HOTARARE nr.370 din 18 martie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare
EMITENT:
GUVERNUL;
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 287 din 1
aprilie 2004;
In temeiul art. 108 din
Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 52 alin. (2) din Legea nr. 477/2003 privind pregatirea
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare,
Guvernul Romaniei adopta
prezenta hotarare.
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii
nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se
abroga Hotararea Guvernului nr. 1.290/1996 privind organizarea, coordonarea si
controlul activitatilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare, nepublicata.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Seful Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale,
Petru Pana
Ministrul apararii nationale, Ioan Mircea Pascu
Ministru de stat, ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru de stat, ministrul economiei si comertului, Dan
Ioan Popescu
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron Tudor Mitrea
p. Ministrul finantelor publice, Gheorghe
Gherghina,secretar de stat
Bucuresti, 18 martie 2004.
Nr. 370.
ANEXA
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Legii nr. 477/2003 privind pregatirea
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Normele metodologice de aplicare a Legii
nr. 477/2003 privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare asigura cadrul organizatoric si metodologia unitara pentru organizarea,
coordonarea si controlul activitatilor ce se desfasoara in timp de pace la
nivelul economiei nationale in acest domeniu.
(2) Prezentele norme metodologice se adreseaza autoritatilor administratiei
publice, institutiilor si agentilor economici care desfasoara activitati de
pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
ART. 2
(1) Aplicarea masurilor
referitoare la pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare
se asigura de catre Guvern prin Oficiul Central de Stat pentru Probleme
Speciale, denumit in continuare Oficiu.
(2) Oficiul elaboreaza,
pe baza cererilor fortelor sistemului national de aparare si a estimarilor
facute de institutiile publice cu privire la necesarul pentru functionarea
economiei si consumul populatiei, precum si la resursele existente, proiecte
pentru: planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare, denumit in
continuare plan de mobilizare; planul de pregatire a economiei nationale pentru
aparare, denumit in continuare plan de pregatire; programul cu obiectivele de
pregatire operativa a teritoriului pentru aparare, denumit in continuare
program de pregatire a teritoriului.
(3) Ministerul Finantelor
Publice elaboreaza, dupa aprobarea planului de mobilizare, proiectul bugetului
de stat pentru razboi, pe baza propunerilor ministerelor si ale celorlalte
institutii cu atributii in caz de mobilizare sau de razboi, avizate de Oficiu.
(1) Pentru coordonarea
actiunilor si a masurilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare, Oficiul elaboreaza metodologii referitoare la:
a) elaborarea planului de
mobilizare;
b) elaborarea planului de
pregatire;
c) alte activitati din
domeniu, considerate necesare.
(2) Ministerele,
celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, agentii
economici si alte institutii desfasoara activitati de pregatire pentru aparare
si intocmesc documente de mobilizare, specifice domeniului lor de activitate,
in conformitate cu metodologiile transmise de Oficiu.
(1) Autoritatile
administratiei publice, agentii economici si alte institutii care desfasoara
activitati de pregatire pentru aparare au obligatia sa transmita la cererea
Oficiului sau a Ministerului Finantelor Publice, pentru activitatile specifice,
propuneri privind:
a) planul de mobilizare
si bugetul de stat pentru razboi;
b) planul de pregatire;
c) programul de pregatire
a teritoriului pentru aparare;
d) fundamentarea
finantarii activitatilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare;
e) alte actiuni
considerate necesare pentru pregatirea economiei nationale si a teritoriului
pentru aparare.
(2) La nivel judetean
propunerile mentionate la alin. (1) se transmit compartimentelor din structura
Oficiului, care functioneaza in teritoriu.
Planul de mobilizare a
economiei nationale pentru aparare
(1) Planul de mobilizare
cuprinde responsabilitati si sarcini obligatorii pentru autoritatile
administratiei publice, alte institutii si agenti economici, in scopul
satisfacerii cererilor fortelor sistemului national de aparare, functionarii
institutiilor publice si agentilor economici, precum si al asigurarii
consumului rationalizat al populatiei in caz de mobilizare sau de razboi.
(2) In planul de
mobilizare sunt incluse ca sarcini obligatorii produsele si serviciile
stabilite prin nomenclatorul elaborat de Oficiu, pe baza propunerilor
ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice si institutiilor
publice.
(1) Nomenclatorul cu
produsele si serviciile pentru aparare cuprinde: armament, munitii, blindate,
alte categorii de tehnica de lupta, carburanti - lubrifianti specifici
acestora, servicii de transport, produse si servicii de comunicatii si
asigurare a sanatatii, produse pentru consumul rationalizat al populatiei,
produse de importanta vitala pentru economie si populatie, precum si pentru
asigurarea cererilor unitatilor militare in perioada executarii mobilizarii.
