistemul national de asistenta sociala, Directia Judeteana pentru
Protectie Sociala are ca principal obiectiv mentinerea, refacerea si
dezvoltarea capacitatilor individuale pentru depasirea unei situatii de nevoie,
cronice sau de urgenta, in cazul in care persoana sau familia este incapabila
singura sa o solutioneza.
Art.5 Pentru aplicarea politicilor si strategiilor de
asistenta sociala in domeniul protectiei familiei, persoanelor singure, persoanelor
cu handicap, precum si a oricaror persoane aflate in nevoie, Directia Judeteana
pentru Protectie Sociala are urmatoarele atributii:
a.
elaboreaza si supune spre
aprobarea Consiliului Judetean planul de asistenta sociala pentru dezvoltarea
strategiilor judetene de interventie in sprijinul persoanelor aflate in nevoie;
b.
analizeaza si propune masuri
adecvate Consiliului Judetean de prevenire a situatiilor de marginalizare si
excludere sociala, de asigurare a mijloacelor umane, materiale si financiare necesare
pentru solutionarea urgentelor sociale, de acordare a drepturilor si
facilitatilor de legislatia in vigoare pentru persoanele aflate in nevoie;
c.
initiaza si deruleaza in
colaborare cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor si institutiilor
care au responsabilitati in domeniul asistentei sociale, cu serviciile publice
locale de asistenta sociala, precum si cu reprezentantii societatii civile
implicate in derularea programelor de asistenta sociala, actiuni de prevenire,
atenuare si inlaturare a consecintelor profesionale, economice si sociale
generatoare de marginalizare si excludere sociala;
d.
propune Consiliului Judetean
infiintarea institutiilor publice de protectie sociala, potrivit prevederilor
legale, daca e cazul;
e.
analizeaza si evolueaza modul in
care se respecta programele individuale de protectie speciala, recuperare si
integrare in munca a persoanelor cu dizabilitati;
f.
tine evidenta si face plata
drepturilor si facilitatilor cuvenite potrivit legii persoanelor cu handicap;
g.
urmareste, instruieste si
analizeaza impreuna cu autoritatile publice locale activitatilor asistentilor
personali pentru persoanele cu handicap grav si avizeaza incadrarea acestora;
h.
actioneaza pentru promovarea
alternativelor de tip familial, la protectia institutionalizata prin
dezvoltarea si diversificarea serviciilor de recuperare si integrare
ambulatorii;
i.
organizeaza in colaborare cu
autoritatile publice locale, servicii de consiliere si sprijin pentru familie
si persoanele aflate in nevoie;
j.
incheie parteneriate cu
organizatiile private romane si straine in initierea si derularea unor programe
de asistenta sociala;
k.
propune proiecte de programe de
colaborare cu organismele guvernamentale si neguvernamentale, din tara si din
strainatate si urmareste realizarea
programelor
aprobate, inainteaza spre aprobarea Consiliului Judetean proiectele initiate in
conformitate cu legislatia in domeniul protectiei sociale in vederea obtinerii
fondurilor financiare necesare derularii lor;
l.
colaboreaza cu organele
administratiei publice centrale si locale si cu organizatiile neguvernamentale
interesate in actiuni sociale comune de educatie si protectie speciala in
vederea atenuarii, limitarii sau eliminarii situatiilor de marginalizare si
excludere social;
m.
realizeaza cu autoritatile administratiei
publice locale indrumarea si controlul in aplicarea legislatiei in domeniul
protectiei sociale si speciale si in gestionarea fondurilor alocate acestei
activitati;
n.
organizeaza activitatea de
selectie a personalului pentru aparatul propriu, bazat pe principiul
competentei si competivitatii, evalueaza periodic activitatea angajatilor si
initiaza cursuri de perfectionare in vederea pregatirii profesionale a acestora
o.
analizeaza solicitarile de
internare a persoanelor cu handicap iau legatura cu serviciile locale de
asistenta sociala in vederea gasirii unor alternative la institutionalizare,
aproba internarea cazurilor pentru care institutionalizarea reprezinta singura
alternativa de protectie sociala;
p.
pune la dispozitia Inspectiei
regionale pentru persoanele cu handicap orice evidente in legatura cu protectia
persoanelor cu dizabilitati, solicitate de catre aceasta.
