HOTARIRE nr.222 din 19 mai 1997
privind organizarea si conducerea actiunilor de evacuare
in cadrul protectiei civile
EMITENT:
GUVERNUL;
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 109 din 2
iunie 1997;
In temeiul prevederilor
Constitutiei Romaniei, ale Legii protectiei
civile nr.106/1996, ale Legii administratiei publice locale
nr.69/1991, republicata, si ale Ordonantei
Guvernului nr.47/1994 privind apararea impotriva dezastrelor,
aprobata prin Legea
nr.124/1995,
Guvernul Romaniei
hotaraste:
Principii generale
In scopul asigurarii
protectiei populatiei, a bunurilor materiale si a valorilor culturale pe timp
de razboi sau in alte situatii speciale, pentru prevenirea si diminuarea
pierderilor in conditiile intrebuintarii de catre agresor a armelor nucleare,
biologice, chimice, conventionale, a mijloacelor incendiare si in cazul
producerii unor calamitati naturale sau catastrofe, se executa evacuarea unei
parti din personalul autoritatilor administratiei publice centrale si locale,
al institutiilor publice si al agentilor economici, a unor categorii de
cetateni, bunuri materiale si obiecte ce fac parte din patrimoniul cultural
national.
Prin evacuare, ca masura
de protectie, se intelege scoaterea din orasele resedinta de judet, precum si
din alte localitati, la nevoie, in timp de razboi sau in caz de dezastre, a
unor institutii publice si agenti economici, categorii de populatie si bunuri
materiale, in zone si localitati care asigura conditii de protectie a
personalului, de functionare a institutiilor publice si a agentilor economici
respectivi si protejarea valorilor materiale si culturale.
Actiunea de evacuare se
desfasoara tinind seama de actiunile militare pentru apararea tarii, in
conformitate cu prevederile hotaririlor Consiliului Suprem de Aparare a Tarii
si ale actelor normative de protectie civila.
Evacuarea in caz de
dezastre se desfasoara, in functie de tipul de dezastre, in conformitate cu
prevederile legale.
Evacuarea se executa
tinind seama de:
a) prevederile legale si
masurile stabilite, referitoare la pregatirea populatiei, a economiei si a
teritoriului pentru aparare;
b) particularitatile de
relief, dispunerea geografica, importanta economico-sociala si militara a
judetelor, localitatilor, institutiilor publice si agentilor economici;
c) asigurarea
functionarii institutiilor publice si necesitatea continuarii productiei de
aparare si a unor activitati sociale pe timp de razboi sau in caz de dezastre;
d) posibilitatile de care
dispun localitatile pentru asigurarea protectiei populatiei si a bunurilor
materiale impotriva efectelor armelor nucleare, biologice, chimice si
conventionale;
e) amploarea
distrugerilor produse de atacurile agresorului sau de dezastre;
f) evolutia actiunilor
militare.
Evacuarea se poate
executa din:
a) unele localitati
urbane importante prevazute in hotarirea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
b) localitatile stabilite
de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, la propunerea Ministerului Apararii
Nationale;
c) raioanele probabile
ale actiunilor de lupta a trupelor, in functie de evolutia actiunilor militare;
d) localitatile dispuse
in raioanele de risc nuclear major, de accident chimic sau in aval de
constructiile hidrotehnice care prezinta pericol in exploatare, in cazul unor
dezastre;
Evacuarea poate fi
efectuata partial, din una sau mai multe localitati, simultan sau succesiv, in
functie de situatia trecerii de la starea de pace la starea de razboi, de
evolutia actiunilor militare sau a dezastrelor, precum si de posibilitatile de
asigurare cu mijloace de transport.