(2) Nomenclatorul cu
produsele si serviciile pentru aparare se comunica institutiilor interesate.
Oficiul elaboreaza
proiectul planului de mobilizare avand in vedere:
a) cererile fortelor
sistemului national de aparare;
b) nomenclatorul cu
produsele si serviciile pentru aparare;
c) estimarea resurselor
strategice necesare pentru functionarea institutiilor publice si agentilor
economici care desfasoara activitati de pregatire pentru aparare;
d) necesarul pentru
consumul rationalizat al populatiei;
e) propunerile
ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice si agentilor
economici privind asigurarea resurselor pentru cererile fortelor sistemului
national de aparare, consumul rationalizat al populatiei si pentru functionarea
institutiilor publice si agentilor economici;
f) programul economic al
Guvernului si strategiile sectoriale de dezvoltare;
g) date statistice si
prognoze furnizate de institutiile specializate.
(1) Institutiile cu
atributii in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale
transmit Oficiului, potrivit legii, cererile de produse si servicii necesare in
caz de mobilizare sau de razboi. Cererile se intocmesc potrivit metodologiei
elaborate de Oficiu.
(2) Autoritatile
administratiei publice transmit estimari ale resurselor necesare pentru
functionarea economiei si pentru consumul rationalizat al populatiei, in caz de
mobilizare sau de razboi.
(3) In cererile si
estimarile prevazute la alin. (1) si (2) se includ produsele si serviciile care
fac parte din nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare.
Produsele cuprinse in
planul de mobilizare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: sunt
omologate in productia de serie in tara; nu se gasesc in mod curent in comert;
sunt in fabricatie curenta sau au productia sistata de cel mult 5 ani, cu
exceptia munitiilor; cantitatea solicitata depaseste seria minima realizabila.
Ministerele, celelalte
autoritati ale administratiei publice si agentii economici transmit propuneri
de asigurare a cererilor fortelor sistemului national de aparare si a
necesarului pentru consumul economiei si populatiei in caz de razboi, conform
metodologiei elaborate de Oficiu.
(1) Planul de mobilizare
se supune aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii de catre Guvern, prin
Oficiu.
(2) Dupa aprobarea
planului de mobilizare, Oficiul difuzeaza extrase din acesta autoritatilor
administratiei publice centrale si locale, pentru activitatile specifice.
Acestea defalcheaza indicatorii si sarcinile si le transmit agentilor economici
si celorlalte institutii executante.
In cazul agentilor
economici sau al institutiilor care, in urma restructurarii, reorganizarii sau
transformarii nu mai pot sa isi indeplineasca obligatiile stabilite prin planul
de mobilizare, ministerele de resort redistribuie sarcinile altor agenti
economici, in masura identificarii acestora, informand in scris Oficiul.
Institutiile publice cu
atributii in domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale
intocmesc, din timp de pace, comenzile de stat si alte documente de pregatire
de mobilizare pentru a fi transmise agentilor economici producatori in momentul
aplicarii planului de mobilizare.
Actualizarea planului de
mobilizare se face, conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 477/2003, ca urmare a modificarii
cererilor fortelor sistemului national de aparare transmise Oficiului, precum
si ca urmare a unor schimbari importante aparute in posibilitatile de asigurare
a resurselor materiale si energetice sau din alte cauze obiective.
La declararea starii de
mobilizare sau de razboi, Oficiul efectueaza modificarile cerute de fortele
sistemului national de aparare in functie de situatia concreta pentru punerea
in aplicare a planului de mobilizare si coordoneaza aplicarea sarcinilor si
masurilor stabilite, de trecere a economiei de la starea de pace la starea de
razboi.
Planul de pregatire a
economiei nationale pentru aparare
Planul de pregatire
stabileste masurile si actiunile destinate asigurarii conditiilor necesare
pentru satisfacerea cererilor fortelor sistemului national de aparare si este
structurat pe programe referitoare la pastrarea capacitatilor de aparare strict
specializate, constituirea si pastrarea rezervelor de mobilizare, pastrarea si
actualizarea documentatiilor tehnice, precum si alte activitati considerate
necesare.
(1) Proiectul planului de
pregatire se elaboreaza anual, concomitent cu proiectul legii bugetare anuale,
conform metodologiei intocmite de Oficiu, si are la baza sarcinile din planul
de mobilizare si propunerile transmise de autoritatile administratiei publice,
alte institutii si agenti economici, precum si resursele financiare necesare.
(2) Ministerele,
celelalte autoritati ale administratiei publice, alte institutii si agenti
economici care desfasoara activitati de pregatire pentru aparare transmit
anual, conform metodologiei, propuneri pentru elaborarea planului de pregatire.