CAPITOLUL III Structura organizatorica
Art.6 Activitatea Directiei Judetene pentru Protectie Sociala
este condusa de catre un director, numit prin hotararea Consiliului Judetean
Constanta, la propunerea presedintelui acestuia.
Art.7 Potrivit organigramei si statului de functii, aprobat de
catre Consiliul Judetean Constanta, Directia Judeteana pentru Protectie Sociala
are urmatoarea structura:
1.
Conducere
2.
Compartimentul Resurse Umane si
protectia muncii
3.
Serviciul Protectia familiei, a
tinerilor proveniti din centrele de plasament, a persoanelor varstnice si celor
aflate in dificultate
4.
Biroul Elaborarea si Implementarea
strategiilor de asistenta sociala si colaborare cu ONG
5.
Serviciul Protectie speciala a
persoanelor cu handicap
6.
Serviciul buget
contabilitate,administrativ
7.
Biroul juridic, relatii cu
publicul
8.
Compartimentul Audit Intern
Art.8 (1) Atributiile
compartimentelor Directiei Judetene pentru Protectie Sociala sunt urmatoarele:
1. Compartimentul Resurse Umane si protectia
muncii are urmatoarele atributii:
-
stabileste
politica de personal;
-
stabilirea
si asigurarea numerica si calitativ structurala a necesarului de personal;
-
calificarea
si ridicarea nivelului pregatirii profesionale a personalului;
-
aprecierea,
promovarea si motivarea personalului;
-
administrarea
salarizarii;
-
asigurarea
unor conditii mai bune de munca pentru salariati;
2. Serviciul Protectia familiei, a tinerilor
proveniti din centre de plasament, a persoanelor varstnice si celor aflate in
dificultate are urmatoarele atributii:
-
intocmeste
proiectul planului judetean de protectie sociala pentru dezvoltarea
strategiilor locale de interventie in sprijinul persoanelor aflate in nevoie si
il supune spre aprobare Consiliului Judetean;
-
urmareste
realizarea masurilor de protectie a familiei si persoanelor singure aflate in
dificultate temporara sau permanenta potrivit Programului National de Asistenta
Sociala;
-
sprijina
autoritatile administratiei publice locale pentru evaluarea situatiilor
socio-economice a persoanelor si familiilor aflate in situatii de risc si in
stabilirea masurilor de protectie;
-
organizeaza
si raspunde de plasarea persoanelor aflate in situatii deosebite intr-o
institutie de asistenta sociala aflata in subordinea Consiliului Judetean si
faciliteaza accesul acestora in alte institutii specializate;
-
formuleaza
propuneri cu privire la protectia sociala a persoanelor varstnice, pe care il
include in proiectul planului judetean de protectie sociala ce urmeaza a fi
supus spre aprobare Consiliului Judetean;
-
sprijina
autoritatile administratiei publice locale in organizarea si functionarea
serviciilor comunitare pentru persoane varstnice;
-
asigura
masuri de prevenirea marginalizarii sociale a persoanelor varstnice;
-
colaboreaza
cu Directia de Munca si Solidaritate Sociala pentru aplicarea masurilor
prevazute de lege pentru persoane varstnice aflate in nevoie sociala;
3. Biroul Elaborarea si Implementarea
strategiilor de asistenta sociala si colaborare cu ONG:
-
intocmeste
si propune pentru aprobare planul judetean de asistenta sociala pentru
dezvoltarea strategiilor locale de interventie in sprijinul persoanelor aflate
in nevoie;
-
evalueaza activitatile
desfasurate de organizatiile neguvernamentale in cadrul programelor
subventionate de la bugetul Consiliului Judetean;
-
propune spre
aprobare, infiintarea, finantarea sau, dupa caz, cofinantarea institutiilor
publice de asistenta sociala si evalueaza activitatile desfasurate de catre
acestea;
-
coopereaza
cu celelalte institutii publice din judet care au atributiuni pe linia
asistentei sociale;
-
propune
incheierea unor conventii de parteneriat cu reprezentanti ai societatii civile
implicati in derularea programelor de asistenta sociala;
-
monitorizeaza
situatiile familiilor si a copiilor aflati in nevoie, din judet;
-
armonizarea politicilor destinate cunoasterii si
prevenirii situatiilor care determina marginalizarea sociala;
-
sustine