In actiunea de evacuare
se cuprind:
a) personalul
Presedentiei, Parlamentului, Guvernului, ministerelor, celorlalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale si din unele
institutii publice si agenti economici importanti, cu membrii de familie, care
nu sint incadrati in munca, si bunurile materiale necesare asigurarii
continuitatii activitatii acestora;
b) copii, batrinii si
bolnavii, precum si alte categorii de cetateni care nu pot participa la actiuni
militare sau in sprijinul acestora;
c) bunuri materiale din
patrimoniul cultural national, tezaurul Romaniei, documente arhivistice,
tehnice, unele sectii de productie, agregate, utilaje-unicat, laboratoare,
institute de cercetare importante pentru economia nationala;
d) institutii publice si
agentii economici propusi de autoritatile de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale, care isi pot continua activitatea in alte
localitati;
e) depozite de produse
alimentare, industriale, petroliere, farmaceutice si cerealiere;
f) material rulant, nave
si avioane din noduri importante de comunicatii, porturi si aeroporturi.
Institutiile publice,
agentii economici si bunurile prevazute la lit. c)-f) se evacueaza impreuna cu
personalul minim de deservire, exploatare si intretinere.
In caz de dezastre, vor
fi cuprinse in actiunea de evacuare toate persoanele si o parte din bunurile
materiale din localitatile dispuse in zonele de producere a acestora.
Timpul maxim de evacuare
este urmatorul:
a) 3 zile pentru
autoritatile publice centrale si locale;
b) 6 zile pentru
institutii publice, agenti economici si populatie.
Pentru evacuarea din
municipiul Bucuresti, termenul este de 8 zile.
In caz de dezastre,
actiunea de evacuare incepe imediat dupa identificarea pericolului ori dupa
producerea acestora.
Evacuarea se executa, de
regula, pe teritoriul judetului respectiv, cu exceptia municipiului Bucuresti
si a localitatilor din zona de frontiera, care se evacueaza si pe teritoriul
altor judete.
In caz de dezastre, se
trece la evacuare pe teritoriul judetului (localitatii) respectiv in afara
zonei afectate.
Localitatile, din care si
in care se executa evacuarea, pe timp de razboi, se avizeaza de Ministerul
Apararii Nationale, iar in caz de dezastre, evacuarea se executa in raioanele
stabilite de catre comisiile judetene de aparare impotriva dezastrelor, mai
putin pentru municipiul Bucuresti si localitatile din zona de frontiera, pentru
care raioanele se stabilesc de catre Comisia Guvernamentala de Aparare
impotriva Dezastrelor.
Organizarea evacuarii
In situatiile de trecere
de la starea de pace la starea de razboi si pe timpul actiunilor militare,
trecerea la executarea evacuarii si succesiunea activitatilor se hotarasc de
catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, la propunerea ministrului apararii
nationale.
Din municipiul Bucuresti
se evacueaza 1/3 din personalul stabilit a incadra statele de functii, la
razboi, ale Presedentiei, Parlamentului, Guvernului, ministerelor, celorlalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale, autoritati publice
importante, impreuna cu membrii de familie neincadrati in munca, precum si
bunuri materiale ce apartin acestora, pentru care se prevad trei variante de
evacuare, in localitatile stabilite de catre Consiliul Suprem de Aparare a
Tarii, la propunerea Ministerului Apararii Nationale.
Actiunea de evacuare in
cadrul Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Serviciului de
Protectie si Paza, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de
Telecomunicatii Speciale si Directiei generale a penitenciarelor din Ministerul
Justitiei se executa potrivit specificului acestora. Membrii de familie ai
cadrelor militare din Ministerul Apararii Nationale, neincadrati in munca, se
evacueaza potrivit planurilor intocmite la nivel de garnizoana, in strinsa
concordanta cu masurile de evacuare luate la nivelul localitatii respective.
Membrii de familie, neincadrati in munca, ai personalului din structurile
organizatorice ale celorlalte institutii se includ in planurile de evacuare
proprii.
Se evacueaza 1/3 din
personalul autoritatilor administratiei publice locale, stabilit a incadra
statul de functii la razboi, in principiu, pe doua variante pentru fiecare
dintre acestea.