(3) Propunerile prevazute
la alin. (2) cuprind masuri, actiuni si resurse fundamentale conform normelor
legale in vigoare.
(4) Proiectul planului de
pregatire se utilizeaza la fundamentarea fondurilor destinate pregatirii
economiei pentru aparare.
(1) Dupa aprobarea
bugetului de stat, planul de pregatire se definitiveaza de catre Oficiu si se
supune aprobarii Guvernului prin hotarare.
(2) La definitivarea
planului de pregatire, Oficiul va esalona activitatile in ordinea prioritatilor
determinate de importanta acestora in pregatirea economiei pentru aparare,
corelate cu fondurile alocate de la bugetul de stat.
(3) In situatia in care
din cauze obiective nu pot fi realizate unele masuri si actiuni din planul de
pregatire, Oficiul poate planifica resursele pentru realizarea altor obiective.
Planul de pregatire
aprobat se transmite in extras ministerelor de resort si agentilor economici.
Resursele financiare
necesare punerii in aplicare a planului de pregatire se asigura de la bugetul
de stat.
Capacitatile agentilor
economici producatori de tehnica militara, carora le revin sarcini din planul
de mobilizare, a caror productie este sistata pe timp de pace, pot fi trecute
in conservare in limita fondurilor alocate de la bugetul de stat.
(1) In temeiul
prevederilor planului de pregatire, aprobat prin hotarare a Guvernului, Oficiul
incheie contracte cu agentii economici si institutiile specializate pentru
realizarea masurilor si actiunilor de pregatire a economiei nationale pentru
aparare.
(2) Contractele avand ca
obiect pastrarea capacitatilor de aparare, incheiate de Oficiu cu agentii
economici, se transmit in copie ministerelor in subordinea, sub autoritatea sau
in coordonarea carora se afla agentii economici respectivi.
(3) Evidenta obiectivelor
realizate pe baza contractelor incheiate se tine
(4) Agentii economici
sunt obligati sa mentina obiectivele realizate prin planul de pregatire conform
conditiilor stabilite in contractele incheiate cu Oficiul.
Capacitati pentru aparare
(1) Pentru indeplinirea
sarcinilor stabilite prin planul de mobilizare, ministerele de resort
identifica, in conditiile legii, capacitatile pentru aparare.
(2) Anual, in primul
trimestru, ministerele si celelalte institutii, pe baza datelor primite de la
agentii economici, comunica Oficiului lista cuprinzand situatia capacitatilor
pentru aparare si starea acestora, in scopul luarii lor in evidenta.
Agentii economici care
detin capacitati pentru aparare, constituite in conditiile legii, vor tine
evidenta mijloacelor fixe din componenta acestora, distinct, impreuna cu
documentele de mobilizare.
(1) Utilajele,
instalatiile, liniile tehnologice si statiile pirotehnice din componenta
capacitatilor pentru aparare, strict specializate, destinate productiei de armament
si munitii, care nu au comenzi pe timp de pace, pot fi trecute in conservare
prin planul de pregatire.
(2) Cheltuielile necesare
trecerii in conservare, prevazute la alin. (1), vor fi suportate din fondurile
alocate pentru pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare.
(1) Capacitatile pentru
aparare, definite in conditiile legii, pot fi utilizate in activitatea
agentilor economici fara restrictii, cu exceptia celor trecute in conservare pe
baza masurilor cuprinse in planul de pregatire.
(2) Utilizarea
capacitatilor pentru aparare aflate in stare de conservare se aproba prin ordin
al sefului Oficiului, in conditiile mentinerii profilului initial si a starii
tehnice. Desconservarea si reconservarea se suporta din resursele agentilor
economici.
(3) Scoaterea definitiva
a capacitatilor pentru aparare din starea de conservare se face prin ordin al
sefului Oficiului.
In cazul schimbarii
profilului sau al dezafectarii capacitatilor pentru aparare, dizolvarii ori
lichidarii agentilor economici, ministerul de resort, pe baza notificarii
agentilor economici, redistribuie sarcinile altor intreprinderi si informeaza
Oficiul. Daca nu identifica alti agenti economici carora sa le fie
redistribuite sarcinile, transmite Oficiului propuneri de actualizare a
planului de mobilizare.
In situatia divizarii sau
fuziunii unor agenti economici care detin capacitati pentru aparare, in
documentele incheiate cu aceasta ocazie se cuprind obligatiile privind
preluarea sarcinilor stabilite pentru starea de mobilizare si se informeaza
Oficiul prin ministerele de resort.
