LEGE nr.410 din 18 octombrie 2004
pentru modificarea si completarea Legii nr.132/1997 privind rechizitiile de bunuri
si prestarile de servicii in interes public
EMITENT:
PARLAMENTUL;
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 986 din
27 octombrie 2004;
Parlamentul Romaniei
adopta prezenta lege.
Legea nr. 132/1997 privind rechizitiile de
bunuri si prestarile de servicii in interes public, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 18 iulie 1997, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 1. -
rechizitia de bunuri si prestarile de servicii reprezinta masura cu caracter
exceptional prin care autoritatile publice imputernicite prin lege obliga
agentii economici, institutiile publice, precum si alte persoane juridice si
fizice la cedarea temporara a unor bunuri mobile sau imobile, in conditiile
prezentei legi."
2. Alineatul (1) al
articolului 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. - (1)
Bunurile rechizitionate sunt puse la dispozitie fortelor destinate apararii
nationale sau a autoritatilor publice, la declararea mobilizarii partiale sau
totale a fortelor armate ori a starii de razboi, la instituirea stari de asediu
sau de urgenta, atat pentru prevenirea, localizarea, inlaturarea urmarilor unor
dezastre, cat si pe timpul acestor situatii."
3. Articolul 4 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 4. -
Rechizitionarea de bunuri si chemarea persoanelor fizice pentru prestari de
servicii in interes public se dispun astfel:
a) la declararea
mobilizarii partiale sau totale, precum si a starii de razboi, prin decretul de
declarare emis de Presedintele Romaniei;
b) la instituirea starii
de asediu sau de urgenta, prin decretul de instituire emis de Presedintele
Romaniei;
c) in cazul prevenirii,
localizarii si inlaturarii urmarilor unor dezastre, prin hotarare a Guvernului
sau prin ordine ale prefectilor."
4. La articolul 5, dupa
alineatul (1) se introduce alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Pentru
bunurile prevazute la alin. (1) lit. a)-f), h), i) si n) planificarea
rechizitiei se realizeaza din timp de pace prin planul de rechizitii judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti."
5. La articolul 6,
alineatele (1)-(3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 6. - (1)
Rechizitionarea bunurilor si chemarea persoanelor fizice pentru prestari de
servicii in interes public, in situatiile prevazute de prezenta lege, se fac de
catre centrele militare, in caz de mobilizare sau de razboi, precum si de catre
prefect, pentru prevenirea, localizarea si inlaturarea urmarilor unor dezastre.
(2) Rechizitionarea
navelor, a mijloacelor plutitoare si portuare se face de catre Statul Major al
Fortelor Navale.
(3) Rechizitionarea
aeronavelor, instalatiilor si tehnicii de aerodrom se face de catre Statul
Major al Fortelor Aeriene."
6. Articolul 10 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 10. - (1)
Agentii economici, institutiile publice si celelalte persoane juridice tin
evidenta bunurilor rechizitionabile pe care le au in proprietate sau in
folosinta legala, conform normelor prevazute de lege privind evidenta bunurilor
din patrimoniul lor.
(2) Evidenta bunurilor
supuse rechizitiei, aflate in proprietatea persoanelor fizice, se tine de catre
autoritatile administratiei publice locale.
(3) Autoritatile
administratiei publice locale, persoanele juridice si fizice, proprietare sau
detinatoare legale de bunuri repartizate prin planul de rechizitii, sunt
obligate sa comunice date privind existentul, starea si caracteristicile
acestora, la cererea beneficiarilor, respectiv a prefectului, centrului
militar, Statului Major al Fortelor Aeriene si a Statului Major al Fortelor
Navale, dupa caz.
(4) Schimbarile survenite
in evidenta si in starea bunurilor cuprinse in planul de rechizitii aprobat se
comunica de catre proprietarii sau detinatorii legali, semestrial,
autoritatilor prevazute la alin. (3)."
7. Articolul 11 se
abroga.
8. Articolul 12 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 12. - (1)
Guvernul poate dispune periodic recensamantul anumitor categorii de bunuri
supuse rechizitiei, stabilind totodata perioada, informatiile si autoritatile
publice carora li se comunica rezultatul.
(2) Proprietarii si
detinatorii legali ai bunurilor supuse rechizitiei sunt obligati sa le declare
si, la cerere, sa le prezinte comisiilor de recensamant.
(3) Autoritatile
administratiei publice sunt obligate sa participe la operatiunile de
recensamant."
9. La articolul 14,
alineatul (3) va avea urmatorul cuprins:
"(3) Ordinul de
predare se inmaneaza proprietarului sau detinatorului legal de catre delegatul
centrului militar, al autoritatilor administratiei publice locale, al politiei
sau al unitatii beneficiare, dupa caz."