Centrele militare
judetene, inspectoratele judetene de politie, sectiile judetene ale Serviciului
Roman de Informatii si institutiile publice de interes judetean se evacueaza,
de regula, in aceeasi localitate cu prefectura sau in localitati apropiate.
Din rindul cetatenilor
neincadrati in munca, a caror protectie este greu de realizat in localitatile
respective, se evacueaza:
a) persoanele internate
in camine (case) de copii si batrini, impreuna cu personalul incadrat in aceste
unitati;
b) elevii din clasele V -
VIII, impreuna cu unitatea scolara sau cu unul dintre membrii de familie;
c) elevii de liceu,
impreuna cu unitatea scolara si cu o parte din personalul didactic.
Organizarea evacuarii in
caz de dezastre se executa in functie de tipul dezastrelor: cutremure,
alunecari si prabusiri de teren, inundatii, fenomene meteorologice periculoase,
epidemii, epizootii, accident chimic, biologic, nuclear, in subteran, avarii la
constructii hidrotehnice si la conducte magistrale si urbane, incendii de masa
si explozii, accidente majore la utilaje si instalatii tehnologice, accidente
majore pe caile de comunicatii, caderi de obiecte cosmice, accidente majore si
avarii mari la retele de instalatii si telecomunicatii.
Planul de evacuare va fi
intocmit de catre comisiile judetene de evacuare si va fi avizat de Comisia
Centrala de Evacuare.
Evacuarea in caz de
dezastre se hotaraste de catre Comisia Guvernamentala de Aparare impotriva
Dezastrelor, la propunerea comisiilor centrale specializate pe tipuri de
dezastre sau a comisiilor judetene de aparare impotriva dezastrelor.
Asigurarea actiunilor de
evacuare
Masurile principale de
asigurare a actiunilor de evacuare, la razboi sau in caz de dezastre, se stabilesc
in planurile intocmite din timp de pace si cuprind, in principal, urmatoarele:
a) executarea
recunoasterii cailor de comunicatii si a raioanelor (localitatilor) in care se
va executa evacuarea, pe diferite variante de transport (auto, pe caile ferate,
naval, aerian etc.);
b) cercetarea si
siguranta transportului pe timpul executarii actiunii de evacuare;
c) stabilirea de puncte
de adunare, puncte de imbarcare, puncte de debarcare, puncte de primire si
puncte de repartitie;
d) logistica actiunilor
de evacuare la razboi, care se asigura de catre institutiile publice si agentii
economici propusi de catre Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale,
respectiv de serviciile de mobilizare a economiei si pregatirea teritoriului
pentru aparare, iar la dezastre, de catre comisiile judetene de evacuare;
e) asigurarea medicala pe
timpul evacuarii;
f) aprovizionarea
personalului care se evacueaza, cu produse alimentare si industriale de prima
necesitate;
g) asigurarea pazei
bunurilor, ordinii publice, fluentei circulatiei, evidentei populatiei, pe
toata durata actiunilor de evacuare;
h) protectia populatiei
pe timpul executarii evacuarii.
Pentru executarea
cercetarii si sigurantei pe timpul actiunilor de evacuare, unitatile
Ministerului de Interne, unitatile, subunitatile si formatiunile de protectie
civila vor constitui elemente de cercetare si siguranta specifice, care vor
actiona, independent sau in cooperare, in raioanele, punctele si pe directiile
in care se executa evacuarea.
Institutiile publice si agentii
economici care desfasoara activitati de evacuare vor lua masuri proprii de
asigurare a acestei activitati.
Necesarul de mijloace de
transport pentru evacuare se planifica si se asigura, la cerere, de catre
ministere, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale
si locale si se cuprind in Planul de mobilizare a economiei nationale.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale intocmesc cererile cu necesarul de mijloace de transport, pe care le
transmit Comandamentului Protectiei Civile, care le centralizeaza si le
transmite
Cantitatile de carburanti
si lubrifianti se asigura in acelasi mod ca si mijloacele de transport.