Rezerve de mobilizare
(1) Rezervele de
mobilizare cuprind resursele materiale deficitare sau cu ciclu lung de
fabricatie, destinate realizarii produselor cu specific militar sau serviciilor
solicitate de fortele sistemului national de aparare, pentru starea de
mobilizare sau de razboi.
(2) In Nomenclatorul
rezervelor de mobilizare se inlcud:
a) in industrie: materii
prime, materiale si produse deficitare pentru productia de armament, munitii si
alte categorii de tehnica de lupta cu importanta deosebita pentru sustinerea
efortului de aparare;
b) in transporturi:
materiale, echipamente si produse destinate restabilirii infrastructurii scoase
din functiune pe timpul actiunilor militare;
c) in comunicatii:
materiale, echipamente si produse destinate restabilirii liniilor de
comunicatii scoase din functiune pe timpul actiunilor militare;
d) in domeniul sanatatii:
medicamente, seruri, vaccinuri, tehnica si produse sanitar-farmaceutice
deficitare pentru spitalizarea ranitilor si bolnavilor, ca urmare a actiunilor
militare.
(3) Nomenclatorul si
nivelurile de constituire a rezervelor de mobilizare se elaboreaza de catre
Oficiu pe baza propunerilor agentilor economici, transmise prin ministerele de
resort, si se aproba prin hotarare a Guvernului.
(4) In domeniul
industriei se constitutie Nomenclatorul rezervelor de mobilizare numai pentru
produsele care prezinta perspectiva in inzestrare de minimum 8 ani, transmise
Oficiului de fortele sistemului national de aparare.
(1) Rezervele de
mobilizare se constituie si se pastreaza la agentii economici si institutiile
care au sarcini la mobilizare, precum si in spatiile de depozitare a rezervelor
de stat, pe baza contractelor incheiate cu Oficiul.
(2) Materiile prime,
materialele si alte produse consumabile se pastreaza in custodie in depozite la
agentii economici sau institutiile care au sarcini la mobilizare;
medicamentele, serurile, vaccinurile si alte produse sanitar-faramceutice se
pastreaza in custodie la agentii economici producatori; aparatura, utilajele,
autospecialele sau alte echipamente se pastreaza, de regula, in exploatare
pentru realizarea productiei sau prestarea de servicii, conform obiectului de
activitate.
(3) Trecerea in
exploatare a echipamentelor respective se face prin ordin al sefului Oficiului.
(4) Activitatile anuale
privind crearea si pastrarea rezervelor de mobilizare se cuprind si se aproba
prin planul de pregatire.
(1) Limitele nivelurilor
de constituire a rezervelor de mobilizare pentru agentii economici si
institutiile care au sarcini prin planul de mobilizare, propuse spre aprobare
Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, se calculeaza astfel:
a) in industrie - pentru
asigurarea productiei pe o perioada de 3 luni;
b) in transporturi -
pentru asigurarea materiala a activitatii echipelor de interventie, pe o
perioada de doua luni, in vederea restabilirii infrastructurii scoase din
functiune;
c) in comunicatii -
pentru asigurarea materiala a activitatii echipelor de interventie, pe o
perioada de doua luni, in vederea restabilirii liniilor de comunicatii scoase
din functiune;
d) in domeniul sanatatii
- pentru asigurarea asistentei medicale destinate fortelor sistemului national
de aparare pe o perioada de 2 luni.
(2) Nivelurile de
constituire a rezervelor de mobilizare, prevazute la alin. (1), includ si
produsele similare din stocurile intangibile aflate in rezervele de stat.
(1) Rezervele de
mobilizare se constituie, se improspateaza si se valorifica pe baza planurilor
anuale de pregatire, prin institutii si agenti economici, in baza contractelor
incheiate cu Oficiul.
(2) Produsele specifice
industriei de aparare care se introduc in rezervele de mobilizare se
receptioneaza in mod similar cu cele destinate productiei de tehnica militara
pe timp de pace si vor fi insotite de documente care sa ateste starea lor
calitativa, analizele, probele sau incercarile efectuate, termenele de
garantie, periodicitatea analizelor fizico-chimice, durata de serviciu si de
depozitare.
(3) Achizitiile de
realizeaza, conform legislatiei privind achizitiile publice de produse si
servicii care implica apararea nationala, ordinea publica, siguranta si
securitatea nationala, de catre Oficiu si se deruleaza prin agentii economici
specializati.
(1) Conditiile privind
depozitarea produselor din rezervele de mobilizare, intretinerea,
improspatarea, inventarierea, paza si alte masuri referitoare la pastrarea
acestora se stabilesc prin contractele incheiate intre Oficiu si agentii
economici sau institutiile care le pastreaza.