10. Articolul 18 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 18. - (1) In
timpul mobilizarii sau pe timp de razboi, persoanele chemate pentru prestari de
servicii in interes public sunt rezervisti aflati in disponibilul centrului
militar, necuprinsi in lucrarile de mobilizare la locul de munca, precum si persoane
fara obligatii militare.
(2) In situatiile
prevazute la alin. (1), persoanele chemate pentru prestari de servicii in
interes public sunt supuse regulamentelor, disciplinei si jurisdictiei
militare."
11. Titlul capitolului IV
va avea urmatorul cuprins:
"Comisii de
rechizitii. Despagubiri. Restituiri. Contestatii"
12. La articolul 19,
alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19. - (1)
Proprietarii bunurilor rechizitionate au dreptul la despagubiri, stabilite in
conformitate cu prevederile prezentei legi."
13. La articolul 19,
alineatele (3), (4), (5) si (6) se abroga.
14. Articolul 20 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 20. - Pentru
stabilirea cantitatilor de bunuri rechizitionabile, a despagubirilor, precum si
pentru solutionarea litigiilor care deriva din executarea rechizitiilor se
infiinteaza si functioneaza:
a) comisii mixte de
rechizitii;
b) Comisia Centrala de
Rechizitii."
15. Articolul 21 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 21. - (1)
Comisia mixta de rechizitii de la nivelul judetului sau al municipiului
Bucuresti, dupa caz, este compusa din:
a) prefectul judetului
ori al municipiului Bucuresti - presedinte;
b) comandantul centrului
militar judetean, respectiv comandantii centrelor militare ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, dupa caz;
c) reprezentantul
Statului Major al Fortelor Aeriene sau, dupa caz, al Statului Major al Fortelor
Navale;
d) reprezentantul
comandamentului de jandarmi judetean sau al municipiului Bucuresti;
e) reprezentantul
inspectoratului judetean de politie ori al Directiei generale de politie a
municipiului Bucuresti;
f) seful compartimentului
juridic al prefecturii;
g) reprezentantul
directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti -
specialist in preturi si evaluari de bunuri;
h) seful oficiului de
mobilizare a economiei nationale si pregatirii teritoriului pentru aparare;
i) directorul oficiului
registrului comertului judetean, respectiv al municipiului Bucuresti;
j) reprezentantul
consiliului judetean;
k) presedintele camerei
de comert si industrie a judetului sau a municipiului Bucuresti;
l) reprezentantul
structurii teritoriale pentru situatii de urgenta.
(2) La lucrarile comisiei
mixte de rechizitii pot fi invitati reprezentantii institutiilor publice care
concura la pregatirea si realizarea rechizitiilor de bunuri si prestarilor de
servicii in interes public."
16. La articolul 22,
alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 22. - (1)
Comisiile prevazute la art. 20 lit. a) se convoaca de presedintele acestora
semestrial sau ori de cate ori este necesar.
..........................................................................................
(3) Anual, comisiile
mixte de rechizitii propun limitele preturilor pentru principalele bunuri consumptibile
rechizitionabile, pe care le inainteaza Comisiei Centrale de Rechizitii."
17. Articolul 23 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 23. - Comisia
Centrala de Rechizitii, organ de pregatire si executare a rechizitiilor, din
subordinea Guvernului, este compusa din:
a) seful Oficiului
Central de Stat pentru Probleme Speciale - presedinte;
b) 4 reprezentanti ai
Ministerului Apararii Nationale;
c) 2 reprezentanti ai
Ministerului Administratiei si Internelor;
d) un reprezentant al
Ministerului Justitiei;
e) 2 reprezentanti ai
Ministerului Finantelor Publice;
f) un reprezentant al
Institutului National de Statistica;
g) directorul general al
Oficiului National al Registrului Comertului;
h) un reprezentant al
Bancii Nationale a Romaniei;
i) cate un reprezentant
din partea ministerelor stabilite prin hotarare a Guvernului."
18. La articolul 24,
alineatele (2) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Comisia
Centrala de Rechizitii, pe baza propunerilor limitelor de preturi ale
comisiilor mixte de rechizitii, efectuate potrivit art. 22 alin. (3),
stabileste preturile principalelor bunuri consumptibile necesare estimarii
fondurilor folosite la plata despagubirilor acestora.
(3) Preturile stabilite
de Comisia Centrala de Rechizitii se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I."
19. Articolul 25 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 25. - (1)
Despagubirile pentru bunurile neconsumptibile rechizitionate se acorda astfel:
a) prin chirie, a carei
modalitate de calcul se stabileste prin hotarare a Guvernului;
b) prin acordarea
diferentei de valoare corespunzatoare, pentru bunurile care se restituie cu
degradari majore;
c) prin acordarea unui
bun similar sau prin plata contravalorii bunului, stabilita in functie de
starea tehnica si de gradul de uzura la momentul rechizitionarii, in cazul in
care, din motive obiective, acesta nu mai poate fi restituit.