Asistenta medicala pe
timpul executarii evacuarii, cit si in localitatile de evacuare se asigura de
catre Ministerul Sanatatii, prin unitatile sanitar-teritoriale, Societatea
Nationala de Cruce Rosie si formatiunile de specialitate ale protectiei civile.
Masurile privind
organizarea si asigurarea asistentei medicale a fortelor participante la actiunea
de evacuare se stabilesc de catre fiecare comisie de evacuare si sint cuprinse
in planurile de cooperare dintre directiile sanitare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, Societatea Nationala de Cruce Rosie si inspectoratele
de protectie civila judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
Aprovizionarea cu produse
alimentare si industriale a populatiei evacuate se asigura, contra cost, de
catre agentii economici, in limita normelor stabilite de Comisia Centrala de
Evacuare, astfel:
a) produse alimentare de
prima necesitate pentru 1-3 zile, in functie de distanta de evacuare;
b) articole de
imbracaminte, incaltaminte, igiena personala si alte produse industriale, in
functie de sezon.
Masurile de paza si
ordine pe timpul executarii actiunilor din si in localitatile unde se executa
evacuarea se realizeaza de catre organele Ministerului de Interne si se refera
la:
a) reguli de acces si de
comportare in punctele de adunare, de imbarcare, de debarcare, de primire si de
repartitie;
b) evidenta salariatilor
si a populatiei care se evacueaza;
c) masuri pentru
dirijarea circulatiei, asigurarea prioritatii si sigurantei pe timpul
deplasarii coloanelor de evacuati;
d) paza bunurilor
materiale importante;
e) masuri pentru
prevenirea panicii si indrumarea populatiei la alarma spre locurile de
adapostire.
Masurile de paza si de
ordine la evacuare pentru Presedintie, Parlament si Guvern, cit si in
localitatile de evacuare a acestora, se realizeaza de catre organele
Ministerului de Interne, in cooperare cu Serviciul de Protectie si Paza.
Protectia populatiei
impotriva armelor nucleare, biologice si chimice pe timpul desfasurarii
evacuarii se organizeaza in scopul prevenirii pierderilor umane si materiale,
in punctele de adunare, de imbarcare, de debarcare, de primire, de repartitie
si pe timpul transportului, si se refera la:
a) prevenirea cu privire
la pericolul atacului din aer si a contaminarii nucleare, biologice si chimice,
prin instiintare si alarmare, care se va executa de catre unitatile si
formatiunile de protectie civila;
b) asigurarea adapostirii
si protectia impotriva contaminarii nucleare, biologice si chimice, prin
folosirea mijloacelor individuale de protectie si a proprietatilor naturale ale
terenului;
c) realizarea masurilor
de mascare a actiunilor de evacuare.
Legaturile de comunicatii
necesare conducerii actiunii de evacuare, desfasurarii evacuarii si
activitatilor economico-sociale in localitatile de evacuare se asigura de catre
Ministerul Comunicatiilor, cu avizul Ministerului Apararii Nationale.
Legaturile fir si radio
pentru Presedintie, Parlament, Guvern si celelalte autoritati ale
administratiei publice centrale de specialitate si ale administratiei publice
locale vor fi asigurate si de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale.
Structura si componenta
comisiilor de evacuare
Pentru conducerea
actiunilor de evacuare se constituie Comisia Centrala de Evacuare, condusa de
ministrul delegat pe linga primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului
General al Guvernului si a Departamentului pentru Administratie Publica Locala,
din care fac parte secretari de stat de
Comisia Centrala de
Evacuare isi constituie un secretariat tehnic permanent, condus de comandantul
Comandamentului Protectiei Civile.