dezvoltarea de servicii alternative de tip familial;
-
colaboreaza
cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe
de specialitate ale administratiei publice locale, in vederea prevenirii
situatiilor deosebite care apar in activitatea de protectie a familiilor si
copiilor aflati in nevoie;
4. Serviciul
Protectie speciala a persoanelor cu handicap are urmatoarele atributii:
-
intocmeste
evidente statistice lunare, trimestriale si anuale cu privire la numarul de dosare
privind incadrarea unei persoane intr-un grad de handicap;
-
acorda
consiliere de specialitate persoanelor varstnice cu handicap;
-
sprijina
activitatea unitatilor pentru persoanele cu handicap;
-
asigura
realizarea activitatilor de asistenta sociala in conformitate cu
responsabilitatile ce ii revin stabilite de legislatia in vigoare;
-
evalueaza si
monitorizeaza activitatea in cadrul institutiilor de asistenta sociala, in
conformitate cu standardele de calitate aprobate;
-
evalueaza si
monitorizeaza aplicarea masurilor de asistenta sociala de care beneficiaza
persoana, precum si respectarea drepturilor acestuia;
-
acordarea si plata drepturilor cuvenite, potrivit
legii, persoanelor cu handicap.
5. Serviciul
Buget contabilitate, administrativ:
-
efectueaza operatiunile de contabilitate care stau la
baza platii drepturilor banesti si facilitatilor financiare acordate
persoanelor cu handicap si a persoanelor aflate in nevoie;
-
colaboreaza cu D.J.F.P.
-
respecta
prevederile legale in ceea ce priveste modul de cheltuire al fondurilor la
capitolul cheltuieli de personal, cheltuieli materiale si investitii;
-
justifica in
fata organelor de control modul de cheltuire a fondurilor primite;
-
stabileste
incadrarea personalului pe functii, grade, trepte profesionale si gradatii
tinand seama de studii, pregatire profesionala si vechime in munca;
-
propune spre
aprobare conducatorului institutiei indemnizatiile personalului cu functii de
conducere si salariile de merit;
-
fundamenteaza
fondul de salarii pe fiecare an si etapa de lucru;
-
supune spre
aprobare conducatorului institutiei numarul de ore suplimentare ce pot fi
efectuate de unele categorii de persoane in conditiile legii;
-
organizeaza
activitatile legate de desfasurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor
vacante;
-
ia masuri
pentru executarea lucrarilor de intretinere si reparatii curente si capitale a
cladirilor si instalatiilor aferente acestora, a celorlalte mijloace fixe si
obiecte de inventar din administrare;
-
asigura
masuri pentru gospodarirea rationala a energiei electrice, combustibililor,
carborantilor, apei si a altor materiale de consum;
-
raspunde de
buna desfasurare a activitatii de exploatare, intretinere si reparatie a autoturismelor
din dotare, asigurand folosirea rationala a acestora;
(2)
Selectionarea, angajarea
personalului de conducere de specialitate, precum si a celui de executie, se
face de catre Directorul Directiei Judetene pentru Protectie Ssociala, pe baza
de concurs organizat potrivit legii.
(3) Atributiile personalului propriu al Directiei Judetene
pentru Protectie Sociala se stabilesc prin fisele posturilor, ce vor fi
aprobate de catre directorul Directiei Judetene, cu exceptia fisei postului de
director, ce va fi aprobata de catre presedintele Consiliului Judetean.
6. Biroul
Juridic are urmatoarele atributii:
-
acorda asistenta juridica tuturor compartimentelor din
Directie si reprezinta interesele Directiei in fata instantelor judecatoresti
la toate nivelele de jurisdictie in raport de drepturi cu persoane fizice sau
juridice;
-
asigura consiliere si accesul la informatii privind
problematica sociala (probleme familiale, profesionale, de ordin financiar si
juridic);
-
raspunde in conformitate cu prevederile legale la scrisorile
si sesizarile, care au obiect acordarea sau neacordarea drepturilor prevazute
de lege;
-
colaboreaza la elaborarea proiectelor de contracte;
-
avizeaza sub aspectul legalitatii contractele incheiate de
Directie.