(2) Despagubirile pentru
bunurile consumptibile se acorda prin achitarea la pretul pietei in momentul
preluarii, conform masurilor dispuse in imprejurari exceptionale de catre
Guvern, potrivit legii.
(3) Evaluarea
prejudiciilor bunurilor prevazute la alin. (1) lit. b) si c) se face de catre o
comisie de experti din care fac parte in mod obligatoriu reprezentanti ai
beneficiarului, ai prefectului si proprietarul sau detinatorul legal, dupa caz,
al bunului rechizitionat.
(4) Cuantumul
despagubirilor la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale se avizeaza in
mod obligatoriu de comisia mixta de rechizitii.
(5) Metodologia, cadrul
de organizare si criteriile de evaluare a despagubirilor, pe categorii de
bunuri, se stabilesc prin hotarare a Guvernului."
20. La articolul 26, dupa
alineatul (3) se introduc alineatele (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(4) Plata
prestarilor de servicii in interes public in timpul mobilizarii sau pe timp de
razboi se efectueaza la nivelul stabilit prin sistemul de salarizare pentru
salariatii civili din institutiile publice cu atributii in domeniul apararii,
sigurantei nationale si ordinii publice, in conditiile legii.
(5) Plata prestarilor de
servicii in interes public, efectuate in scopul prevenirii, localizarii si
inlaturarii unor dezastre, se efectueaza la nivelul stabilit prin sistemul de
salarizare a personalului contractual din sectorul bugetar, in conditiile
legii."
21. Articolul 27 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 27. - Plata
despagubirilor pentru bunurile rechizitionate si pentru prestarile de servicii
in interes public se face de beneficiari, astfel:
a) de catre ministere si
celelalte autoritati publice in folosul carora s-au efectuat rechizitiile sau
prestarile de servicii in interes public, din fondurile cu aceasta destinatie
puse la dispozitie de la bugetul de stat ori din alte fonduri constituite
potrivit legii, in cazul starii de razboi, de mobilizare, de asediu sau de
urgenta;
b) de catre autoritatile
administratiei publice, din bugetele locale sau de la bugetul de stat, pentru
prevenirea, localizarea si inlaturarea urmarilor unor dezastre."
22. La articolul 30,
alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30. - (1)
Contestatiile privind preturile practicate, valoarea de despagubire a bunurilor
rechizitionate inscrise in documentele oficiale si modul de achitare a acestora
se adreseaza comisiei mixte de rechizitii, in cel mult 90 de zile de la data
incheierii procesului-verbal de restituire."
23. Articolul 33 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 33. - Refuzul
de a pune la dispozitie bunurile legal rechizitionate, sustragerea de la
indeplinirea acestor obligatii ori nedeclararea la recensamant a bunurilor
supuse rechizitionarii se pedepseste potrivit legii penale."
24. Articolul 34 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 34. - (1)
Urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) necomunicarea de catre
persoanele fizice si juridice, la cererea si la termenul solicitat de
autoritatile administratiei publice implicate, a datelor de evidenta privind
bunurile rechizitionabile, precum si a schimbarilor survenite in evidenta
acestora;
b) absenta nejustificata
sau refuzul persoanelor fizice legal chemate de a presta servicii in interes
public pentru prevenirea, localizarea si inlaturarea urmarilor unor dezastre.
(2) Contraventiile
prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
50.000.000 lei, pentru persoanele fizice, respectiv de la 75.000.000 lei la
250.000.000 lei, pentru persoanele juridice.
(3) Constatarea
contraventiilor prevazute la alin. (1) si aplicarea sanctiunilor se fac de
catre persoanele imputernicite de presedintele Comisiei Centrale de Rechizitii.
(4) Contravenientul poate
achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii
procesuluiverbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din
minimul amenzii prevazute la alin. (2), agentul constatator facand mentiune
despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
(5) Dispozitiile privind
contraventiile prevazute in prezentul articol se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare."
25. Articolul 35 va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 35. - Faptele
prevazute la art. 34 alin. (1), savarsite in timpul starii de asediu, de
urgenta, de mobilizare sau de razboi, constituie infractiuni si se pedepsesc cu
inchisoare de la 6 luni la 2 ani."
26. Articolele 36 si 37
se abroga.
Legea nr. 132/1997 privind rechizitiile de
bunuri si prestarile de servicii in interes public, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 18 iulie 1997, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Aceasta lege a fost
adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale
art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI
DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE
SENATULUI,
DORU IOAN TARACILA
Bucuresti, 18 octombrie
2004.
Nr. 410.