In teritoriu se
constituie comisii de evacuare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
conduse de subprefecti, din care fac parte specialisti din aparatul
descentralizat al ministerului si din aparatul consiliilor judetene, respectiv
ai Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Comisiile de evacuare
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, isi constituie secretariate
tehnice permanente, conduse de catre sefii inspectoratelor de protectie civila
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
Ministerele si celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, mai putin
cele nominalizate la art. 11 alin. 3, institutiile publice si agentii
economici, nominalizati de inspectoratele de protectie civila, indiferent de
forma de proprietate, vor organiza comisii de evacuare formate din 5-9 persoane
cu functii de conducere pe linie de organizare-personal, plan-dezvoltare,
planificare-productie, transporturi, productie speciala si inspectorul de
protectie civila.
Atributiile specifice ale
comisiilor de evacuare
In timp de pace, comisia
centrala de evacuare are urmatoarele atributii principale:
a) fundamenteaza si
propune Consiliului Suprem de Aparare a Tarii conceptia privind organizarea
actiunii de evacuare;
b) urmareste coordoneaza
si verifica activitatea de intocmire a planurilor de evacuare ale ministerelor,
celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
locale;
c) prezinte
primului-ministru - seful protectiei civile in Romania - propuneri privind
desfasurarea unor aplicatii si exercitii, la ministere, celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale si locale, in vederea
antrenarii comisiilor de evacuare si verificarii aplicabilitatii masurilor
prevazute in planul de evacuare;
d) asigura transmiterea
hotaririi Consiliului Suprem de Aparare a Tarii privind trecerea la executarea
evacuarii, la ministere, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si locale;
e) intocmeste si prezinta
periodic Consiliului Suprem de Aparare a Tarii si primului-ministru, prin
Secretariatul tehnic permanent, rapoarte si sinteze cu privire la stadiul
pregatirii si desfasurarii actiunii de evacuare a populatiei si a bunurilor
materiale pe teritoriul tarii, la razboi si in caz de dezastre;
f) aproba planurile de
evacuare ale ministerelor, ale celorlalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale si locale si ale institutiilor publice.
Comisia de evacuare de la
ministere si de la celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale indeplineste urmatoarele atributii:
a) intocmeste si
actualizeaza planul de evacuare propriu al unitatilor subordonate sau
coordonate se al institutiilor publice si le transmite spre avizare Comisiei
Centrale de Evacuare prin Secretariatul tehnic permanent al acesteia;
b) elaboreaza studii
privind modalitati de evacuare pe timp de razboi sau in caz de dezastre;
c) asigura corelarea
actiunii de evacuare a institutiilor publice si a agentilor economici, pe care
ii coordoneaza, cu prevederile planului de mobilizare si cu masurile stabilite
de prefecturi;
d) coordoneaza
activitatile de evacuare si urmareste realizarea masurilor de asigurare a
acestei actiuni cu mijloace de transport, asistenta medicala, protectie, paza,
legaturi fir si radio si cu produse alimentare de stricta necesitate pentru
durata evacuarii;
e) avizeaza planul de
evacuare al unitatilor subordonate sau pe care le coordoneaza;
f) urmareste realizarea
masurilor de asigurare a primirii, repartitiei, cazarii personalului si
depozitarii bunurilor materiale;
g) organizeaza,
incadreaza si asigura functionarea punctelor de adunare, de imbarcare, de
debarcare, de primire si de repartitie;
h) executa periodic
exercitii practice pentru verificarea aplicabilitatii prevederilor planului de
evacuare, potrivit programelor elaborate de Comandamentul Protectiei Civile.