(2) Utilizarea
aparaturii, utilajelor, autospecialelor sau a altor echipamente pastrate in
exploatare la agentii economici se efectueaza in conditiile tehnice si
financiare cuprinse in contractele incheiate intre Oficiu si utilizatori.
Scoaterea materiilor
prime, materialelor si a produselor din rezervele de mobilizare se face in
urmatoarele situatii:
a) pentru improspatare,
pe baza prevederilor planurilor anuale de improspatare intocmite in functie de
modificarea in timp a calitatilor fizico-chimice sau a parametrilor
functionali, precum si a duratei de functionare, stabilita conform
reglementarilor in vigoare;
b) pentru imprumut, in
mod exceptional, prin hotarari ale Guvernului, elaborate in conditiile legii,
in care sunt stipulate conditiile de restituire a materialelor respective;
c) pentru inlaturarea
urmarilor unor dezastre, precum si la instituirea starii de asediu sau a starii
de urgenta, in conditiile legii;
d) scoaterea definitiva
ca urmare a modificarii Nomenclatorului rezervelor de mobilizare si a
nivelurilor de constituire si la atingerea limitei de valabilitate, a
termenului de serviciu sau a duratei normale de functionare.
(1) Produsele din
rezervele de mobilizare, scoase la improspatare, pot fi vandute si prin
reducerea preturilor in conditiile art. 27 alin. (5) din Legea nr. 477/2003.
(2) Produsele din
rezervele de mobilizare, care nu au putut fi improspatate pana la atingerea
limitei de valabilitate, termenului de serviciu sau duratei normale de
functionare prevazute in actele normative, se scot definitiv de catre Oficiu
pentru valorificare sau casare, iar stocurile se reintregesc in conditiile
legii.
Produsele scoase
definitiv din rezervele de mobilizare ca urmare a modificarii Nomenclatorului
rezervelor de mobilizare sau/si a nivelurilor de constituire se valorifica sau
se caseaza, dupa caz, potrivit prevederilor legale.
(1) Oficiul intocmeste
anual, pe baza propunerilor agentilor economici care pastreaza produse in
rezervele de mobilizare, planuri de improspatare.
(2) Improspatarea
produselor din rezervele de mobilizare se realizeaza prin vanzarea acestora si
reintregirea stocurilor cu produse similare noi.
(1) Agentii economici
care scot, sub forma de imprumut in conditiile legii, produse din rezervele de
mobilizare, incheie un contract de imprumut cu Oficiul. Acestia suporta toate
cheltuielile ocazionate de scoatere si restituire, precum si eventualele
diferente de pret.
(2) Agentii economici pot
scoate produsele din rezervele de mobilizare numai dupa ce fac dovada depunerii
garantiei in contul Oficiului deschis
(3) Cuantumul garantiei
care asigura reintregirea stocului cuprinde valoarea de inlocuire a produselor
respective, cheltuielile ocazionate de scoatere si restituire, transport,
organizarea procedurii de achizitie si alte cheltuieli care urmeaza sa fie
efectuate in acest scop.
Depasirea cu pana la 30
de zile a termenului de restituire a produselor scoase la imprumut din
rezervele de mobilizare atrage plata penalitatilor prevazute de lege. Dupa
acest termen se retine garantia, care se constituie venit la bugetul de stat.
Reintregirea stocurilor se face din fondurile publice cu aceasta destinatie,
prevazute in bugetul de stat.
Perisabilitatile care se
aplica produselor din rezervele de mobilizare pentru perioada de depozitare,
transport si manipulare sau probe de laborator sunt cele stabilite prin normele
si instructiunile in vigoare.
Inventarierea produselor
aflate in rezervele de mobilizare se efectueaza distinct de agentii economici
sau institutiile care le pastreaza, potrivit reglementarilor in vigoare.
Rezultatul inventarierii, concluziile si propunerile desprinse cu ocazia
acestei activitati se transmit Oficiului.
Documentatia tehnica,
tehnologica si S.D.V.
(1) Documentatia tehnica
necesara realizarii produselor de tehnica militara cuprinse in planul de
mobilizare, care au fabricatia sistata, inclusiv pentru colaborarile aferente
acestora, se asigura din timp de pace de catre beneficiari si se pastreaza la
agentul economic producator in conditiile stabilite pentru rezerva de
mobilizare, cu respectarea, dupa caz, a reglementarilor privind protectia
informatiilor clasificate. Produsele pentru care nu se asigura documentatia
tehnica se scot din planul de mobilizare.
(2) Documentatia tehnica
provenita din import va fi pusa la dispozitia agentilor economici producatori
tradusa in limba romana.
Modificarile care se aduc
la documentatia tehnica a produselor de tehnica militara se efectueaza si in
documentatia destinata productiei la mobilizare prin grija agentilor economici
producatori.