Biroul
Relatii cu Publicul ofera orice informatie cu privire la protectia speciala si
incadrarea in munca a persoanelor cu handicap.
7. Compartimentul
Audit Intern are urmatoarele atributii:
-
elaboreaza norme metodologice specifice entitatii publice in
care isi desfasoara activitatea cu avizul organului ierarhic superior;
-
elaboreaza proiectul planului anual de audit public intern;
-
efectueaza activitati de audit public intern pentru a evalua
daca sistemele de management financiar si control ale entitatii publice sunt
transparente si sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, eficienta
si eficacitate;
-
raporteza periodic asupra constatarilor, concluziilor si
recomandarilor rezultate din activitatile sale de audit;
-
elaboreaza raportul
anual al activitatii de audit;
-
in cazul identificarii unor iregularitati sau posibile
prejudicii, raporteza imediat conducatorului entitatii publice si structurii de
control intern abilitate.
Art.9
Finantarea Directiei Judetene pentru Protectia Sociala se asigura in
conformitate cu L.705/2001 privind sistemul national de asistenta sociala, din
urmatoarele surse de venituri:
-
bugetul de stat transferuri de
la Autoritatea Nationala Pentru Persoanele cu Handicap pentru plata drepturilor
cuvenite persoanelor cu handicap;
-
bugetul local pentru
asigurarea unor cheltuieli de functionare a Directiei Judetene pentru Protectie
Sociala;
-
donatii si sponsorizari;
-
contributii din partea unor
persoane fizice sau juridice din tara si din strainatate;
-
contributia platita de catre persoanele
beneficiare de servicii sociale;
-
fonduri extrabugetare;
Art.10 Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are un buget
propriu aprobat de catre Consiliul Judetean, care cuprinde sursele financiare
necesare pentru functionarii Directiei, precum si pentru plata drepturilor
persoanelor cu handicap.
CAPITOLUL IV Conducerea Directiei Judetene pentru Protectie Sociala
Art.11 Directia Judeteana pentru Protectie Sociala este condusa
de un director, numit in functie de catre Consiliul Judetean Constanta, pe baza
de concurs organizat de Presedintele Consiliului Judetean Constanta.
Art.12 Directorul Directiei Judetene pentru Protectie Sociala
indeplineste urmatoarele atributii:
Art.13 (1) Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are un
director adjunct, persoana cu functie de conducere;
(2) Directorul adjunct se numeste in functie
de catre directorul Directiei, pe baza de concurs organizat potrivit legii care
are urmatoarele atributii:
a.
coordoneaza si raspunde de
activitatea Serviciului Protectiei familiei, a tinerilor proveniti din centrele
de plasament, a persoanelor varstnice si celor aflate in dificultate si de
activitatea Serviciului Protectie speciala a persoanelor cu handicap.
b.
Raspunde de intocmirea
situatiilor statistice, rapoartelor si informarilor ce i se cer de catre
autoritatile competente;
c.
Raspunde in fata directorului
Directiei de intreaga activitate de asistenta sociala de competenta sa;
d.
Raspunde de caminele si
spitalele din subordonea Directiei;
e.
Reprezinte Directia in relatiile
cu presa.
Art.14 (1) Directia Judeteana pentru Protectie Sociala are un
contabil sef, persoana cu functie de conducere, care raspunde de activitatea
financiar- contabila a Directiei.
(2) Contabilul sef se numeste in functie de catre directorul Directiei, pe
baza de concurs organizat potrivit legii.
(3) Atributiile contabilului sef sunt stabilite in fisa postului.
CAPITOLUL V Dispozitii finale
Art.15 Directia Judeteana pentru Protectie Sociala va colabora
cu autoritatile administratiei publice locale in toate problemele care vizeaza
asistenta sociala in domeniul familiei, persoanelor singure, persoanelor
varstnice, persoanelor cu handicap si a oricaror persoane aflate in nevoie,
respectand principiile descentralizarii si a autonomiei locale.
Art.16 Directorul Directiei Judetene pentru Protectie Sociala
este obligat sa asigure cunoasterea si respectarea de catre intregul personal
din subordine a prezentului regulament.
Art.17 Prezentul regulament se completeaza cu normele legale in
vigoare pentru fiecare din activitatile de competenta Directiei Judetene pentru
Protectie Sociala.