Comisiile de evacuare
judetene, a municipiului Bucuresti si ale sectoarelor acestuia indeplinesc
urmatoarele atributii:
a) intocmesc si
actualizeaza documentele planului de evacuare sau ale planului de primire si de
repartitie, potrivit hotaririlor Comisiei Centrale de Evacuare;
b) controleaza si indruma
intocmirea planurilor de evacuare la autoritatile administratiei publice
locale, institutiile publice si agentii economici care au sarcini de productie
militara, indiferent de forma de proprietate;
c) executa periodic
aplicatii si exercitii practice pentru antrenarea comisiilor de evacuare si
verificarea aplicabilitatii prevederilor planurilor de evacuare, conform
planului Comandamentului Protectiei Civile;
b) organizeaza si indruma
desfasurarea evacuarii institutiilor publice, agentilor economici, populatiei,
colectivitatilor de animale, bunurilor materiale si obiectelor culturale din
localitatile stabilite;
e) urmaresc realizarea
masurilor de pregatire si de desfasurare a actiunilor de evacuare, de primire,
de repartitie si de cazare a populatiei si de depozitare a bunurilor materiale;
f) organizeaza,
incadreaza si asigura functionarea punctelor de adunare, de imbarcare, de
debarcare, de primire si de repartitie;
g) realizeaza masurile de
asigurare privind transportul populatiei, bunurilor materiale, colectivitatilor
de animale, asistenta medicala, protectia, paza, ordinea, legaturilor fir si
radio si evidenta populatiei pe timpul executarii evacuarii in raioanele din si
in care se executa aceasta;
h) informeaza periodic pe
seful protectiei civile al judetului si Comisia Centrala de Evacuare despre
stadiul desfasurarii actiunilor de evacuare.
Comisiile de evacuare
judetene organizeaza comisii de evacuare in localitati, institutii publice si
agenti economici cuprinsi in planurile de evacuare (primire).
Presedintii acestor
comisii sint viceprimarii sau directorii adjuncti ai institutiilor publice si
ai agentilor economici.
In scopul trecerii, la
ordin, in timp scurt si in mod organizat, la executarea evacuarii, in functie
de situatie, Comisia Centrala de Evacuare, comisiile de evacuare de la
ministere, de la celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si comisiile de evacuare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti
si ale sectoarelor acestuia, intensifica pregatirea actiunilor de evacuare,
fiind in masura sa puna in aplicare, in orice moment, planurile intocmite in
acest scop.
Secretariatul tehnic
permanent al Comisiei Centrale de Evacuare are urmatoarele atributii:
a) fundamenteaza si
supune spre aprobare Comisiei Centrale de Evacuare strategia nationala de
evacuare;
b) asigura organizarea
unitara pe intreg teritoriul tarii a activitatii de evacuare, conform Legii protectiei
civile nr. 106/1996;
c) propune Comisiei
Centrale de Evacuare punerea in aplicare a planurilor de evacuare;
d) dupa instituirea
starii de urgenta, coordoneaza, la nivel national sau pe mai mute judete,
actiunile de evacuare;
e) propune Guvernului
includerea in bugetul de stat anual a fondurilor necesare evacuarii;
f) initiaza elaborarea de
acte normative privind evacuarea;
g) instiinteaza Comisia
Centrala de Evacuare asupra situatiilor create in teritoriu, printr-un sistem
informational decizional propriu;
h) urmareste respectarea
conventiilor internationale in domeniul evacuarii;
i) urmareste indeplinirea
masurilor stabilite in zonele de evacuare;
j) avizeaza regulamentele
comisiilor de evacuare si le supune spre aprobare;
k) coordoneaza programele
nationale de pregatire si planurile de evacuare;
l) asigura informarea
populatiei prin mijloacele de informare in masa despre iminenta punerii in
aplicare a planurilor de evacuare.
Finantarea activitatilor
comisiilor de evacuare
Fondurile banesti pentru
realizarea si desfasurarea activitatilor de evacuare la nivel national,
judetean, al municipiului Bucuresti si al sectoarelor acestuia, al oraselor si
comunelor se asigura conform prevederilor art. 71 din Legea protectiei
civile ne. 106/1996.
Fondurile banesti
necesare realizarii masurilor de evacuare la institutiile publice si la agentii
economici se asigura conform art. 72 din Legea
protectiei civile nr. 106/1996.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru delegat pe linga
primul-ministru pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului si a
Departamentului pentru Administratie Publica Locala, Remus Opris
p. Ministrul apararii
nationale, Constantin Degeratu, secretar de stat
Ministru de interne,
Gavril Dejeu