(1) Documentatia
tehnologica se asigura de catre agentii economici producatori, cu exceptia
celei destinate produselor cu fabricatia sistata pe o perioada mai mare de 8
ani, care se asigura pe cheltuiala beneficiarului.
(2) Pentru produsele de
tehnica militara prevazute in planul de mobilizare, a caror fabricatie pe timp
de pace este sistata, documentatia tehnologica se inventariaza, se completeaza,
se actualizeaza si se pastreaza in conditiile rezervei de mobilizare, in
vederea folosirii acesteia in caz de mobilizare sau razboi.
La sistarea fabricatiei
de tehnica militara cuprinsa in planul de mobilizare, sculele, dispozitivele si
verificatoarele cu destinatie speciala, denumite in cuprinsul prezentelor norme
metodologice S.D.V., se inventariaza si se pastreaza la agentul economic, in
vederea folosirii acestora la reluarea fabricatiei.
Beneficiarii care
solicita repararea tehnicii militare in economia nationala, in caz de
mobilizare sau razboi, sunt obligati sa asigure agentilor economici executanti
documentatia de reparatie, din timp de pace.
(1) Produsele de tehnica
militara pot fi fabricate sau reparate in caz de mobilizare sau razboi si in
conditii derogatorii fata de cele de la pace, fara a fi afectate
caracteristicile tehnico-tactice ale produselor respective.
(2) Documentatia
destinata realizarii productiei in conditii derogatorii se asigura din timp de
pace de catre beneficiari.
(1) Documentatia tehnica
a produselor de tehnica militara cuprinse in planul de mobilizare, a caror
fabricatie a fost sistata pentru o perioada mai mare de 3 ani, poate fi
actualizata.
(2) Actualizarea
documentatiilor pentru produsele cu fabricatia sistata, precum si elaborarea
documentatiilor destinate fabricarii sau repararii tehnicii militare in
conditii derogatorii se realizeaza din timp de pace de catre institutele de
cercetare-proiectare de profil, pe baza unor teme-program avizate de catre
organele cu sarcini de inzestrare ale beneficiarilor si aprobate de catre
Oficiu. In acest scop se va urmari punerea de acord a documentatiilor cu
modificarile intervenite in ceea ce priveste: standardele; normele si
conditiile tehnice; marcile si sortotipodimensiunile de materiale, substante,
elemente de asamblare sau elemente electronice; tehnologiile disponibile
privind tolerantele, tratamentele termice, termochimice si acoperirile de
suprafata. Dupa elaborare documentatia respectiva se aproba conform
reglementarilor existente pentru realizarea documentatiei in timp de pace.
(3) In situatia in care
actualizarea documentatiei tehnice impune si actualizarea documentatiei
tehnologice, aceasta actiune se poate face de catre agentul economic producator
si se finanteaza de la bugetul de stat, prin planul de pregatire.
(1) Documentatiile
tehnice si tehnologice destinate realizarii produselor de tehnica militara
scoase definitiv din planul de mobilizare se predau institutiilor care le-au
asigurat sau se distrug pe baza aprobarii institutiilor respective.
(2) In cazul
redistribuirii sarcinilor de mobilizare, documentatia tehnica se transfera
noului producator pe baza dispozitiei ministerului de resort, care se comunica
Oficiului si institutiilor care le-au asigurat.
La reluarea, in timp de
pace, a productiei pentru tehnica militara cu fabricatia sistata, documentatia
tehnologica si S.D.V. destinate acesteia se folosesc in procesul de fabricatie.
Pregatirea teritoriului
pentru aparare
Pregatirea teritoriului
pentru aparare se efectueaza din timp de pace si are ca scop: satisfacerea
nevoilor strategice si operative ale fortelor sistemului national de aparare,
prin realizarea unor obiective care vor fi folosite exclusiv pentru aparare si
prin identificarea si luarea in evidenta a infrastructurii teritoriale de
interes pentru aparare; protectia populatiei si a bunurilor materiale, inclusiv
a celor ce apartin patrimoniului national, prin realizarea unor obiective
specifice, potrivit legii.
(1) Obiectivele necesare
satisfacerii nevoilor strategice si operative, folosite exclusiv in scopul
apararii, se stabilesc in conditiile legii si se cuprind in programul de
pregatire a teritoriului.
(2) Oficiul elaboreaza
programul de pregatire a teritoriului pe baza propunerilor transmise de
institutiile cu atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii
publice, avizate de Statul Major General.
(1) Obiectivele aprobate
de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii se transmit de Oficiu autoritatilor
administratiei publice centrale si locale sau, dupa caz, institutiilor cu
atributii in domeniul apararii, sigurantei nationale si ordinii publice, pentru
a fi incluse in programele de investitii proprii.
(2) Programele de
investitii privind realizarea obiectivelor de pregatire a teritoriului pentru
aparare, aprobate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, se duc la indeplinire
cu resurse bugetare alocate autoritatilor administratiei publice executante,
solicitate de acestea.
(3) Stadiul realizarii
lucrarilor la aceste obiective si propunerile de actualizare a programului de
pregatire a teritoriului se comunica Oficiului anual, in primul trimestru, de
catre ministere si celelalte autoritati ale administratiei publice.
Ministerele si celelalte
autoritati ale administratiei publice tin evidenta obiectivelor de
infrastructura teritoriala importante pentru sistemul national de aparare si
comunica Oficiului si Statului Major General, anual, situatia acestora.
Autoritatile administratiei
publice care administreaza si exploateaza obiectivele de pregatire a
teritoriului si elementele de infrastructura teritoriala importante pentru
sistemul national de aparare sunt obligate sa le mentina permanent intr-o stare
corespunzatoare scopului pentru care au fost create.
Autoritatile
administratiei publice transmit Oficiului, la solicitarea acestuia, propuneri
pentru obiectivele de importanta deosebita pentru aparare care urmeaza sa fie
luate in paza, la mobilizare sau razboi, cu efective de jandarmi. Acestea se
vor incadra in urmatoarele categorii:
a) sedii pentru
autoritatile publice care au atributii de conducere a activitatilor pe timp de
mobilizare sau razboi;
b) incinte ale agentilor
economici producatori de tehnica militara, resurse materiale strategice si
resurse energetice;
c) depozite pentru
produse militare, combustibili sau substante periculoase;
d) lucrari de arta,
puncte obligatorii de trecere, noduri de comunicatii, triaje de mare
capacitate, aeroporturi, porturi, baraje hidroenergetice, conducte de transport
de mare capacitate;
e) statii electrice de
transformare de mare capacitate, centre de comunicatii, radiorelee si
radiofaruri, statii de radio si televiziune.
(1) Oficiul supune
aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii lista obiectivelor care urmeaza
sa fie luate in paza cu efective de jandarmi, la razboi, si o actualizeaza ori
de cate ori este nevoie.
(2) Pe baza listei
aprobate ministerul de resort organizeaza activitatile si intocmeste planurile
de paza a obiectivelor cu efective de jandarmi, potrivit legii.
Coordonarea si controlul
activitatilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare
(1) Coordonarea
activitatilor de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare se face de catre:
a) Oficiu, prin
metodologii, ordine si instructiuni, pentru toate activitatile de pregatire a
economiei nationale pentru aparare ce se desfasoara in economie, si alte
precizari sau dispozitii, pentru desfasurarea activitatilor curente;
b) Ministerul Finantelor
Publice, prin metodologii, norme si instructiuni specifice in vederea
elaborarii proiectului bugetului de stat pentru razboi si pentru finantarea de
la bugetul de stat a cheltuielilor necesare realizarii activitatilor cuprinse
in planul de pregatire, programul de pregatire a teritoriului pentru aparare si
pentru alte activitati specifice;
c) ministere si celelalte
autoritati ale administratiei publice, prin metodologii, ordine si dispozitii
specifice, pentru pregatirea domeniului in care isi desfasoara activitatea,
pentru aparare;
d) prefecti, prin
compartimentele din structura Oficiului care functioneaza in teritoriu, pentru
toate activitatile de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare din judete, respectiv din municipiul Bucuresti.
(2) Coordonarea de catre
institutiile mentionate se face si prin instructaje si analize specifice pe
diverse activitati cu factorii responsabili.
(1) Controlul pregatirii
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare are ca scop verificarea
stadiului de realizare a masurilor si actiunilor care se desfasoara in vederea
crearii conditiilor necesare pentru punerea in aplicare a planului de
mobilizare, precum si a modului in care sunt indeplinite obligatiile ce revin,
potrivit legii, ministerelor, celorlalte autoritati ale administratiei publice
si agentilor economici pe linia pregatirii economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare si se face de catre:
a) Oficiu, la ministere,
celelalte autoritati ale administratiei publice, agentii economici si alte
institutii, pentru toate activitatile de pregatire a economiei nationale si a
teritoriului pentru aparare;
b) Ministerul Finantelor
Publice, cu privire la modul de administrare si utilizare a fondurilor bugetare
alocate institutiilor publice si agentilor economici pentru pregatirea
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
c) ministerele si
celelalte autoritati ale administratiei publice, la agentii economici din
resortul lor de activitate, cu privire la indeplinirea obligatiilor ce le revin
pentru pregatirea domeniilor proprii pentru aparare, potrivit legii;
d) prefecti, prin
compartimentele din structura Oficiului care functioneaza in teritoriu, pentru
toate activitatile de pregatire a economiei nationale si a teritoriului pentru
aparare din judete, respectiv din municipiul Bucuresti.
(2) Stadiul pregatirii
economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se verifica prin exercitii
si antrenamente de mobilizare, conduse de Oficiu, cu participarea
reprezentantilor Ministerului Apararii Nationale si a autoritatilor
administratiei publice implicate, pe baza planului aprobat de Consiliul Suprem
de Aparare a Tarii in acest scop.
La autoritatile
administratiei publice locale, serviciile publice deconcentrate si la agentii
economici se infiinteaza si functioneaza ca organe de specialitate, conform art. 41 alin. (2) din Legea nr. 477/2003, comisii de aparare
formate din salariati cuprinsi in organigramele proprii.
(1) Comisia pentru
probleme de aparare, denumita in continuare comisie, are in compunere pana la 5
membri, in functie de complexitatea obligatiilor ce revin institutiei la
mobilizare. Din comisie fac parte sefii compartimentelor carora le revin
sarcini pentru pregatirea de mobilizare a institutiei respective, precum si
personal tehnico-economic de specialitate.
(2) Comisia are in
compunere, de regula, un presedinte, persoana cu functie de conducere, 4 membri
si un secretar, numiti prin decizie a conducatorului unitatii.
(3) Persoanele care fac
parte din comisie vor fi autorizate pentru desfasurarea activitatilor cu
informatii clasificate, conform legii.
Comisia intocmeste anual
planul de activitate si are urmatoarele atributii principale:
a) organizeaza,
coordoneaza si indruma activitatile referitoare la pregatirea economiei
nationale si a teritoriului pentru aparare ce se desfasoara in cadrul
institutiei, potrivit legii;
b) stabileste masurile
tehnico-organizatorice pentru institutie in caz de mobilizare si
responsabilitatile ce revin compartimentelor functionale ale acesteia;
c) elaboreaza si
actualizeaza documentele de mobilizare;
d) controleaza intreaga
pregatire de mobilizare: intocmirea documentelor; activitatile privind
capacitatile de aparare si rezervele de mobilizare; modul de desfasurare a
lucrarilor, masurilor si actiunilor cuprinse in documentele de mobilizare;
derularea contractelor referitoare la pregatirea pentru aparare; modul de
cheltuire a fondurilor alocate de la buget in acest scop;
e) elaboreaza propunerile
pentru proiectele planului de mobilizare si planului de pregatire;
f) analizeaza anual, in
primul trimestru, stadiul pregatirii de mobilizare si stabileste masurile si
actiunile necesare pentru imbunatatirea acestuia;
g) intocmeste propuneri
privind alocarea anuala de la bugetul de stat a fondurilor necesare realizarii
masurilor si actiunilor de pregatire pentru aparare;
h) alte atributii
considerate necesare in acest domeniu.
(1) La nivelul agentilor
economici si al unitatilor similare acestora, comisia, pe langa atributiile
mentionate mai sus, executa anual urmatoarele:
a) verifica existentul si
starea tehnica a utilajelor, instalatiilor si constructiilor din cadrul
capacitatilor de aparare;
b) verifica existentul si
starea calitativa a rezervelor de mobilizare aflate in pastrare;
c) verifica existentul si
starea tehnica a S.D.V. si a documentatiei tehnice pastrate cu regim de rezerva
de mobilizare.
(2) Rezultatul
verificarilor se consemneaza intr-un act de constatare. Deficientele constatate
se analizeaza de catre conducerea institutiei, care va lua masuri de remediere.
Dispozitii finale si
tranzitorii
Intocmirea si derularea
contractelor incheiate intre Oficiu si agentii economici privind realizarea
masurilor si actiunilor de pregatire a economiei nationale pentru aparare se
efectueaza potrivit prevederilor legislatiei in domeniu.
(1) Agentii economici si
celelalte institutii implicate prezinta dari de seama privind realizarea
masurilor si actiunilor cuprinse in planul de pregatire, potrivit metodologiei
stabilite de Oficiu.
(2) Toate datele si
informatiile referitoare la pregatirea economiei nationale pentru aparare se
transmit si in format electronic folosind codurile stabilite de Oficiu.
(1) Datele si
informatiile prevazute la art. 41 alin. (4) din Legea nr. 477/2003 se pun la dispozitie fara
plata.
(2) Datele comunicate
sunt protejate conform legislatiei privind informatiile clasificate sau pe baza
unui acord de confidentialitate incheiat intre parti, dupa caz.